University of Valencia logo Logo General Foundation Logo del portal

La programació d´exposicions temporals organitzades des del Vicerectorat de Cultura i Esport constitueix un àrea fonamental dins de l´àmplia funció de gestió i difusió cultural que es desplega des de la Universitat.
Els criteris bàsics, estretament lligats als valors i compromisos definits tant en els Estatuts com en el Pla Estratègic de la Universitat de València, a partir dels quals es vertebra la programació i producció de projectes expositius són: compromís i denúncia social; recuperació i difusió de la cultura pròpia; afavoriment i promoció de la difusió de línies de recerca universitària; foment del pensament crític; i compromís i col·laboració amb diferents col·lectius professionals i plataformes ciutadanes.
Un ampli percentatge d´aquesta programació d´exposicions temporals es presenta al Centre Cultural La Nau, però també, de manera permanent i segons la temàtica i el format dels projectes, en altres centres universitaris com el Palau de Cerveró, situat al centre històric de la ciutat, amb una oferta cultural estable.

ACTIVITATS 2019

13.1.- ÀVIES, INVENTORES I VAMPIRES. Ana Penyas, Ángel Muñoz, Juanjo Cuerda, Julio A. Serrano 
Centre Cultural La Nau. Sala Oberta. De 27 de setembre de 2019 a 27 d’octubre de 2019

La mostra ‘Àvies, inventores i vampires’ s’acosta a l’obra de tres autors valencians per mostrar la realitat i l’actualitat del còmic valencià, amb un potencial impressionant que es confirma dia a dia. Ana Penyas (València, 1987) presenta els originals de la seua guardonada obra ‘Estamos todas bien’; Ángel Muñoz (Quart de Poblet, 1978) és el dibuixant ‘d’Objetivo Hedy Lamarr’, realitzat juntament amb Ricardo Vilbor i Abel Pajares, del qual es presenta també una selecció d’originals. Finalment, el Dibuixant Juanjo Cuerda (Quart de Poblet, 1978) mostra el procés creatiu del còmic infantil ‘Cecilia Van Helsing. La dieta del vampiro’, realitzat sobre guions de Julio Serrano. Comissariat: Álvaro Pons.

13.2.- CREADORS VALENCIANS PELS DRETS HUMANS. 70 anys de la Declaració Universal dels Drets Humans 
Centre Cultural La Nau. Sala Oberta. Del 28 de novembre de 2018 a 24 de febrer de 2019

L’exposició ‘Creadors valencians pels drets humans. Setanta anys de la Declaració Universal dels Drets Humans’ reuneix dissenyadors gràfics valencians de primera línia, catorze dones i setze homes. les obres gràfiques interpreten, cadascuna des del seu particular punt de vista, els principis de la dignitat humana recollits en la Declaració Universal dels Drets Humans, un dels textos més visionaris de la nostra història contemporània, alhora que llancen una mirada esperançadora i mobilitzadora de consciències. Comissariat: Boke Bazán.

13.3.- D’AHIR A AVUI, 250 ANYS DE LA REIAL ACADÈMIA DE BELLES ARTS DE SANT CARLES
Centre Cultural La Nau. Sala Acadèmia. Del 19 de decembre de 2018 a 17 de febrero de 2019

La primera part de la mostra inclou obres en que l’ordre i la raó es distancien de les hipèrboles postbarroques precedents, tant en la pintura, com en l’arquitectura, l’escultura i el gravat. En la segona part, més extensa, s’incorpora una selecció d’obres dels acadèmics actuals, que engloben pintura, escultura, fotografia, arquitectura i restauració, que mostren la pervivència de la seua capacitat creadora, i la seua participació, molt important, en el discurs de la modernitat estrictament contemporània. Comissariat: Manuel Muñoz Ibáñez, Román de la Calle.

13.4.- EL REPTE DE MÈTODE. 100 números de ciència
Centre Cultural La Nau. Sala Oberta. Del 16 de maig de 2019 a 15 de setembre 2019

La revista Mètode s’ha ocupat d’analitzar i donar difusió als diferents aspectes de la investigació científica, i ha creat un espai d’interacció entre ciències i humanitats que permet la participació de científics però també d’artistes, filòsofs, sociòlegs, historiadors i literats. Aquesta exposició proposa un recorregut pels principals desafiaments de la ciència a través dels continguts i temàtiques de la revista. Organitza: Vicerectorat de Cultura i Esport, Universitat de València Centre Cultural La Nau, Universitat de València.

13.5.- Exposició solidària en benefici de la ONG One Day Yes
Centre Cultural La Nau. Sala Oberta. De 14 de novembre de 2019 a 15 de novembre de 2019

13.6.- FALLA IMMATERIAL. QUBIT - Experiència quàntica
Centre Cultural La Nau. Claustre. Del 20 de febrer de 2019 a 20 de març de 2019

Qubit és una instal·lació interactiva que invita a experimentar amb els dos fenòmens físics que es troben a la base dels nous avanços en computació quàntica: la superposició i l’entrellaçament. La instal·lació forma part del projecte La Falla Immaterial, una iniciativa de divulgació científica de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València que apropa la festa fallera a l’avantguarda en informàtica, multimèdia i ciència de dades. Projecte: Francisco Grimaldo.

13.7.- GENT I LLOCS. Gabriel Cualladó en la col·lecció de l’IVAM
Centre Cultural La Nau. Salas Acadèmia. De 2 d’octubre de 2019 a 5 de gener de 2020

Gent i llocs. Gabriel Cualladó en la col·lecció de l’IVAM reuneix prop de dues-centes fotografies —totes les quals, gelatina de plata sobre paper— pertanyents a l’àmplia col·lecció de l’Institut Valencià d’Art Modern, que enguany està celebrant el 30è aniversari. Aquesta mostra commemora, així mateix, l’exposició ‘Gabriel Cualladó. Fotografies’, que es va fer entre els mesos d’octubre i desembre de 1989 al mateix IVAM. A diferència d’altres exposicions sobre la seua obra, aquesta vegada s’han volgut contextualitzar les seues imatges a través de materials documentals i de quatre films que enllaçen aspectes rellevants i sèries decisives de la seua àmplia producció. Comissariat: Álvaro de los Ángeles

13.8.- HUMBERTO RIVAS. 1937–2009
Centre Cultural La Nau. Salas Acadèmia i Estudi General. De 23 de maig de 2019 a 15 de setembre de 2019

L’exposició d’Humberto Rivas aborda el treball de l’artista al llarg de tota la seua trajectòria, que comprèn des dels anys seixanta del segle XX fins a l’any 2005. La seua producció fotogràfica s’emmarcaria en diferents gèneres fotogràfics, segons la historiografia de l’època, encara que ell no es va sotmetre mai a aquesta classificació, i és d’aquesta concepció d’on arranca la seua aportació a la renovació de la fotografia espanyola. Els seus personatges –que, igual que els paisatges de la ciutat, segons li agradava dir, “em trien per a ser registrats per la meua càmera”– responen a una particular contradicció. Paisatges sense persones i persones sense paisatge; o l’un o l’altre: no mai junts en una mateixa imatge. L’exposició inclou al voltant de dues-centes fotografies. Comissariat: Pep Benlloch.

13.9.- IDEA - IMATGE - UNIVERSITAT RELOADED. LABORATORIO DE LUZ.
Centre Cultural La Nau. Sala Estudi General. Del 6 de març de 2019 a 1 de maig de 2019

‘IDEA-IMATGE-UNIVERSITAT RELOADED’ és una intervenció que aborda qüestions referents a la construcció i la percepció de la imatge com un procés fragmentari, desordenat i no lineal, vinculat al context, a l’ací ara, en aquest cas la Universitat. El lloc de l’exposició, el Centre Cultural La Nau, vinculat a la Universitat de València, defineix part de l’eix temàtic de la proposta en línia amb els interessos del Laboratori de Llum d’experimentar i reflexionar sobre percepció, dispositius, imatge, coneixement. L’element central és una pantalla cilíndrica amb una projecció semipanoràmica d’imatges que dialoguen amb l’espai expositiu, la seua arquitectura, la seua història, context en què l’espectador ocupa un paper important en activar amb la seua acció o la seua presència certs mecanismes de la instal·lació. Comissariat: Trinidad Gracia, Pepa L. Poquet, Amparo Carbonell, Emilio Martínez.

13.10.- LITTLE BLACK DRESS. Yolanda Domínguez
Centre Cultural La Nau. Claustre. Del 7 de maig de 2019 a 9 de juny de 2019

Aquest projecte tracta sobre la influència i la pressió que exerceixen els cànons del món de la moda en la construcció del cos femení.
Per a aquest projecte Yolanda Domínguez ha triat un LBD (*little black dress) de la talla 38 d’una marca de moda presta (*fast fashion). Amb aquest vestit està fotografiant dones de totes les talles, races i edats amb l’objectiu de generar un imaginari que mostre la diversitat dels cossos en contraposició al model limitador. A algunes dones el vestit els queda menut; a altres, gran, però totes posen en actitud de poder i orgulloses del seu cos. La proposta, no exposada mai abans, consisteix en una mostra d’aquestes imatges, accessibles després de passar per una instal·lació d’emprovadors, aquests espais simbòlics en què les persones ens enfrontem al conflicte entre la nostra pròpia imatge i la que ens dicta la moda. Organitza: Vicerectorat de Cultura i Esport de la Universitat de València, Centre Cultural La Nau de la Universitat de València.

13.11.- LLUNY DEL CÀNON. Vint-i-tres obres del Museu de Vilafamés
Centre Cultural La Nau. Sala Acadèmia. Del 6 de març de 2019 a 5 de maig de 2019

‘Lluny del cànon. Vint-i-tres obres del Museu de Vilafamés’, és una oportunitat per a mostrar una part del valuós i variat conjunt artístic del museu de Vilafamés, així com també una ocasió per a poder gaudir d’algunes peces que no han eixit mai de l’espai artístic de Vilafamés. La tasca exercida des del discurs de l’exposició naix de la tria de fons i del diàleg de les peces mateixes, sobre les quals permet gaudir d’una nova mirada. A través d’aquests treballs es fa un recorregut històric per l’art valencià per a mostrar també la identitat d’un centre que des del principi ha sabut integrar l’entorn de Vilafamés en el seu discurs. Comissariat: Rosalía Torrent Esclapés,José Miguel Molines Cano.

13.12.- OCULTES I IL·LUSTRADES. Creixement i èxit de les il·lustradores a València
Centre Cultural La Nau. Sala Estudi General. Del 19 d’octubre de 2018 a 17 de febrer de 2019

L’exposició ‘Ocultes i il·lustrades’ fa un especial èmfasi en aquelles il·lustradores pioneres els treballs de les quals no han rebut el reconeixement merescut, de manera que es mostra l’evolució i l’augment del col·lectiu dins la nostra comunitat. Partint
d’aquesta acotació temporal, es divideix el contingut en tres línies de treball: la primera és la il·lustració editorial, que inclou obra publicada en revistes, periòdics, llibres de text i novel·les.
La segona és la publicitat i la cartelleria, a la qual hem afegit un apartat dedicat a la il·lustració aplicada al producte. I la tercera línia és la del còmic, novel·la gràfica o llibre il·lustrat. Totes les il·lustradores exposades participen en algun d’aquests tres blocs, a voltes fins i tot en diversos, perquè actualment les professionals es caracteritzen per abordar diferents matèries dins de la seua mateixa disciplina creativa.
Comissariat: Cristina Chumillas, MacDiego, Melani Lleonart.

13.13.- PARADÍS DEL SOMNÀMBULO. Miguel Borrego
Centre Cultural La Nau. Sala Oberta. De 2 de desembre de 2019 a 26 de gener de 2020

‘Paradís del somnàmbul’ és un projecte que d’alguna manera s’introdueix en l’imaginari de persones que han patit processos psicòtics i trastorns esquizoafectius. D’aqueix relat compartit i transmès per alguns d’aquests casos, sorgeix aquest
projecte en comú com un intent de legitimar l’experiència narrada d’una memòria distorsionada. Comissariat: Alberto Ruiz de Samaniego.

13.14.- SELF-MADE WOMAN. Concha Ros
Centre Cultural La Nau. Sala Oberta. Del 6 de març de 2019 a 1 de maig de 2019

El projecte expositiu ‘Self-made woman’ gira al voltant de dos eixos: els rols de gènere i el creixement personal. En paraules de Concha Ros “passe del particular al general; analitze la meua condició de dona, d’ésser humà, de manera que es converteix en una cosa col·lectiva. Es tracta de focalitzar una problemàtica que no m’afecta només a mi, sinó a totes les persones que es pregunten sobre la seua evolució i la seua interacció amb la societat en què vivim, i que tenen com a objectiu contribuir a la lluita per l’adopció d’un model social més obert i igualitari”.
Col·labora: Ajuntament de València.

13.15.- Tempus Quietare. Voluntat contemplativa i art
Centre Cultural La Nau. Sala Estudi General. De 26 de setembre de 2019 a 27 d’octubre de 2019

L’objectiu fonamental que intenta posar de manifest l’exposició, la necessitat d’una voluntat contemplativa en l’espectador, l’exercici del qual s’inscriu en la vivència d’un temps seré enfront de la inquietud del temps fugaç i consumible. Amb tot, la mostra expositiva fixa com a prioritari requerir el protagonisme d’aquesta última condició: anteposar un tempus quietare a un tempus fugit. Comissariat: Ricard Silvestre.

13.16.- TEXT [NO TEXT]. Llibres i publicacions d’artista. Col·lecció Universitat Politècnica de València
Centre Cultural La Nau. Sala Estudi General. De 19 de novembre de 2019 a 12 de gener de 2020

Per a l’exposició ‘Text [no text’] s’han triat llibres d’autors de reconegut prestigi del panorama internacional que mostren tant la part més històrica de la col·lecció com els orígens del llibre d’artista contemporani. Va ser al principi de la dècada de 1960, la mateixa dècada en què es va formular l’art conceptual, quan va sorgir un enfocament realment diferent tant en la concepció dels llibres d’artista com en la realització i en la forma de distribució d’aquests. En aquest període, el llibre va ocupar un lloc central en la producció de rellevants artistes contemporanis i, al seu torn, va ser motiu de teories crítiques sobre l’autoria -o, millor dit, la falta d’autoria-, l’eliminació en el llibre del text o la imatge i -no menys important- sobre l’impacte de les noves tecnologies en la producció massiva de l’obra d’art. Comissariat: Antonio Alcaraz.

13.17.- TÒXICS (IN)VISIBLES
Palau de Cerveró. Sala José Puche. Del 2 d’abril de 2019 a 28 de juny 2019

Tòxics (in)visibles es una invitació a reflexionar sobre la complexitat dels processos que intervenen en l’establiment de la toxicitat d’una substància. L’exposició permet així reflexionar sobre el caràcter contingent i socialment construït de la toxicitat. D’aquesta forma, ‘Tòxics (in) visibles’ analitza el paper d’aquests agents i, en particular, dels experts en els processos de visibilització dels tòxics, però també en la seua invisibilització, és a dir, en la construcció d’ignorància al voltant dels perills per a la salut i el medi ambient. Però també s’hi considera la importància de les diferents formes de resistència de les víctimes, l’especial vulnerabilitat de determinats sectors, com ara la població infantil, treballadors i treballadores, classes populars, etc., o la connivència entre les elits polítiques i econòmiques en l’establiment de regulacions que afavoreixen la desigual distribució del risc tòxic. Comissariat: Antonio García Belmar, Ximo Guillem.