Logo de la Universitat de ValènciaLogo CSIC Logo del portal

L'habilitat de resoldre estructures poblacionals en alta resolució i profunditat és essencial per a comprendre l'evolució viral i la patogènesi. En aquest projecte implementem tècniques de seqüenciació basades en una extrema fidelitat cap a l'última generació per a poder abordar les qüestions clau de l'evolució viral i la patogènesi.
Coordinat per l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio) i la Universidad San Francisco de Quito. El projecte explora la presència de microorganismes amb potencial generador d'electricitat de les comunitats microbianes presents en els sediments de llacunes salades i salobres de l'illa Sant Cristóbal de l'arxipèlag de les Galápagos. Galápagos explora la producció d'electricitat de mostres ambientals, caracteritza el contingut metagenòmic de les comunitats microbianes i la correlació de la presència d'espècies electrogeneradores amb paràmetres ambientals com el pH, salinitat, temperatura i oxigen dissolt.
Coordinat per l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes I2SysBio) i la ICTS Laboratorio Subterráneo de Canfranc. El projecte estudia el contingut i la variabilitat espacial de les comunitats microbianes presents en mostres de roques calcàries del Pirineu a centenars de metres de profunditat gràcies a l'accés pel túnel de Somport, situat al Pirineu Central i que uneix les valls de l'Aragó (Espanya) i d'Asp (França). Gollum explora un ambient extrem poc conegut, caracteritzat per pocs nutrients, diversos substrats fisicoquímics, baixos nivells de qualsevol tipus de radiació i xicotetes fluctuacions tèrmiques. La presència d'ADN natiu i la identificació d'un alt contingut d'arqueges i la seua correlació amb metalls presents són alguns dels resultats més rellevants del projecte i obrin la possibilitat de múltiples qüestions, començant per resoldre si el material genòmic identificat correspon a ADN relíquia o per contra a microorganismes vius aïllats de l'exterior des de desenes de milions d'anys.