LLICENCIATURA
EN CIÈNCIES DEL TREBALL
FACULTAT
DE CIÈNCIES SOCIALS
UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
DIRECCIÓ
D'EQUIPS DE TREBALL
PROGRAMA
DE L'ASSIGNATURA (CURS 2005-2006)
PROFESSORES:
Pilar
González Navarro
Nuria
Tordera Santamatilde
DPT. DE
PSICOLOGIA SOCIAL (UNIVERSITAT DE VALÈNCIA)
1. INTRODUCCIÓ.
Els equips de treball s'han
convertit en una de les formes d'organització del treball més utilitzades per a
respondre de manera eficaç i eficient a les demandes actuals de l'entorn
laboral. Les
organitzacions han d'afrontar en l'actualitat un context complex i canviant que
requerix d'estructures flexibles i dinàmiques. En este sentit l'organització
del treball en equip permet a les organitzacions afrontar els canvis amb la
suficient flexibilitat per a crear-se, estructurar-se, replantejar-se i/o
dissoldre's.
La investigació existent fins al moment ha posat de manifest moltes
vegades els avantatges del treball en equip enfront d'estratègies més
tradicionals que emfatitzen el treball individual. Així s'ha assenyalat que el
treball en equip contribuïx a millora els nivells de producció, els processos
de presa de decisions, la qualitat tant dels productes com dels serveis
oferits, etc. Per este motiu, les consultores proposen reestructurar l'organització
per a facilitar el treball en equips, els directors elaboren polítiques que
destaquen la importància dels equips dins de l'organització i els empresaris
recomanen al seu personal que promoguen el treball en equip en els seus
departaments. D'altra banda, les peculiaritats del treball en equip fan necessari que
tots els membres de l'organització posseïsquen els coneixements necessaris per
a optimitzar el seu funcionament i disminuir els problemes que puguen
generar-se en la coordinació i el manteniment dels mateixos.
Així, la capacitat de treball en equip s'ha convertit en una competència
clau per a aconseguir un comportament eficient, eficaç i humà en qualsevol
context organizacional. Al mateix temps, el coneixement de les peculiaritats
del treball en equip i sobre com un equip eficaç resulta de vital importància
per als professionals el treball del qual està directament relacionat amb la
conducta humana en les organitzacions. En este sentit, l'expert en Ciències del Treball ha
de comprendre els principis fonamentals sobre el funcionament i gestió
d'equips. A més ha d'adquirir els coneixements teòrics i les habilitats
pràctiques necessàries, no sols per a participar en equips sinó també per a
dissenyar-los, dirigir-los i avaluar el seu rendiment.
2.
OBJECTIUS.
Els objectius els que es
pretenen aconseguir són:
a) Conèixer
els fonaments teòrics del funcionament i gestió d'equips.
b) Analitzar
el funcionament dels equips de treball estudiant els principals factors que
incidixen sobre ells.
c) Adquirir
habilitats per a identificar els principals problemes relacionats amb el
treball en equip i disposar d'estratègies i tècniques per a abordar-los.
d) Conèixer
tècniques que permeten formar i desenvolupar equips de treball.
3.-
PROGRAMA DOCENT
3.1.
TEORIA.
El
contingut de l'assignatura s'ha estructurat en CINC blocs:
Tema 1.
Bases de la conducta del grup:
-
Tipus de grups
-
Desenvolupament grupal
-
Elements estructurals
Tema 2.
Equips de treball.
-
Tipus d'equips
-
Creació i desenvolupament
d'equips
Tema 3.
Direcció d'equips
-
Teories sobre liderat
-
Els fonaments del liderat
-
Funcions del líder
-
Habilitats de direcció d'equips
Tema 4.
La gestió del coneixement en els equips de treball.
-
Procés de comunicació.
-
Dificultats de la comunicació.
-
Tècniques per a gestionar el
coneixement.
Tema 5. Presa de decisions en els equips de treball.
-
Conflicte i negociació
-
Poder i política
-
El procés de presa de decisions
Tema 6.
El clima en els equips de treball.
-
Definició
-
Dimensions del clima
-
Els climes específics
-
Clima i resultats grupals
3.2.
PRÀCTIQUES.
Les pràctiques tenen com a
objectiu que el/l'alumne/a exercisca activitats orientades a una millor
comprensió dels conceptes, models, tècniques, instruments i estratègies dels
equips de treball en el marc de la psicologia social. Es realitzaran pràctiques tutoritzades
de manera que cada alumne es responsabilitzarà de dur a terme una tècnica de
treball en grup. La informació sobre la dinàmica i instruccions complementàries
per a desenvolupar es comentaran amb la professora en l'horari de tutoria a
petició del/l'alumne/a. Les pràctiques se centraran en
els aspectes següents:
1. Tècniques per a la
presentació d'informació
2. Tècniques per a
emmagatzemar i recuperar informació
3. Direcció de reunions
4. Tècniques de gestió del
coneixement
5. Tècniques per a la
gestió de conflictes
6. Tècniques per a generar
idees i solucionar problemes
7. Grups de discussió
8. Tècniques per avaluar
alternatives i propostes
9. Intervencions en la dinàmica grupal
4.-
AVALUACIÓ
L'avaluació de
l'aprenentatge d'esta assignatura teòric – pràctica es realitzarà de dos modes
complementaris.
La part teòrica s'avaluarà
per mitjà de la realització d'un examen que tindrà una qualificació màxima de 8
punts. El material teòric es prepararà pels capítols de llibre assenyalats en
la bibliografia i que les professores aniran recomanant durant el
desenvolupament de l'assignatura.
La part pràctica s'avaluarà
a través de l'assistència (mínim 80% d'assistència), participació (realització
de les pràctiques i participació en les sessions) i realització dels informes
de les pràctiques realitzades en classe. Per a la realització de tal informe es
facilitarà una guia l'alumne/a. La part pràctica tindrà una qualificació màxima
de 2 punts
5.-
TUTORIES
La tutoria té com a
objectiu orientar i aclarir a l'alumne aquells aspectes de l'assignatura en els
quals hi ha dubtes, a més de servir com un instruments complementari a les
sessions de classe per a millorar la qualitat de l'aprenentatge.
L'horari i lloc de tutories durant el període de classes
es comunicarà al començament de les mateixes.
6.- BIBLIOGRAFIA BÀSICA.
Hayes,
N.
(2002). Dirección de equipos de trabajo. Madrid, Thomson.
Dyer, W.G. (1988). Formación de equipos. Problemas y
alternativas. E.U.A. Addison-Wesley Iberoamericana.
Fernández
Losa N. (1999). Dirección de equipos de trabajo en las
organizaciones. Madrid, Civitas.
Robbins
S.P. (2004).
Comportamiento organizacional. Pearson. Prentice Hall. Mexico
Gil F. y León J.M. (1998).
Habilidades Sociales. Teoría, investigación e intervención. Síntesis
Psicología.
Gil
Rodríguez, F. y Alcover de
7.- BIBLIOGRAFIA
COMPLEMENTÀRIA.
Alcover
de
Belbin, R.M. (1993) Team Roles at Work.
Cenbranos F. y Medina J.A. (2003). Grupos
inteligentes. Teoría y práctica del trabajo en equipo. Madrid, Editorial
Popular.
Carreño, P. (1991). Equipos. Madrid, Editorial AC
Doppler, K. y Lauterburg, Ch. (1998) Change Maagement. Barcelona, Ariel
Gil, F. y García, M. (1994). Grupos en las organizaciones. Madrid, Eudema.
González, M.P.; Silva, M. y Cornejo, J.M (1996). Equipos de trabajo Efectivos. Barcelona: EUB
Goberna, R. (2001). Aprender a liderar equipos.
Barcelona, Paidos.
Kreitner. R. y Kinicki, A. (1997). Comportamiento de las organizaciones. Madrid, McGraw-Hill
Maddux, R. (1991). Formación de
equipos de trabajo. México, Trillas
Michalko, M. (1999). ThinkerToys. Barcelona, Gestión 2000
Peiró. J.M. y Prieto, F. (Eds) (1996). Tratado de psicología del trabajo vol. II. Aspectos
psicosociales del trabajo. Madrid, Síntesis.
Saint_Arnaud, Y. (1981). Participación y comunicación de grupos. Madrid, Anaya/2.
West, M. (2003) El trabajo eficaz en equipo. Madrid:
Paidós