Mª Elvira Beltrán Soler

 

Volver a la portada del día >>


Canviar la pissarra pel ratolí

Els ordinadors estan canviant la manera de viure. Per això, és imprescindible que l´escola facilite a l´alumnat els coneixements bàsics per a moure´s, ara i en un futur, en un món altament tecnificat.

Vicent Grau Martínez* .Tavernes de la Valldigna

El CP Divina Aurora de Tavernes de la Valldigna és un centre pioner en l´ús de les noves tecnologies i és conscient d´aquesta necessitat. Des del curs 1988-89 disposa d´una aula del programa Informàtica a l´ensenyament, per a la introducció d´aquesta matèria en el currículum escolar i fa més de quatre anys que participa en el projecte Infocole, amb una de les aules més ben equipades de la comarca, amb 26 ordinadors en xarxa i accés a Internet a través de línia ADSL, monitor de 33 polsades, DVD, impressora lasser, d´injecció a color, escàner, càmera digital, etc.

De la moderna aula Infocole es beneficia tota la comunitat educativa. L´alumnat es prepara tant en informàtica com en internet. El professorat realitza els cursos de formació en centres per estar al dia i l´escola de pares i mares disposa de diferents sessions durant el curs escolar. També altres institucions, com l´ajuntament i les associacions que ho soláliciten, realitzen activitats a l´aula.

Una de les característiques de la formació en les noves tecnologies del CP Divina Aurora és la continuïtat entre les distintes etapes, Infantil, Primària i ESO. Els xiquets i les xiquetes més menuts s´introdueixen progressivament en l´ús de l´ordinador a través de programes atractius que els permeten acolorir imatges, treballar les formes o realitzar senzilles operacions de càlcul, experiències que ajuden a controlar el ratolí i que desperten la seua curiositat.

Des d´Infantil a l´ESO

L´alumnat de Primària treballa el Clic, un entorn amb activitats de totes les àrees del currículum escolar les quals li serveixen com a eina de reforç i d´ampliació alhora que l´acostumen a utilitzar l´ordinador com un recurs més per a l´estudi. Amb l´objectiu d´adquirir les noves habilitats bàsiques, se´ls introdueix a l´entorn Windows, al processador de textos, al dibuix per ordinador i a la navegació per internet.

Quan arriben a l´ESO, el seu nivell com a usuaris de la informàtica és bastant acceptable. En aquesta etapa es treballa amb major aprofundiment el processador de textos, se´ls inicia en el full de càlcul i en el maneig d´Internet com a ferramenta de búsqueda d´informació, i es fan pràctiques de correu electrònic, de xat i de fòrums com activitats lúdiques.

Altres programes com els de l´entorn Clic i les enciclopèdies interactives els permetran reforçar i ampliar els seus coneixements.

Quan es tracta d´alumnat amb necessitats educatives especials, amb problemes d´audició i llenguatge o estranger, també es fa servir l´ordinador en les aules específiques que estan equipades amb programari adequat i amb un procés d´aprenentatge molt més personalitzat.

Per a la confecció de la revista escolar del centre es fa un ús intensiu de tota la tecnologia que proporciona l´aula: processament de textos, escàner, retoc fotogràfic, impressió i maquetació, en paper i en internet.

Espai ben aprofitat

L´aula Infocole del CP Divina Aurora és un espai ben aprofitat on els alumnes acudeixen amb entusiasme i on es senten motivats. La informació que reben els arriba d´una altra manera i per mitjà de les noves tecnologies ho entenen millor. Però no sols l´alumnat es troba més motivat. Canviar la pissarra i el guix per les pantalles digitals i el ratolí també fa reviscolar a qualsevol docent.

* Mestre del CP Divina Aurora

 

 

Un ordinador «on line» cada 72 xiquets

 

Rafa Montaner, València

La Comissió Europea indica, segons dades de l´Eurobaròmetre de març de 2002, que als centres educatius espanyols hi ha 6,4 ordinadors connectats a internet per cada 100 escolars. És a dir, un ordinador «on line» per cada 15 alumnes, mig punt per damunt de la mitjana de la UE (5,9 ordinadors per a 100 alumnes).

La Fundació Observatori Valencia de la Societat de la Informació (OVSI) asegura a la seua memòria pressupostària de 2002 que 200 colálegis conten amb un aula «Infocole» amb 31 ordinadors «on line». Es a dir, en teòria, un total de 6.200 computadores connectades a la xarxa. Si divididim aquests 6.200 ordinadors d´Infocole entre els 448.863 alumnes que aquest curs 2002-2003 estudien Primària i ESO a la Comunitat Valenciana, la relació és d´un ordinador en xarxa per cada 72,4 escolars.

El programa «Internet a l´Escola» del Govern pretén triplicar el número d´ordinadors connectats a la xarxa en l´escola per tal d´arribar en 2005 a la proporció de 12 alumnes per ordinador. Per aconseguir aquest objectiu preveu invertir 272 milions d´euros entre 2002 i 2005.

 

 

 

La Devesa se moja con el «Prestige»

.El alumnado de 2º de Bachiller del Colegio La Devesa, de Carlet, está informando a sus compañeros sobre el incidente del «Prestige» y recogiendo donativos para ayudar a los afectados o al voluntariado que trabaja en la limpieza del fuel vertido por el petrolero.

 

 

 

 

 

 

 

 

Darrere