Iconografia i Iconologia

        Aquesta matèria es centra en la definició del concepte d'iconologia, com a disciplina sorgida a partir de la interpretació de la iconografia, així com en el seu procés de naixement i evolució quant a mètode propi de la Història de l'Art. En aquest sentit, partirem de la consideració de les bases epistemològiques del mètode: el concepte de la història de Hegel, la Història de la Cultura de Burckhardt, aíxí com també la influència dels conceptes de símbol i d’empatia segons Visscher.
        A partir d’ací, s’estudia la personalitat intel·lectual d'Aby Warburg, la seua formació psicologista i evolucionista, el seu interés pel Renaixement, que el convertirà en el pare dels estudis sobre la tradició clàssica, com també l’interés pels estudis astrològics, la Reforma protestant... Interessaràn, en especial, vessants del seu pensament com la polaritat o la teoría de la memòria social, aquesta darrera com a síntesi i colofó del seu pensament i base sobre la qual evolucionarà el concepte d’iconologia en les seues etapes posteriors.
        Continuar considerant la formació de la disciplina a partir de Fritz Saxl i d’Erwin Panofsky, constitueixen també aspectes importants. Saxl fou deixeble de Warburg, l’home pragmàtic que en vida del mestre treballà per impulsar la Biblioteca Warburg i un investigador que orientà els seus estudis en el camp de l’astrologia i les migracions de les imatges de l’Orient cap a l’Occident. La sistematització madura del mètode serà abordada per Erwin Panofsky i de qui és exponent la seua obra fonamental Studies in Iconology.  Per últim, la figura d’E.H. Gombrich, representant de la tercera generació d’iconòlegs, representa l’evolució i la revisió crítica darrera d’aquesta metodologia, la qual s’ha demostrat molt fructífera en la renovació dels estudis sobre la Història de l’art i que orienta aquesta ca a la Història cultural.

Un aspecte bàsic d’aquesta assignatura serà també l’aplicació dels principis de la iconologia a la didàctica de la Història de l’art, un aspecte central si aspirem a fer de la iconologia una forma integradora —així com alternativa a altres metodologies—, de les diferents activitats i funcions que acompleix la Història de l’art.   
  Programa



RETORN
Imatge de fons: D. Ghirlandaio, la "Nimfa", fragment del fresc sobre el Naixement de St. Joan Bta., Florència,  Santa Maria Novella.