Introducció: Característiques

Els alumnes que participen en aquesta experiència han de matricular-se en el context administratiu que correspon a l'estructura d'assignatures i crèdits en el vigent pla d'estudis convencional. No es pretén, en conseqüència, revisar ni les assignatures ni el seu contingut (delimitat, ara com ara i fins al canvi de plans, per les directrius pròpies de la titulació), sinó més aviat introduir canvis en l'àmbit de la metodologia docent que suposen un major grau d'implicació per part d'estudiantes i professors.

En aquest sentit s'ha portat a terme una transformació proporcional dels crèdits que actualment presenten cadascuna de les assignatures troncals i obligatòries als crèdits ECTS, considerant un total de 60 crèdits ECTS per curs acadèmic, el que correspon a un volum de treball que en cap dels cursos supera les 1600 hores. El detall de la distribució del volum de treball dedicat a cada assignatura es troba en la informació específica de cadascun dels cursos.

Així la docència es distribueix en:

  • classes teòriques o teòric-pràctiques: classes de teoria amb exemples i exercicis en les quals al costat de l'explicació de pissarra ?imprescindible en la docència de física- s'incorporen presentacions amb projector, simulacions de física i, com eina específica de la física, demostracions d'aula o de càtedra (experiències reals senzilles de física que il·lustren fenòmens sobre els quals es basen les formulacions i models teòrics).
  • classes pràctiques: classes col·lectives de problemes amb participació dels estudiants. Els estudiants disposen de butlletins de problemes des de principi de curs que es resolen en aquestes classes, que serveixen tant per a consolidar els conceptes teòrics com per a desenvolupar estratègies de resolució en contextos molt diferents.
  • Sessions de treballs tutelats: en grups reduïts, en els quals es treballarà la resolució i explicació de problemes per part de l'estudiant, es proposaran exercicis nous, es resoldran dubtes, etc. L'estudiant contarà amb un percentatge en la seua nota aquest treball.
  • Sessions de laboratoris: en grups reduïts, de 16 estudiants, que desenvolupen per parelles pràctiques experimentals en contínua interacció amb els professors i sota la seua directa supervisió. En aquestes sessions els estudiants realitzen directament i personalment el treball, tant pel que fa a l'adquisició de dades, anàlisis dels mateixos i redacció dels resultats amb conclusions. És a dir, es tracta de laboratoris "hands-on", en els quals l'estudiant és el protagonista, i no simplement un espectador passiu del que fa el professor.


Atenció personalitzada i avaluació contínua

En els laboratoris docents sempre s'ha portat a terme un seguiment i avaluació contínua dels estudiants a través de la correcció de la llibreta de laboratori, memòries o exposicions orals. Ara s'afigen les sessions de treballs tutelats en grups reduïts (8-10 estudiants), en les quals els professors orientaran als estudiants en l'estudi de les assignatures teòriques i els ajudaran de forma contínua a resoldre els problemes conceptuals i dubtes que es presenten, a través de treballs, exercicis, exposicions orals, etc. És d'esperar que aquestes sessions incentiven també la participació dels estudiants en les tutories acadèmiques ordinàries.

Competències transversals

Aquest projecte pretén que l'estudiant assolisca una sèrie de destreses intel·lectuals, professionals i socials que repercutisquen en una sòlida formació integral. En particular, les classes de treballs tutelats i els laboratoris (també tutelats) són els llocs naturals en els quals els estudiants poden desenvolupar aspectes com la capacitat d'argumentar emprant criteris racionals (que a més *aúnan els coneixements adquirits en les assignatures de matemàtiques i física), de treballar en equip o de presentar i transmetre adequadament la informació, a través de memòries escrites i presentacions orals. A més, en totes les matèries es valorarà l'assistència a les conferències que s'organitzen en la facultat sobre temes actuals de física, tant d'investigació com d'aplicacions, i els treballs que els estudiants realitzen sobre les mateixes. Per a garantir l'assistència dels estudiants, els horaris de la facultat s'han elaborat deixant lliure els dies i hores de les conferències. Aquesta assistència, al llarg de tres cursos com a mínim, proporcionarà als estudiants una bona base sobre quins són els problemes oberts en física i les aplicacions més importants, que també els permetrà triar millor l'especialitat que més els interessa i a la qual prefereixen dirigir-se en la continuació dels seus estudis o en el món laboral.

Coordinació

Cada curs conta amb un coordinador que ja ha reunit en diverses ocasions als docents involucrats i que juntament amb ells realitzarà un seguiment de la marxa de les diferents matèries.

Eines docents

La pissarra (siga de guix, retolador o electrònica) segueix sent necessària i es podria dir que quasi imprescindible per a molts aspectes de la docència en física (raonaments, demostracions matemàtiques, etc.), com pot verificar-se en nombroses pàgines web de docència de tot el món, incloses moltes universitats que han desenvolupat àmpliament les noves tecnologies com *MIT o Harvard. Açò es deu al fet que l'articulació de raonaments i càlculs es va realitzant en temps real de forma més *pausada i assumible per l'estudiant. Les noves tecnologies s'han convertit també en eines útils que poden emprar-se en el context adequat amb la finalitat de facilitar l'aprenentatge. En aquest projecte es pretén impulsar aquelles que semblen adequar-se millor a les característiques específiques d'aquest tipus de docència. En particular aquelles lligades a la creació de materials docents i el seu dipòsit accessible a tots els estudiants i les quals ajuden a comprendre millor els fenòmens físics. Per exemple, la utilització de mitjans informàtics en la *impartición de les classes combinats amb l'ús de la pissarra (presentacions animades, diapositives, etc.), utilització de programes de simulació de fenòmens físics o *physlets (disponibles en internet o de creació pròpia) i utilització d'una plataforma adequada per a dipositar el material per a la preparació i l'estudi dels continguts de l'assignatura, així com altres eines de comunicació i assignació de tasques (Aula Virtual).

D'altra banda, existeix una eina específica de la docència de la Física com són les demostracions de càtedra o d'aula: demostracions experimentals senzilles de fenòmens, adequadament triades per a facilitar la comprensió dels conceptes i no perdre el referent sobre el qual es construeixen els models teòrics. Es troba en marxa un projecte de creació d'una base de demostracions d'aula per al seu ús per part de tots els docents i està prevista la possibilitat de realitzar menuts vídeos que permeten als estudiants veure de nou els fenòmens que es van presentar amb anterioritat en l'aula.

Pel que fa als laboratoris, les noves tecnologies han entrat de ple des de fa temps: instrumentació electrònica de tot tipus (sensors de moviments, làsers, etc.), programes d'adquisició de dades per ordinador, i programari per a l'anàlisi de dades: gràfiques i ajustaments dels punts experimentals. La facultat de Física ha treballat enguany per a arribar a un acord entre laboratoris i triar un programari d'anàlisi de dades únic que s'adopte en tots ells des del curs 2007-08. Aquest el programari d'anàlisi de dades, a més de tractar-se d'un programa adequat a les exigències del treball científic, es pretenia que també fóra accessible a tots els estudiants, és a dir, que anara un programari lliure que pogueren instal·lar en els seus ordinadors personals. El programa triat, *Kyplot v2, *beta 15, es pot descarregar, juntament amb un tutorial d'ajuda en la pàgina web del PEU, i ha estat instal·lat en tots els laboratoris de la facultat i aules informàtiques.


[^] Inici