Logo de la Universitat de ValènciaLogo CSIC Logo del portal

Xarxa Temàtica en Genòmica de l'Adaptació

Títol: Xarxa Temàtica en Genòmica de l'Adaptació.

Grup de investigació: Epidemiologia Molecular

Una conseqüència fonamental de la teoria darwiniana de l'evolució per selecció natural és l'explicació de l'adaptació com a resultat d'un procés natural. No obstant això, els mecanismes genètics subjacents no estan encara resolts i constitueixen un tema fonamental en Biologia Evolutiva. Les tècniques de Seqüenciació de Nova Generació (NGS) permeten abordar qüestions evolutives a una escala abans impensable. No obstant això, la ràpida evolució d'aquestes tecnologies dificulta molt la seua aplicació, sobretot en els seus aspectes analítics i bioinformàtics, ja que s'han de resoldre molts problemes i imprevistos de gestió, emmagatzematge, transmissió, anàlisi o interpretació, la qual cosa representa un desafiament molt important en aquest camp.

En aquesta proposta sol·licitem finançament per a continuar les activitats de la xarxa AdaptNet, promoguda per 9 grups d'investigació (RGs) amb prestigi internacional. En el seu conjunt aquests RGs han produït nombrosos articles científics i tenen gran experiència amb organismes model i no model, en espècies silvestres i domèstiques, en l'estudi de radiacions adaptatives, en tecnologies de biologia molecular, en l'anàlisi de dades NGS (RNA-seq, assemblatge i anotació genòmica), en estudis teòrics, en genòmica evolutiva i funcional, en sistemàtica molecular i en bioinformática. No obstant això, cap grup per si només compta amb l'experiència i la grandària crítica necessària per a abordar de forma eficaç els múltiples desafiaments que comporta l'estudi genómico de l'adaptació. De fet, l'anàlisi de dades de NGS té moltes preguntes obertes i intricades subtileses metodològiques. La xarxa oferirà als RGs una oportunitat única de treballar en estreta col·laboració, compartint la seua experiència per a identificar les necessitats i oportunitats dels estudis mitjançant tècniques NGS, generant la massa crítica necessària per a l'enfocament multidisciplinari requerit per a estendre la Genòmica a la Biologia Evolutiva i viceversa.

Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades

Data d'inici : de juliol / 2018.

Data de finalització: de juny / 2020.

Investigadors principals:

• Instituto de Biología Evolutiva UPF-CSIC
  • CRAG
  • Estación Biológica de Doñana-CSIC
  • Centro de Regulación Genómica (CRG)

Imatges: