University of Valencia logo Logo General Foundation Logo del portal

La Universitat de València produeix durant els últims quatre mesos 3.000 hores de cultura digital

  • Office of the Vice-Principal for Culture and Society
  • July 27th, 2020
 

Més de 42.000 visualitzacions, més de 160 vídeos, l’equivalent a quasi 3.000 hores de cultura digital. Aquest és el balanç dels últims quatre mesos en què, per la situació provocada per la Covid-19, el Vicerectorat de Cultura i Esport de la Universitat de València ha digitalitzat tots els continguts culturals que ha produït.

“Des del primer dia, la consigna i aposta clara del vicerector de Cultura, Antonio Ariño, va ser que calia adaptar-se a la situació i que la Universitat havia d’abocar la seua cultura al format digital i començar a crear ja directament cultura digital. Aquesta ha sigut una mesura no solament destinada a salvar un dels sectors més afectats per la pandèmia, el cultural, sinó també dirigida a conscienciar la ciutadania sobre una qüestió essencial: quedar-se a casa amb allò que sabem fer: cultura universitària”, explica la periodista cultural de la Universitat de València, Magda R. Brox. Al seu torn, aquesta subratlla la implicació que han demostrat durant els últims mesos tots els companys i companyes: gestors culturals i tècnics d’audiovisuals de la institució, el personal de la Fundació General de la Universitat de València i els responsables d’aules culturals universitàries.

Ara tots els continguts culturals estan disponibles en el Canal YouTube del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, que s’ha convertit en un repositori de cultura digital amb centenars d’hores de programació molt variada per a ser “consumida” en qualsevol moment i des de qualsevol lloc. En quatre mesos s’hi han subscrit vora 1.000 persones.

“Aprofitant les vacances d’agost, volem convidar la societat a consumir aquests continguts culturals que es caracteritzen per la diversitat: debats, música, literatura, dansa, teatre, còmic, exposicions, tallers per als més menuts…, tot organitzat en llistes de reproducció específiques, amb formats nascuts durant el coronavirus i altres de ja existents, que han adaptat la seua programació”, puntualitza la periodista de la institució.

El Canal YouTube del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, en el marc de La Nau Digital, recull un curs de literatura gratuït en quatre sessions; recomanacions de lectures on escriptores i escriptors, poetes o docents comenten i aconsellen novel·les, assajos o llibres de poesia; tallers creatius per a menors; propostes escèniques a càrrec d’estudiants de la Universitat; presentacions de pel·lícules del cicle ‘Nits de cinema’; concerts de diferents formacions; xarrades de l’Aula de Còmic; conferències i debats, entre altres propostes.

Nous formats en temps de pandèmia

Durant l’estat d’alarma i per la impossibilitat de dur a terme activitats presencials al Centre Cultural La Nau de la Universitat, el Vicerectorat de Cultura i Esport ha adaptat la programació al format digital, i pel que fa als debats, conferències i seminaris, a més de digitalitzar els que ja hi havia, ha llançat diversos programes en línia com ‘VALÈNCIA THINKS GLOBAL. Imaginem el futur’, ‘WebinarsLANAU’ i ‘Les persones majors davant la Covid-19’. Entre els participants a aquestes sessions figuren fotoperiodistes, artistes, periodistes, polítics i professors, com la guanyadora del Premi Nacional de Sociologia i doctora honoris causa per la Universitat de València, María Ángeles Durán.

En l’àmbit audiovisual s’ha creat ‘DocuVir.20’, un festival de curtmetratges en línia centrat en les noves formes de sociabilitat i solidaritat en els temps de la Covid-19, amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana i l’Ajuntament de València, i que permet visualitzar en el YouTube de La Nau més de mig centenar de microrelats audiovisuals, entre altres els dos premiats: Paréntesis (Premi al millor curtmetratge) i Galletas (premi del públic).

Quant a les exposicions, a més de crear visites virtuals per l’obligació de tancar els espais, s’han posat en marxa nous projectes com ‘Coronacrisi i cultura: propostes de creadors valencians’, amb una fase en línia (ja accessible) en el Canal Instagram del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, en la qual els 50 creadors participants fa setmanes que treballen i realitzen enregistraments en vídeo, a través dels quals exposen les seues propostes en tres moments de la fase de creació, per tant en total s’emetran 150 píndoles audiovisuals. L’exposició física (fase fora de línia), a la Sala Acadèmia del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, s’obrirà previsiblement el 29 de setembre, sempre que la situació sanitària ho permeta.

Finalment, i després de més de 30 anys del festival ‘Serenates’, en aquesta edició les nits de música a l’històric claustre universitari s’han transformat en enregistraments en format digital amb un rècord de participació respecte a les anteriors edicions: els 10 concerts han registrat més de 6.000 visualitzacions.