Presentació
La situació jurídico-administrativa fa referència al tipus de permís que disposen les i els estrangers que resideixen, treballen o estudien, a Espanya i al País Valencià. Més enllà dels aspectes estrictament administratius, disposar de permís de residència i treball té una indubtable repercussió en els diferents àmbits de la vida social i en la inserció dels i les immigrants i les seues famílies.
En la normativa espanyola podem establir una primera distinció entre el règim general i el règim comunitari. El primer és el que s'aplica als i les nacionals de països que no són membres de la UE, també coneguts com a països tercers. El règim comunitari o de lliure circulació s'aplica als i les nacionals dels països membres de la UE i d'Estats membres de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (Islàndia, Liechtenstein i Noruega) i Suïssa i els seus familiars. A més d'aquests dos règims, s'inclouen dades d'autorització d'estada per estudis, concessions de nacionalitat per residència, sol·licitants d'asil i autoritzacions de treball a estrangers. Aquestes dades es presenten en un triple nivell territorial, Espanya, País Valencià i provincial, i en sèries temporals des de 2009 o 2011, segons els casos, fins a l'actualitat. Per el canvi de fonts i de metodologia de recol·lecció de dades, s'afegeixen les sèries temporals des de 2013 a 2014.
La font primària de dades és el Registre Central d'Estrangers que gestiona la Direcció General de Policia, Ministeri de l'Interior, la Direcció General dels Registres i del Notariat, Ministeri de Justícia, per al cas de les nacionalitzacions, i la Subdirecció General d'Estadística del Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital, per a les autoritzacions de treball per a estrangers. S'ha treballat amb les sèries que ofereix la Secretària d'Estat de Migracions, Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions, i les sèries del Ministeri de Treball i Economia Social, per a les autoritzacions de treball.