"I Congreso Internacional Humanidades Digitales y Pedagogías Culturales"
El que és digital està transformant la societat i, amb això, a nosaltres mateixos. Aquest desenvolupament tecnològic té la capacitat no només de permetre “fer coses”, sinó de “aprendre a pensar amb aquesta manera de fer”. Fem moltes coses digitalment, sí, però també desenvolupem maneres digitalitzades de pensar les coses.
Però davant de la tasca digital diària, què passa quan les humanitats i la pedagogia adquireixen l'estatus de digital? L'estatus digital implica únicament l'apropiació d'una eina o el canvi de naturalesa d'aquestes disciplines? I ja que el que és digital és present en totes dues, hi ha finalitats educatives compartides?
Les humanitats digitals, aquest gran paraigua conceptual que agrupa totes les disciplines que capturen, analitzen i presenten dinàmiques culturals i socials en xarxa, representen un estadi de desenvolupament interdisciplinari en plena expansió. No només busquen convertir en uns i zeros el patrimoni cultural, estudiar objectes culturals digitalitzats i, amb això, alterar els seus procediments i eines de recerca, sinó que les humanitats digitals també són comunitats, ciutadans, generacions i models de societat. Les humanitats digitals incumbeixen a tothom.
La pedagogia cultural com a concepte impulsa lestudi de la dimensió educativa de la cultura per al desenvolupament personal i social. Sempre ha estat necessària, però ara s'ha vist commoguda amb allò digital. Ja que són pocs els projectes educatius que es deslliguin del que és digital, cal que l'educació replantegi alguns supòsits conceptuals més lligats sobre ensenyar i aprendre i encari el repte del perquè, per què, què, amb què, quan o amb qui aprendre en entorns digitals. El que és digital implica per a la pedagogia no només nous materials, sinó altres perspectives i nuclis d'anàlisi educativa. Amb aquest afany, hi ha dues línies de desenvolupament que es busquen creuar en aquest congrés.
D'una banda, què suposa per a la pedagogia la desmaterialització del patrimoni cultural?, i quins aspectes educatius es poden trobar a les emergents humanitats digitals? La veritat és que el que és digital no deixa impassible les dues disciplines.
Objectius:
- Crear un espai de debat interdisciplinari entre les humanitats digitals i la pedagogia cultural per identificar-ne els punts de trobada, els dilemes i els reptes comuns.
- Entreveure línies de recerca a la pedagogia cultural potenciades pels desenvolupaments de les Humanitats Digitals.
- Avaluar l'impacte i el futur de les Humanitats Digitals en la investigació educativa.
- Analitzar la dimensió educativa de les tendències pràctiques de les Humanitats Digitals
Videos del Congreso Humanidades Digitales y Pedagogías Culturales
Presentación del Congreso
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5799
Ponencia Inaugural: JUANA MARIA SANCHO GIL (Universitat de Barcelona) Tramas y derivas entre las Humanidades, lo pedagógico y lo digital
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5803
Difusión cultural desde las Humanidades Digitales CRISTÓBAL SUÁREZ (Universitat de València) DELMA RODRÍGUEZ (Uruguay, Anilla Cultural Latinoamérica-Europa) Co-creación en arte y ciencia mediada por TIC para la construcción de una cultura glocal ESTEBAN ROMERO FRÍAS (Universidad de Granada) Una visión de las Ciencias Sociales y Humanidades Digitales a través de la Red Knowmetrics: investigadores, proyectos e infraestructuras MARIA JOSÉ GÓMEZ AGUILELLA (VIU Universitat Internacional de València) Comunicación tecnológica para una formación integral
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5805
Pedagogías culturales digitales AMPARO ALONSO-SANZ (Universitat de València) ALBA AMBRÓS PALLARÉS (Universitat de Barcelona) Cine, Transmedia y Educación: relatos en pantalla FERNANDO HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ (Universitat de Barcelona) Pensar la educación y las artes desde el post-humanismo CHIARA PANCIROLI (Università di Bologna) Museos digitales, culturas pedagógicas JUAN FRANCISCO JIMÉNEZ ALCÁZAR (Universidad de Murcia) Historia y Videojuegos
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5806
Ponencia plenaria ÁLVARO BARAIBAR ECHEVERRÍA (Universidad Pública de Navarra / Director General de Paz, Convivencia y Derechos Humanos de Gobierno de Navarra) Aproximaciones al patrimonio de la memoria histórica desde las Humanidades Digitales
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5800
COMUNICACIONS Entorno digital Didáctica, cultura e innovación: músicas para el desarrollo sostenible Ana Vernia Carrasco Arquitectura urbana y competencias docentes digitales Ignacio Yusim La escolar como espacio para la criticidad frente a los entornos mediáticos Walter Antonio Mesquita Romero Sinergias4g el arte visual como medio de comunicación Joan Josep Soler Navarro Cartografía conceptual del islam: aproximación metodológica a lo glocal Luz Gómez García Espacios digitales en educación secundaria como forma de acercamiento de las diferentes realidades culturales en el ámbito de la unión europea. Un estudio de caso. Palmira Verdejo Izquierdo Representación pictórica de la Provincia de Biobío a partir de imagenes digitales aéreas capturadas con Drone Ramón Esteban Cárdenas Pérez Espacios otros y virtuales. Una oportunidad para educar en patrimonio cultural: el caso de las esclusas de Leonardo da Vinci. Alessandra De Nicola, María Eugenia García Sottile
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5807
Diseño de nuevos formatos artísticos desde las humanidades digitales RICARD HUERTA (Universitat de València) EVERSON MELQUÍADES (Universidade Federal de Pernambuco) Estrategias digitales en un país que retrocede. Formación de profesores, historia de vida y experiencia: encuentros poderosos con la catástrofe. FERNANDO MIRANDA SOMMA (Udelar Uruguay) Pedagogías culturales, espejos negros y metodología de las cinco obstrucciones JOAO PAULO QUEIROZ (Universidade de Lisboa) El océano Atlántico como entorno online para la integración educativa y artística
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5809
COMUNICACIONS Cultura en humanidades digitales. ¿Hablamos de patrimonio en redes sociales o solo difundimos? Pasar del “bonito” a una narrativa más significativa. Stella Maldonado Esteras. Experiencia de aprendizaje autogestivo en el Diplomado “Cultura Digital” en línea con docentes de la UNAM. Rosalinda de la Cruz Cáceres Centeno La perspectiva de los niños sobre la infancia en la generación z. Viviane de Bona, Marcela Karolinny da Silva Costa
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5810
Ponencia de clausura: Retorno al orden. NURIA RODRÍGUEZ ORTEGA
http://mediauni.uv.es/uvtv/tv_detalle/?TWID=9jpehgo2be5vo9nqc4hn7lueab&Evento_ID=5811