ALUMNI COMPARTEIX - EL TALLER DEL PINTOR JOSEP ESTEVE ADAM I ELS RIBALTA DE LA BASÍLICA DE SANT JAUME APOSTOL
18 Octubre / 09:30h a 14:30h / Estació de Rodalíes d'Algemesí (Plaça de l'Estació)
Col·labora Joan Vicent Esteve Adam
Adreçat a AlumniUV Premium / AlumniUV Basic / Públic en general
Inscripció https://go.uv.es/0wBKep4
L’activitat està formada per dues part: d’una banda es visitarà el taller del pintor local Josep Esteve Adam, acompanyats pel seu germà Joan Vicent Esteve que forma part d’AlumniUV. D’altra banda, per mediació de Joan Vicent Esteve, es visitaran els Ribalta de la Basílica de Sant Jaume Apostol d’Algemesí.
Josep Esteve neix a Algemesí (La Ribera), en 1946, i la seva primera formació artística va ser al costat de l'escultor local Leonardo Borràs. Després d'un període dedicat a l'agricultura, es va llicenciar en Belles arts, on va rebre els ensenyaments de professors com Felip Garín, Francesc Lozano, Lluís Arcas i Josep Amérigo, entre altres. En 1973 va obtenir la beca de paisatge del Paular, a Segòvia, i més tard la seva mirada va anar xopant-se de l'obra de pintors de tot el món. Això ha fet que finalment l'obra d'Esteve Adam s'hagi convertit en un treball amb un llenguatge molt personal.
La seva obra es troba constituïda per natures mortes, retrats i, especialment, paisatges. I, si bé ha pintat terres de Galícia, de Castella o de Múrcia, el territori valencià i, particularment, la marjal que envolta l'Albufera -però no sols-, s'ha convertit en un tema molt present en la seva pintura. Guanyador de nombrosos premis en l'Estat espanyol, el 1984 va ser distingit amb el premi de Pintura BMW. Però també compta amb el premi Bacardí o el premi Barceló de pintura, entre altres.
D'altra banda, sabem que el pintor de la contrareforma Francisco Ribalta va arribar a València de la mà de Joan de Ribera per a treballar en la capella del Col·legi del Corpus Christi. Però abans, i a mode de prova, se'l va destinar a Algemesí, per a veure què tal resolia l'encàrrec i veure si estava preparat per a treballar a València. La seva obra a Algemesí va ser l'inici de la seva brillant obra durant el Barroc de l'etapa més naturalista. Ribalta va llegar a Algemesí una obra d'incalculable valor.
Per a Leticia Ruiz Gómez, Cap del departament de Pintura Espanyola del Renaixement del Museu Nacional del Prado de Madrid, el conjunt d'Algemesí és el més ambiciós encàrrec que fins a la data havia aconseguit Ribalta, en un moment de maduresa plena i on va recuperar de forma molt explícita els ensenyaments apresos a l'El Escorial (lahornacina.com)