CONTRIBUCIÓ AL DEBAT DE LA
COMISSIÓ POLÍTICA
Rafael Pla López
27 de desembre de 2004
1. Valoració de la
situació del Partit i de la seua Direcció:
És clar que la direcció del PCPV es troba en una
situació complexa després de l'Assemblea
Extraordinària d'IU. Tanmateix, cal assenyalar que l'Assemblea
d'EUPV preparatòria de la mateixa va mostrar una millora de la
cohesió del PCPV, al temps que les seues limitacions. Aquesta
millora es va expressar en l'acord en l'anterior Comissió
Política (amb únicament 2 abstencions) sobre els noms del
Partit a proposar per a l'Assemblea Extraordinària d'IU, i en el
fet que una clara majoria dels delegats en l'Assemblea membres del PCPV
es pot inferir que van votar a la candidatura unitària en que
aquests noms es van integrar junt amb companys i companyes
independents, contribuint així a que aquesta resultara clarament
majoritària.
Les limitacions d'aquesta cohesió es van mostrar en que, per una
banda, una part dels membres del PCPV es van integrar en altra
candidatura junt amb els companys i companyes d'Espai Alternatiu. I per
altra banda, en els membres del PCPV que es pot inferir que van votar
en llista oberta, dels quals 9 van votar en la capçalera, entre
altres, a Joan Ribó i Presen Uran, que es trobaven en
llocs
"segurs" de la candidatura unitària, deixant en canvi de votar a
altres membres del PCPV que es trobaven en llocs "insegurs". El fet que
aquesta estratègia de votació, com es va comprovar en
l'anterior Assemblea d'EUPV, tinga com a resultat disminuir el
número de llocs obtinguts per la pròpia candidatura i
afavorir que augmente el número de llocs obtinguts per altra
candidatura, i en particular la d'Esquerra i País, no semblava
preocupar als que la van portar a cap. I el fet que en l'Assemblea
Extraordinària d'IU Joan Ribó i Presen Uran, entre
altres, compartiren candidatura amb Pasqual
Mollà, pot
justificar aquesta falta de preocupació.
Cal assenyalar que l'acord de la Comissió Política per
als noms per a la delegació a l'Assemblea Extraordinària
d'IU era inseparable de la resolució que, entre altres coses,
afirmava que "En coherència
amb el nostre
compromís federal, el PCPV assumirà la posició que
fixe el Comité Federal del PCE en la seua reunió del 4 de
desembre".
En efecte, mancava de sentit un acord en quant a les persones a elegir
en tant que membres del Partit sense un compromís de que aquests
assumiren la política del Partit. I el Comité Federal del
4 de desembre va acordar, entre altres coses, "Respaldar la posición del
Comité Ejecutivo del 11 de septiembre a favor
de la renovación en la Coordinación General y del equipo
de dirección".
I cal subrratllar que tant el text d'aquesta resolució com el
debat al si del Comité Federal, tant per part dels que li
donaven suport com dels que s'oposaven, deixava clar que excloia
l'opció de que Gaspar
Llamazares
encapçalara la llista al Consell Polític Federal d'IU i
repetira com a Coordinador General, encara que es defensava que
continuara en la direcció. El Comité Federal no es
pronunciava per una persona específica com a Coordinador
General, per tal com es continuava apostant per un consens al si de la
Comissió Candidatura al voltant d'algun candidat diferent de
Gaspar Llamazares. Però al mateix temps s'indicava que, si no
s'aconseguia el consens, s'arribés a un acord al voltant d'un
tal candidat.
Ja sabem el que va passar: davant la impossibilitat d'un consens,
finalment es va presentar una candidatura encapçalada per Enrique de Santiago i recolzada des
de dins de la mateixa per Paco Frutos
(secretari general del PCE) i des de fora per Felipe Alcaraz
(l'altre candidat que s'havia proposat). En aquestes condicions, no hi
havia dubtes que aquesta era la candidatura recolzada pel PCE en
aplicació dels acords del seu Comité Federal. Per
això, el fet que membres proposats pel PCPV per a la
delegació a l'Assemblea Extraordinària d'IU s'integraren
en la candidatura enfrontada a aquesta i encapçalada per Gaspar
Llamazares era una vulneració no solament de l'acord del
Comité Federal, sinó també del previ acord de la
Comissió Política del PCPV remetent-se a aquest acord. I
té una especial gravetat que entre aquests membres estiga el
mateix secretari general del PCPV, Alfred
Botella.
Resulta lamentable que, quan al si del PCPV estàvem
avançant, encara que de forma insuficient, en la cohesió
del Partit, la dinàmica federal del PCE haja tingut un efecte
lesiu en la cohesió del PCPV i de la seua direcció.
Però la referència federal era indefugible en el
procés de l'Assemblea Extraordinària d'IU, que es
realitzava precisament en l'àmbit federal en el qual és
competent el Comité Federal del PCE. I a més en
l'àmbit federal s'ha donat també una millora de la
cohesió, que es va expressar en el 80% a favor de l'informe al
Comité Federal del 4 de desembre, en el suport majoritàri
a les propostes polítiques del Partit en l'Assemblea
d'IU
i en el suport a una candidatura unitària en la mateixa,
superant les dificultats en la seua elaboració, com la
lamentable dinàmica de vets que va afavorir la
presentació d'una tercera candidatura encapçalada per Sebastián Martín Recio.
Cal assenyalar que la posició del PCE en favor de una
renovació en la direcció y la Coordinació General
d'IU ha estat clarament majoritària al si d'IU: a pesar de la
distorsió que representaven els 80 membres nats de la
Presidència Executiva Federal, les candidatures que apostaven
per aquesta renovació van sumar 320+104=424 vots enfront dels
416 que va obtenir la candidatura encapçalada per Gaspar
Llamazares. A més, els 14 membres del Consell Polític
Federal escollits per la tercera candidatura van acordar
unànimement unir els seus vots als 42 de la candidatura
encapçalada per Enrique de Santiago per a escollir a aquest com
a Coordinador General, sumant 56 enfront dels 54 de la candidatura
encapçalada per Gaspar Llamazares, cosa que hagués
permés traduir l'esmentada majoria en l'elecció del
Coordinador General. Solament la segona distorsió generada per
l'extemporània introducció del vot dels 17 Coordinadors i
Coordinadores de Federacions (amb la qüestionable aplicació
d'un canvi dels Estatuts abans de la cloenda de l'Assemblea) va impedir
que aquesta majoria s'expressara. Tanmateix, exhaurit el seu segon
manat amb la celebració de l'Assemblea Extraordinària,
Gaspar Llamazares va obtenir 67 de 126 vots a favor, el 53%, per sota
del 60% que requereixen els Estatuts per a un excepcional tercer manat.
En aquestes condicions, el procés de configuració de la
nova direcció d'IU no pot considerar-se tancat, i el plenari del
Consell Polític Federal haurà d'escollir entre ratificar
a Gaspar Llamazares amb el 60% de vots requerits o escollir a altra
persona com a Coordinador o Coordinadora General. Cal assenyalar, a
més, que la infundada prepotència de Gaspar Llamazares,
afirmant des de la seua posició real minoritària en IU
que "si alguien
pretende medirse corre el riesgo de quedarse fuera"
de la direcció, ratifica la necessitat de la seua
substitució per a assegurar una direcció
col·legiada i respectuosa de la pluralitat.
Per tot això, resulta vital l'elecció dels 8
representants d'EUPV en el Consell Polític Federal d'IU, i en
aquesta elecció el PCPV ha d'actuar, tal com vam acordar en
l'anterior reunió de la Comissió Política i
correspon al nostre compromís federal amb el PCE, en
consonància amb els acords del Comité Federal del PCE:
- Resultaria dessitjable l'assoliment d'un consens per a
l'elecció de la Coordinació General d'IU, a partir de la
renúncia de Gaspar Llamazares a continuar en aquest
càrrec.
- Si aquest consens no és possible,
caldrà denegar la ratificació de Gaspar Llamazares i
optar per altra persona, com ara Enrique de Santiago, com a Coordinador
General d'IU, per a integrar en una direcció col·legiada
a tota la pluralitat d'IU.
- En conseqüència, les persones que propose el PCPV per
a la representació d'EUPV en el Consell Polític Federal
d'IU hauran d'estar compromeses amb aquesta posició.
- Sobre aquesta base, aquestes persones poden integrar-se en una
candidatura amb altres membres d'EUPV que defensen la mateixa
posició. Únicament en cas que el número de
candidats i candidates fora igual al número 8 de llocs a cobrir
podrien integrar-se en una candidatura única del conjunt d'EUPV.
Per altra banda, cal esforçar-se
perqué les discrepàncies sobre aquestes qüestions no
entrebanquen la cohesió del PCPV i d'EUPV en l'actuació
política general sobre la qual s'ha donat un ampli acord tant al
si del Partit com al si d'IU, i en particular en la campanya pel NO al Tractat Constitucional
Europeu neoliberal i militarista que ens
proposen. Cal subrratllar a més la importància d'aquesta
campanya per a reforçar les posicions d'esquerres al nostre
país, clarament enfrontades amb la dreta reaccionària que
governa al País Valencià i diferenciades del centre que
governa a l'Estat Espanyol.
2. Proposta al Comité Nacional
de Convocatòria de Congrés Extraordinari del PCPV:
L'esmentada situació del PCPV i de la seua
direcció fa necessari fer efectiva la convocatòria de
Congrés Extraordinari ja acordada en l'anterior Comité
Nacional. Tanmateix, el seu calendari haurà de permetre un debat
adequat i no entrebancar les tasques polítiques a que
féiem referència. En particular, la convocatòria
per al 20 de febrer del Referèndum sobre el Tractat
Constitucional Europeu exigirà que fins a aquesta data tots els
membres del PCPV i de la seua direcció centreM els nostres
esforços en la corresponent campanya, de manera que el PCPV puga
ser el pal de paller efectiu de la campanya d'EUPV. Per això,
cal excloure la celebració durant el mes de febrer del
Congrés Extraordinari.
A més, un debat en condicions requereix que les Agrupacions
disposen dels materials de discussió amb l'antelació
mínima de 3 messos que marca l'article 21 dels Estatuts del
PCPV. En aquest moment està redactat un segon esborrany del Document
Polític, i per al Comité Nacional del 15 de gener
s'hauria de disposar de
la part d'Organització i Estatuts que el complete. En aquestes
condicions, el Congrés es podria convocar per al mes d'abril,
assegurant d'una manera o d'altra la direcció del PCPV fins a
aquesta data.