Investigar amb un enfocament metodològic de rutines i capacitats les relacions entre l'aplicació de la gestió de la qualitat, la innovació i l'aprenentatge en les organitzacions, amb especial atenció a la capacitat d'ambidestresa organitzativa, fonamental perquè l'organització aconseguisca bons resultats a llarg termini. S'analitza en profunditat l'efecte mediador i/o moderador en aqueixes relacions de determinades variables. Fonamentalment de la formalització, que és consubstancial als programes de gestió de la qualitat, especialment pel que fa a l'establiment de procediments, i els valors de la cultura organitzativa, que són un pilar essencial per a la implementació amb èxit d'aquests programes.
S'estan analitzant actualment dos sectors, un industrial, la indústria agro-alimentària ecològica, i un de serveis, el de serveis de salut. S'ha triat el sector de la indústria agro-alimentària ecològica per diverses raons: En primer lloc aquestes empreses es veuen abocades a la implantació de sistemes de gestió de la qualitat per a aconseguir els estàndards exigits pels consumidors d'aquests productes, que se situen en una gamma alta de preus; i també estan sotmeses a fortes regulacions per a garantir uns nivells de qualitat i seguretat alimentària adequats. A més el potencial de creixement d'aquest sector és molt alt, ja ha experimentat un fort creixement a Espanya en els últims anys, i es preveu un fort creixement de la demanda interna i de mercats exteriors en els pròxims anys. El segon sector analitzat és el dels hospitals públics.
Entre els objectius prioritaris de les institucions públiques sanitàries es troben l'ús eficient de recursos i l'optimització de la qualitat del servei, tant en termes de millora de la satisfacció dels stakeholders (usuaris, personal, grups de l'entorn) com de l'efectivitat del propi procés assistencial. Precisament, la gestió de processos, en el marc de la gestió de la qualitat, amb l'aplicació de les seues múltiples metodologies, s'ha demostrat eficaç per a generar en aquestes organitzacions increments molt substancials en l'eficiència en l'ús de recursos i en la qualitat del servei. L'aplicació pràctica al sector hospitalari derivada d'aquesta investigació consisteix a millorar els processos d'aquestes organitzacions, ajustant de manera òptima els factors humans, organitzatius, tecnològics i d'infraestructures, i reduint substancialment els costos derivats de la falta d'eficiència.
- Mesurament de l'impacte de l'aplicació dels sistemes de gestió de la qualitat sobre les variables analitzades: formalització, valors de la cultura organitzativa, innovació, aprenentatge i capacitat d'ambidestresa.
- Anàlisi de la implantació per part de les empreses de la indústria agro-alimentària ecològica dels models específics de la indústria agroalimentària, i dels models generals de GC, com a ISO 9001 i Model EFQM.
- Elaboració i propostes de millores per a l'aplicació de la gestió de la qualitat que optimitze la innovació, l'aprenentatge i la capacitat d'ambidestresa d'aquestes organitzacions.
- Anàlisi dels processos específics a millorar, així com dels factors humans, organitzatius, tecnològics i d'infraestructures relacionats directament amb aquests processos.
- Elaboració i propostes d'aplicació de meta/rutines ad hoc per a la millora dels processos analitzats en termes d'eficiència i qualitat assistencial.
- La formalització i la cultura organitzativa com a catalitzadors de les relacions entre la gestió de la qualitat i la capacitat de ambidestresa ECO2015-71380-R
En aquest projecte s'investiga la capacitat de ambidestresa, la innovació i l'aprenentatge organitzatiu, des del prisma de la teoria de rutines i capacitats, i s'analitza en profunditat la influència que té sobre els mateixos l'aplicació dels sistemes de gestió de la qualitat.
- Gestió efectiva de processos en l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València: aplicació d'eines del lligen management i la gestió de la qualitat per a maximitzar el valor dels serveis sanitaris optimitzant l'ús de recursos
Les meta/rutines de gestió de processos, eix central de la gestió de la qualitat i del lligen management, permeten aplicar les idees creatives del personal i evitar errors i desaprofitaments, millorant la qualitat assistencial i la satisfacció d'usuaris i empleats.
- MORENO LUZON, MARIA DOLORES
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- ESCRIBA MORENO, MARIA ANGELES
- PDI-Contractat/Da Doctor/A
- Director/a Titulacio Master Oficial
- LLORIA ARAMBURO, MARIA BEGOÑA
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a Titulacio Master Oficial
- MARTINEZ PEREZ, JUAN FRANCISCO
- PDI-Titular d'Universitat
- Especialista Pau
- SALAS VALLINA, ANDRES
- Alumn.-Servei de Formacio Permanent
- Director/a Titulacio Master Oficial
- Cap de Seccio-Servei
- Cap Iniciatives del Pla Estrategic
Col·laboradors/es
- María Gil Marqués - Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
- ExpandirSALAS VALLINA, ANDRESAlumn.-Servei de Formacio PermanentDirector/a Titulacio Master OficialCap de Seccio-ServeiCap Iniciatives del Pla Estrategic
Campus de Tarongers
Edifici Departamental Oriental. Av. dels Tarongers, s/n
46022 València (València)
- MORENO LUZON, MARIA DOLORES
- PDI-Catedratic/a d'Universitat