El lliure moviment de ciutadans ha estat un dels objectius bàsics de la Unió Europea des de la signatura del Tractat de Roma. La llibertat d'anar i venir és de fet una de les condicions fonamentals de l'existència del vertader ciutadà europeu.
En l'àmbit educatiu, la Declaració de la Sorbona (1998) inicia a Europa un procés que pretén promoure la convergència entre els sistemes nacionals d'educació superior. La signatura de la Declaració de Bolònia (1999) reafirma la importància de la creació harmònica d'un espai europeu d'educació superior abans de 2010.
L'últim decenni han estat diverses les iniciatives que han promogut la mobilitat d'estudiants universitaris i han fomentat el reconeixement acadèmic dels períodes d'estudi.
Els programes europeus han tingut un desenvolupament progressiu des de l'Erasmus originari (assentat en l'estructura de PIC i amb una intensa col·laboració del professorat universitari) fins a l'actual Sòcrates II-Erasmus. Aquests programes són l'eix més consolidat de l'activitat d'intercanvi d'estudiants de la UVEG, que tenen l'objectiu de fomentar la mobilitat dels estudiants i facilitar el desenvolupament d'un espai europeu obert de cooperació en matèria educativa.
Al costat d'ells, uns altres programes com ara Tempus, Alfa, Intercampus... han intentat promoure amb major o menor èxit l'intercanvi d'estudiants amb altres àrees geogràfiques.
La UVEG ha creat els seus programes d'intercanvi per complementar aquestes accions fora de l'espai europeu amb els denominats programes d'intercanvi internacional. Més recentment, iniciatives com ara Sèneca, Cajal o Drac estan potenciant els intercanvis d'estudiants en l'àmbit geogràfic d'Espanya.
L'elaboració d'aquesta normativa se sustenta, en primer lloc, en la convicció que els intercanvis potencien la formació integral de la persona, un objectiu que l'ensenyament superior ha de desenvolupar; en segon lloc, en la complexitat creixent dels sistemes d'intercanvis i la seua diversitat, i, finalment, en l'obligació d'establir les garanties necessàries per vetlar per la qualitat dels intercanvis i salvaguardar els drets dels estudiants usuaris.
L'intercanvi d'estudiants en la UVEG es basa en una estructura acadèmica i en una estructura de gestió. L'estructura acadèmica està formada pels coordinadors de centre, de titulació i d'àrea, la Comissió d'Intercanvi d'Estudiants de Centre (CIEC) i la Comissió d'Intercanvi d'Estudiants (CIE). L'estructura de gestió administrativa està formada per l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants (OIE), les delegacions d'Àrea de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants (DAOIE) i, si escau, les delegacions de centre de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants (DCOIE).
El coordinador de centre és nomenat pel rector, a proposta del degà entre els membres de l'equip deganal. Excepcionalment, es pot nomenar coordinador de centre un coordinador de titulació adscrit al centre que no forme part de l'equip deganal.
Cada centre que participe en programes d'intercanvi comptarà amb un coordinador de centre.
Són funcions del coordinador de centre:
El coordinador de titulació és nomenat pel rector a proposta de la Comissió Acadèmica de Títol. Si una titulació té coordinador de titulació, les funcions d'aquest les assumirà el coordinador de centre.
La CAT pot proposar al rector el nomenament de coordinadors adjunts quan el nombre d'estudiants siga superior a una determinada quantitat que fixarà la CIE.
El coordinador de titulació rebrà un complement econòmic que fixarà la Junta de Govern amb el criteri del nombre d'estudiants d'intercanvi.
Són funcions del coordinador de titulació:
Es nomenaran quatre coordinadors d'àrea (Bàsiques, Salut, Humanitats-Educació i Socials). Els coordinadors d'àrea es trien entre i pels coordinadors de titulació de cada àrea.
Són funcions dels coordinadors d'àrea:
El coordinador institucional és nomenat pel rector.
Són funcions del coordinador institucional:
Són funcions de les secretaries de centre:
L'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants té les següents funcions:
Les delegacions d'àrea (DAOIE) i de centre (DCOIE) de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants donen suport administratiu a la gestió dels programes d'intercanvi.
Les quatre delegacions d'àrea de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants s'estructuren al voltant de les àrees de Salut, Bàsiques, Humanitats-Educació i Socials. Les titulacions s'adscriuran a les delegacions d'àrea a proposta de l'OIE, d'acord amb criteris acadèmics i de situació geogràfica.
Quan l'intercanvi d'estudiants d'un centre siga bastant alt, l'OIE podrà proposar a la Junta de Govern la creació de delegacions de centre de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants.
Les delegacions d'àrea de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants depenen orgànicament de l'OIE. Les delegacions de centre de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants depenen orgànicament de les DAOIE, seguint les indicacions de funcionament de l'OIE i sota la supervisió del coordinador de centre.
Són funcions de les delegacions d'àrea de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants:
Les funcións enumerades en les lletres c,d,e,f i g es desenvoluparan en col·laboració amb el DISE i el CADE.
Són funcions de les delegacions de centre de l'Oficina d'Intercanvi d'Estudiants totes aquelles que els delegue la DAOIE corresponent.
La Comissió d'Intercanvi d'Estudiants del Centre està formada pel coordinador de centre, els coordinadors de titulació, l'administrador del centre o persona en qui delegue i un estudiant per cada titulació adscrita al centre, a proposta de la ADR, i serà presidida pel degà o persona en qui delegue.
Són funcions de les Comissió d'Intercanvi d'Estudiants del Centre:
La Comissió d'Intercanvi d'Estudiants és l'òrgan màxim de gestió de l'intercanvi d'estudiants en la UVEG.
La Comissió d'Intercanvi d'Estudiants està presidida pel coordinador institucional i formada per dos membres del PAS de l'estructura administrativa de l'intercanvi d'estudiants, els coordinadors de centre, els coordinadors de titulació i cinc estudiants a proposta del vicerectorat d'Estudiants.
La Comissió d'Intercanvi d'Estudiants es reunirà almenys una vegada a l'any.
Són funcions de la Comissió d'Intercanvi d'Estudiants:
La Comissió Permanent d'Intercanvi d'Estudiants (CPIE) està formada pel coordinador institucional, dos representants del PAS membres de la Comissió d'Intercanvi d'Estudiants, els coordinadors d'àrea i dos estudiants triats per i entre els estudiants membres de la Comissió d'Intercanvi d'Estudiants.
Són funcions de la Comissió Permanent d'Intercanvi d'Estudiants:
Es considerarà com a intercanvi d'estudiants qualsevol activitat acadèmica englobada dins de projectes, programes, convenis, contractes o acords subscrits entre la UVEG i una altra institució acadèmica que permeten la mobilitat recíproca d'estudiants entre ambdues institucions.
Les propostes d'intercanvi les presentaran els centres o els departaments a l'OIE.
Els centres presentaran els intercanvis relatius a les titulacions en què tenen competència. Les propostes sobre titulacions de més d'un centre les presentaran els centres que hi participen.
La Comissió Acadèmica de Titols i la Comissió d'Intercanvi d'Estudiants de Centre hauran de tenir coneixement de la proposta.
Els departaments presentaran els intercanvis relatius als estudis de tercer cicle en què tinguen competència. Les propostes que afecten als estudis de tercer cicle interdepartamentals les presentarà la Comissió Delegada.
Les propostes que afecten a més d'una titulació o a més d'un departament podran preveure la designació d'un responsable la funció del qual serà coordinar la tramitació, la gestió o l'aplicació de la proposta. No obstant això, aquest responsable no serà considerat coordinador en els diversos sentits expressats en el títol I d'aquesta normativa, tret que el nomenen com a tal.
La Comissió Permanent d'Intercanvis valorarà les propostes d'intercanvi i en proposarà la signatura al rector o a la persona que aquest delegue.
Les propostes d'intercanvi d'estudiants hauran d'emmarcar-se en algun dels programes de la UVEG.
Les propostes han de definir ineludiblement el procediment i l'equivalència de crèdits per a l'equiparació acadèmica dels estudis, dins de les pautes establertes per la UVEG.
Articule 36
Les propostes d'intercanvi i els projectes que afecten a l'intercanvi d'estudiants han de preveure de manera explícita els següents aspectes:
Per accedir a un programa d'intercanvi de la UVEG cal ser estudiant de la UVEG en el moment de formalitzar la sol·licitud.
Els estudiants han de tenir aprovats en el moment de formalitzar la sol·licitud el nombre mínim de crèdits indicats en la convocatòria del programa, que no serà inferior a 60 crèdits per als estudiants de llicenciatures ni a 30 per als de diplomatures.
Els estudiants de tercer cicle hauran d'estar matriculats en un programa d'aquest nivell.
Els estudiants d'intercanvi seleccionats han de signar un document en el qual declaren acceptar les condicions de participació en el programa. L'incompliment de les condicions implicarà la suspensió dels beneficis econòmics i acadèmics per a l'estudiant.
Els estudiants d'intercanvi han de complir els tràmits de matrícula en la UVEG abans d'iniciar el seu període d'estada en la destinació designada. El procés administratiu de matrícula i les seues condicions s'ajustaran a les establertes per la UVEG en la normativa de matrícula vigent.
Les aportacions econòmiques que reba un estudiant d'intercanvi de la UVEG per la seua condició de tal es consideraran ajudes per desplaçament i canvi de condicions.
La UVEG reconeixerà automàticament els estudis cursats en el marc d'un programa d'intercanvi i els que estiguen inclosos en el contracte d'estudis com a estudis cursats en la UVEG en la titulació corresponent.
El nombre total de crèdits equiparables per a una estada anual realitzats en la destinació no podrà ser inferior a un 70% ni superior a un 110% dels crèdits d'un curs complet de la titulació. Per a estades inferiors a l'any s'aplicarà una reducció proporcional a la duració de l'estada.
La Comissió Permanent d'Intercanvi d'Estudiants desenvoluparà i actualitzarà periòdicament les directrius d'equivalències per a l'aplicació d'aquestes per part de les Comissions d'Intercanvi d'Estudiants de Centre.
Els estudiants d'intercanvi de la UVEG han de formalitzar el contracte d'estudis o el seu equivalent, segons les convocatòries dels programes d'intercanvi, com a condició per a formalitzar la matrícula en la UVEG. Aquest document ha d'estar signat per:
El contracte d'estudis o l'equivalent contindrà en el moment de formalitzar la matrícula en la UVEG almenys:
El contracte d'estudis ha de ser completat abans de la partida de l'estudiant i es podrà modificar, si cal, fins als 45 deis després del començament de les activitats acadèmiques en la destinació. Les modificacions les ha d'autoritzar tant el coordinador de departament o equivalent en la destinació com els representants de la UVEG indicats en l'Article 46.
Després d'aprovar el contracte d'estudis, amb les correccions correctament autoritzades, si n'hi ha, el coordinador de titulació o, si escau, el responsable del programa de tercer cicle el remetrà als serveis corresponents per adequar les dades de matrícula de l'estudiant.
L'elaboració i els procediments per emplenar les actes dels estudiants de programes d'intercavni s'atindran a allò que disposa la Normativa de matrícula i la Normativa d'actes i qualificacions de la UVEG.
La Comissió Permanent d'Intercanvi crearà i actualitzarà periòdicament una taula d'equivalències de qualificacions vàlida per a les diverses destinacions, tipus d'activitat acadèmica (teòrica o pràctica ), àrees o altres condicions que es consideren necessàries.
L'equiparació es pot fer assignatura per assignatura, per blocs d'assignatures o crèdits que tinguen la mateixa càrrega docent, o per un procediment mixt.
Els responsables de l'equiparació, els coordinadors i els responsables de tercer cicle vetlaran perquè les equiparacions s'ajusten als plans d'estudi de la UVEG en totes les seues condicions i tipus d'assignatures (troncals, obligatòries, optatives i de lliure opció).
En les actes informatitzades i els certificats acadèmics ordinaris constaran exclusivament les assignatures vigents en els plans d'estudi de la UVEG. Les equiparacions d'assignatures amb crèdits de lliure opció que es cursen en la destinació s'incorporaran com a crèdits de lliure opció.
El coordinador de titulació només pot autoritzar les equivalències dins de la seua titulació, excepte que existesca un acord previ, autoritzat per la Comissió Permanent d'Intercanvis d'Estudiants. En els casos dels intercanvis que afecten a diverses titulacions o departaments, l'acord previ ve definit per la proposta d'intercanvi.
La UVEG promourà la creació d'associacions d'estudiants. Entre els fins d'aquestes associacions hi ha el suport als intercanvis d'estudiants, la integració i l'atenció als estudiants estrangers en la nostra universitat, la difusió de la UVEG i els seus programes d'intercanvi i altres fins semblants, sempre que aquestes associacions s'inscriguen en el registre oficial d'associacions de la UVEG.
Els estudiants d'altres centres integrats en un programa d'intercanvi han de matricular-se en el centre de la seua titulació i estaran exempts del pagament de taxes acadèmiques en la UVEG.
L'imprès de matrícula l'ha de signar el coordinador de titulació o el coordinador de centre en el cas d'estudiants de diplomatura, llicenciatura o enginyeria i el responsable del programa de tercer cicle en el cas d'estudiants d'aquest nivell.
Quan un estudiant vulga cursar assignatures d'altres centres, els coordinadors de titulació o de centre en què s'impartesquen ho hauran d'autoritzar.
Els estudiants d'intercanvi procedents d'altres institucions, una vegada matriculats i amb caràcter general, es consideraran estudiants de la UVEG i tindran els mateixos drets i obligacions que la resta dels estudiants.
Les resolucions dels coordinadors de titulació, de centre, d'àrea o de la CIEC, la DAOIE, DCOIE i OIE es podran recórrer davant de la Comissió Permanent d'Intercanvi d'Estudiants.
Les qualificacions que done el coordinador de titulació es podran recórrer davant de la Comissió d'Impugnació d'Exàmens del centre.
La CPIE resoldrà els conflictes sobre interpretació i aplicació d'aquesta normativa.
Aquesta normativa s'aplica a tot intercanvi d'estudiants (d'acord amb el que diu l'Article 28) que siga vigent en la UVEG en el moment que s'aprove.
S'estableix un termini de tres mesos des de l'aprovació d'aquesta normativa per a la creació, elecció i nomenament tant de l'estructura acadèmica com de la de gestió administrativa a què es refereix el títol I d'aquesta normativa. Fins a aquest moment, les funcions les assumirà l'estructura actual.
Queden derogades les següents normatives: Normativa per al reconeixement de crèdits acadèmics cursats en un altra universitat de la Unió Europea mitjançant el programa Sòcrates i altres semblants, aprovada per acord de la Junta de Govern 1997/128, modificada per l'acord 1997/148; Normes de matrícula d'estudiants de nous plans, becaris de programes europeus de mobilitat (Erasmus, Tempus...), aprovada per la Junta de Govern el 25 de juliol de 1995.
File translated from TEX
by TTH,
version 2.25.
On 12 Mar 2002, 10:30.