Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Descripció

El grup està constituït per un grup d'investigadors en didàctica de les ciències experimentals.
El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències i proposar tractaments que puguin contribuir a superar-los, tant en l'educació científica formal com en la informal. Per a això investiguem en la formació del professorat, elaborant proposades de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat en Educació per a la sostenibilitat i Educació per a la Salut; en l'argumentació i el pensament crític en l'ensenyament de les ciències; en la utilització de les relacions ciència tecnologia societat CTS, les qüestions sociocientíficas CSC i la història de les ciències en l'educació científica; en la utilització de la metodologia basada en la indagació per a l'ensenyament de les ciències a partir de les etapes primerenques de l'educació formal; i en l'aplicació de les neurociències a l'educació científica.

Objectius CT
  • Diagnosticar problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències
  • Proposar tractaments que puguin contribuir a superar-los, tant en l'educació científica formal com en la informal
  • Contribuir a la formació del professorat d'aquestes àrees en les diferents etapes de l'educació formal
Línies d'investigació
  • Educació per a la sostenibilitat

    Investigació en Educació per a la Sostenibilitat i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la seua atenció en el sistema educatiu i la formació del professorat, des de la seua visió holística fins a les diferents problemàtiques interrelacionades (consum responsable, drets humans, nova cultura energètica, mesures contra la contaminació, canvi climàtic, esgotament de recursos, degradació d'ecosistemes...).

  • Qüestions sociocientífiques CSC i pensament crític en l'Educació científica

    Utilització de la història de la ciència i de les relacions ciència-tecnologia-societat (CTS) per a per a alfabetitzar científicament i motivar a l'alumnat, ensenyar naturalesa de la ciència (NdC), contextualitzar-la, promoure l'argumentació i el pensament crític i qüestionar les pseudociències.

  • Neurociències aplicades a l'educació científica

    Estudi de la relació entre els mecanismes funcionals del cervell associats a l'aprenentatge i l'ensenyament de conceptes científics per mitjà de models (utilitzant la corporització), metodologies didàctiques i tecnologia educativa. Estudi de la transferència de coneixements de l'àrea de neurociència als docents i l'alumnat.

  • La formació del professorat de ciències. Propostes de millora

    Analitzar si el professorat que ha participat en programes de formació i investigat en didàctica de les ciències ha incorporat o no en la seua pràctica educativa les propostes per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències d'aquests cursos i les diferències en la seua docència amb altres professors.

  • Educació per a la Salut

    Investigació en Educació per a la Salut, Gènere i Horts Ecodidácticos, a través d'estudis, projectes i desenvolupament de materials en els diferents àmbits de la Salut (atenció a les desigualtats, emocions, resolució de conflictes, violència, addiccions, medi ambient, alimentació...) aplicats a la formació integral de l'alumnat i el professorat.

  • Dificultats d'aprenentatge i disseny i avaluació de seqüències didàctiques de Ciències

    Anàlisi de concepcions d'alumnes i docents i de manuals escolars i recursos educatius; disseny i avaluació de seqüències o unitats didàctiques de Ciències que promoguen l'aprenentatge conceptual, procedimental i axiològic dels estudiants.

  • Ensenyament de les ciències per indagació en educació infantil, primària i secundària

    Utilització de metodologies basades en la indagació i la investigació orientada per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències en les etapes de l'educació formal (segon cicle d'educació infantil, primària i secundària). Adaptació d'aquestes metodologies a les particularitats de cada etapa (Reggio Emilia, Centres d'interés, Racons, Projectes...).

Membres
  • TIERNO GOMEZ, SANDRA PILAR
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
Personal investigador no UV

Col·laboradors/es

  • José Carrasquer Zamora - Universidad de Zaragoza 
  • Jenaro Guisasola Aranzabal - Universidad del País Vasco 
  • Dulce María López Valentín - Universidad Pedagógica Nacional (México) 
  • Zulma Muñoz Burbano - Universidad de Nariño (Colombia) 
  • Fernanda Ostermann - Universidade Federal do Rio Grande do sul (Brasil)
  • María Milagros Torres García - Universidad de las Palmas de Gran Canaria 
  • Nidia Torres Merchán - Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 
Estructura asociada
Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials
Dades de contacte del grup
Grup de Recerca en Educació Científica i Formació del Professorat de Ciències (didacies)

Campus de Tarongers

Facultat de Magisteri
Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials, 1er Pis despatx 13
Av. dels Tarongers, 4

46022 València (València)

963 864 490

963 864 384

Geolocalització

www.uv.es/didacies

jordi.solbes@uv.es