LLICENCIATURA EN CIÈNCIES DEL TREBALL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FACULTAT DE CIÈNCIES SOCIALS

 UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

 

 

 

 

 

DIRECCIÓ D'EQUIPS DE TREBALL

 

PROGRAMA DE L'ASSIGNATURA (CURS 2005-2006)

 

 

 

 

            

                                    PROFESSORES:

 

Pilar González Navarro

Nuria Tordera Santamatilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DPT. DE PSICOLOGIA SOCIAL (UNIVERSITAT DE VALÈNCIA)

 

1.      INTRODUCCIÓ.

 

Els equips de treball s'han convertit en una de les formes d'organització del treball més utilitzades per a respondre de manera eficaç i eficient a les demandes actuals de l'entorn laboral. Les organitzacions han d'afrontar en l'actualitat un context complex i canviant que requerix d'estructures flexibles i dinàmiques. En este sentit l'organització del treball en equip permet a les organitzacions afrontar els canvis amb la suficient flexibilitat per a crear-se, estructurar-se, replantejar-se i/o dissoldre's.

 

La investigació existent fins al moment ha posat de manifest moltes vegades els avantatges del treball en equip enfront d'estratègies més tradicionals que emfatitzen el treball individual. Així s'ha assenyalat que el treball en equip contribuïx a millora els nivells de producció, els processos de presa de decisions, la qualitat tant dels productes com dels serveis oferits, etc. Per este motiu, les consultores proposen reestructurar l'organització per a facilitar el treball en equips, els directors elaboren polítiques que destaquen la importància dels equips dins de l'organització i els empresaris recomanen al seu personal que promoguen el treball en equip en els seus departaments. D'altra banda, les peculiaritats del treball en equip fan necessari que tots els membres de l'organització posseïsquen els coneixements necessaris per a optimitzar el seu funcionament i disminuir els problemes que puguen generar-se en la coordinació i el manteniment dels mateixos.

 

Així, la capacitat de treball en equip s'ha convertit en una competència clau per a aconseguir un comportament eficient, eficaç i humà en qualsevol context organizacional. Al mateix temps, el coneixement de les peculiaritats del treball en equip i sobre com un equip eficaç resulta de vital importància per als professionals el treball del qual està directament relacionat amb la conducta humana en les organitzacions. En este sentit, l'expert en Ciències del Treball ha de comprendre els principis fonamentals sobre el funcionament i gestió d'equips. A més ha d'adquirir els coneixements teòrics i les habilitats pràctiques necessàries, no sols per a participar en equips sinó també per a dissenyar-los, dirigir-los i avaluar el seu rendiment.

 

2. OBJECTIUS.

 

Els objectius els que es pretenen aconseguir són:

a)     Conèixer els fonaments teòrics del funcionament i gestió d'equips.

b)     Analitzar el funcionament dels equips de treball estudiant els principals factors que incidixen sobre ells.

c)      Adquirir habilitats per a identificar els principals problemes relacionats amb el treball en equip i disposar d'estratègies i tècniques per a abordar-los.

d)     Conèixer tècniques que permeten formar i desenvolupar equips de treball.

 

3.- PROGRAMA  DOCENT

 

3.1. TEORIA.

 

            El contingut de l'assignatura s'ha estructurat en CINC blocs:

 

Tema 1. Bases de la conducta del grup:

-        Tipus de grups

-        Desenvolupament grupal

-        Elements estructurals

 

Tema 2. Equips de treball.

-        Tipus d'equips

-        Creació i desenvolupament d'equips

                 

Tema 3. Direcció d'equips

-        Teories sobre liderat

-        Els fonaments del liderat

-        Funcions del líder

-        Habilitats de direcció d'equips

 

Tema 4. La gestió del coneixement en els equips de treball. 

-        Procés de comunicació.

-        Dificultats de la comunicació.

-        Tècniques per a gestionar el coneixement.

 

Tema 5. Presa de decisions en els equips de treball. 

-        Conflicte i negociació

-        Poder i política

-        El procés de presa de decisions

 

Tema 6. El clima en els equips de treball. 

-        Definició

-        Dimensions del clima

-        Els climes específics

-        Clima i resultats grupals

 

 

3.2. PRÀCTIQUES.

 

      Les pràctiques tenen com a objectiu que el/l'alumne/a exercisca activitats orientades a una millor comprensió dels conceptes, models, tècniques, instruments i estratègies dels equips de treball en el marc de la psicologia social. Es realitzaran pràctiques tutoritzades de manera que cada alumne es responsabilitzarà de dur a terme una tècnica de treball en grup. La informació sobre la dinàmica i instruccions complementàries per a desenvolupar es comentaran amb la professora en l'horari de tutoria a petició del/l'alumne/a. Les pràctiques se centraran en els aspectes següents:

 

1. Tècniques per a la presentació d'informació

2. Tècniques per a emmagatzemar i recuperar informació

3. Direcció de reunions

4. Tècniques de gestió del coneixement

5. Tècniques per a la gestió de conflictes

6. Tècniques per a generar idees i solucionar problemes

7. Grups de discussió

8. Tècniques per avaluar alternatives i propostes

9. Intervencions en la dinàmica grupal

 

4.- AVALUACIÓ

 

L'avaluació de l'aprenentatge d'esta assignatura teòric – pràctica es realitzarà de dos modes complementaris.

La part teòrica s'avaluarà per mitjà de la realització d'un examen que tindrà una qualificació màxima de 8 punts. El material teòric es prepararà pels capítols de llibre assenyalats en la bibliografia i que les professores aniran recomanant durant el desenvolupament de l'assignatura.

La part pràctica s'avaluarà a través de l'assistència (mínim 80% d'assistència), participació (realització de les pràctiques i participació en les sessions) i realització dels informes de les pràctiques realitzades en classe. Per a la realització de tal informe es facilitarà una guia l'alumne/a. La part pràctica tindrà una qualificació màxima de 2 punts

 

5.- TUTORIES

 

            La tutoria té com a objectiu orientar i aclarir a l'alumne aquells aspectes de l'assignatura en els quals hi ha dubtes, a més de servir com un instruments complementari a les sessions de classe per a millorar la qualitat de l'aprenentatge.

           L'horari i lloc de tutories durant el període de classes es comunicarà al començament de les mateixes.

 

6.- BIBLIOGRAFIA BÀSICA.

 

Hayes, N. (2002). Dirección de equipos de trabajo. Madrid, Thomson.

Dyer, W.G. (1988). Formación de equipos. Problemas y alternativas. E.U.A. Addison-Wesley Iberoamericana.

Fernández Losa N. (1999). Dirección de equipos de trabajo en las organizaciones. Madrid, Civitas.

Robbins S.P. (2004). Comportamiento organizacional. Pearson. Prentice Hall. Mexico

Gil F. y León J.M. (1998). Habilidades Sociales. Teoría, investigación e intervención. Síntesis Psicología.

Gil Rodríguez, F. y Alcover de la Hera, C. (2004)  Técnicas grupales en contextos organizacionales. Madrid, Pirámide.

 

7.- BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA.

Alcover de la Hera, C.M. y Gil Rodríguez, F. (2003) Introducción a la psicología de las organizaciones. Madrid: Alianza.

Belbin, R.M. (1993) Team Roles at Work.  Oxford,   Butterworth Heinemann

Cenbranos F. y Medina J.A. (2003). Grupos inteligentes. Teoría y práctica del trabajo en equipo. Madrid, Editorial Popular.

Carreño, P. (1991). Equipos. Madrid, Editorial AC

Doppler, K. y Lauterburg, Ch.  (1998) Change Maagement. Barcelona, Ariel

Gil, F. y García, M. (1994). Grupos en las organizaciones. Madrid, Eudema.

González, M.P.; Silva, M. y Cornejo, J.M (1996). Equipos de trabajo Efectivos. Barcelona: EUB

Goberna, R. (2001).  Aprender a liderar equipos. Barcelona, Paidos.

Kreitner. R. y Kinicki, A. (1997). Comportamiento de las organizaciones. Madrid, McGraw-Hill

Maddux, R. (1991). Formación de equipos de trabajo. México, Trillas

Michalko, M. (1999). ThinkerToys. Barcelona, Gestión 2000

Peiró. J.M. y Prieto, F. (Eds) (1996). Tratado de psicología del trabajo vol. II. Aspectos psicosociales del trabajo. Madrid, Síntesis.

Saint_Arnaud, Y. (1981). Participación y comunicación de grupos.  Madrid, Anaya/2.

West, M. (2003) El trabajo eficaz en equipo. Madrid: Paidós