UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

- PEQSO

Acrónimo PEQSO
Código PIEC-2735252
Curso académico 2023-2024
Programa Proyectos de innovación Docente (PID)
Áreas de conocimiento Ciencias Sociales y Jurídicas
Fecha de Inicio 01/09/23
Fecha de fin 31/07/24
Categorías
  • Activitats per incorporar i afavorir la inclusió
  • Activitats per incorporar la perspectiva de gènere
Palabras clave Periodisme- qualitat- narrativa- ODS- diversitat
Líneas estratégicas

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes

Presentación

El projecte té com a objectiu reforçar les habilitats i competències per a desenvolupar un periodisme de qualitat sostenible, focalitzat sobretot en el reportatge. En ell s’uneixen els esforços dels docents de les assignatures de gèneres, periodismes especialitzats i TFG per a reforçar l’ensenyament-aprenentatge de continguts troncals de Periodisme. La proposta parteix d’una línia continuada de treball iniciada en 2015 i que ha obert un espai de reflexió i intercanvi al voltant del gènere per excel·lència del periodisme de qualitat. La tasca desenvolupada ha permés no només confirmar la importància del camí iniciat, sinó també la d’incidir en els reptes que afronten els nous professionals en un context d’increment de la desinformació. En aquest sentit, pretén aprofundir en la tasca d’investigació i comprovació de dades necessària per a oferir una informació veraç i coherent amb les normes deontològiques, per a narrar realitats complexes, amb èmfasi en l’agenda 2030 i els ODS, en format imprés, audiovisual i digital. El projecte abasta la reflexió teòrica i metodològica, l’exploració de propostes d’excel·lència i l’intercanvi amb professionals, en una dinàmica que contempla conferències i la lectura i debat de textos/audiovisuals representatius, a partir d’una selecció de treballs procedents d’arreu del món.

Objectivos

Els objectius del projecte ‘PEQSO’ s’acullen a la línia d’innovació docent de Metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat, en particular l’aprenentatge cooperatiu i aprenentatge basat en problemes. De manera complementària, també s’inclouen les línies d’accions per a Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria, Accions que contribueixen a fomentar la sostenibilitat, i Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat.

Subvención

400

Grados implicados
Grado en Periodismo
Asignaturas implicadas

36625 Gèneres Informatius (1r), Grup T=80, Grups PR= 40 + 40

36626 Gèneres Interpretatius (2n), Grup T=80, Grups PR= 40 + 40

36634 Estructura de la comunicació i indústries culturals (2n), Grup T=80

36628 Periodisme Digital (3r), Grup T=70, Grups PR 15+15+20+20

36639 Periodisme de Societat i Cultura (3r), Grup T=50, Grups PR 25+25

36637 Periodisme polític i el seu tractament (3r), Grup T=50, Grups PR 25+25

36631 Periodisme multimèdia (3r), Grup T=70, Grups PR 25+25+20+20

36653 Periodisme per a la igualtat (3r), Grup T=40

36636 Informatius de televisió i tècniques de locució i presentació (3r), Grup T=70, Grups PR 25+25+20+20

36644 Comunicació política i opinió pública(4rt), Grup T=70

33388 Taller d’escriptura periodística (4rt) Grup T i Pr= 30

33376 Treball fi de grau en periodisme (4rt) Grup = 85

Evento donde se presenta

Els resultats del projecte d’innovació educativa han cristal·litzat en la presentació en jornades d’innovació educativa, en les quals s’han pogut exposar i divulgar algunes de les aportacions i contribucions més significatives del treball realitzat al llarg del curs. En aquest sentit, podem destacar les següents dues comunicacions, que suposen tasques de transferència del projecte a nivell de facultat:
1) Palau-Sampio, D.; Carratalá, A., & Iranzo-Cabrera, M. (2024). Lectura, visualització i debat: experiències d’aprenentatge al voltant del periodisme de qualitat sobre diversitat de gènere. VI Jornada Innovation Rooms. Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. 27 de juny de 2024. 
2) Palau-Sampio, D. i Carratalá, A. Grup PEQSO: Activitats i reptes. Primer Talk Inn de la FFTiC: "Reptes docents i solucions innovadores consolidades". Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. Dimecres, 24 de gener 2024. [ANNEX VI]

Resultados

Durant el curs 2023-24, el projecte d’innovació docent ‘PEQSO - Periodisme de qualitat sostenible - Recursos per a innovar l’ensenyament i aprenentatge del reportatge per a narrar realitats complexes i de l’agenda 2030’ va acollir-se a la línia d’innovació docent de Metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat, en particular l’aprenentatge cooperatiu i aprenentatge basat en problemes. De manera complementària, també s’inclogueren les línies d’accions per a Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria, Accions que contribueixen a fomentar la sostenibilitat, i Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat, contemplades a la convocatòria i destinades a la millora de la qualitat docent en el Grau en Periodisme. El grau de compliment dels objectius emmarcats en aquestes línies d’innovació ha sigut elevat, tal i com demostra la sèrie d’accions desenvolupades amb eixe propòsit i tenint en compte, alhora, les limitacions del pressupost disponible per a poder dur a terme algunes d’elles.

Materiales docentes creados

El material docent inclou diferents tipus de continguts:
Repositori de reportatges i documentals sobre feminisme, diversitat sexual i de gènere, amb un total de 16 documents de lectura i visualització per a un tractament informatiu responsable
d’aquestes temàtiques (https://elreportatge.blogs.uv.es/reportatges-2024/)
Repositori web ressenyes de l’alumnat al voltant de les lectures seleccionades.
Repositori de podcasts . Al canal de l’emissora Ràdiofiltracom a Ivoox es poden consultar així mateix els podcasts elaborats per l’alumnat de 3r i 4t de Periodisme: https://ir.uv.es/1vwlJBH

Coordinación
  • PALAU SAMPIO, MARIA DOLORES
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Ver ficha
Miembros
  • PALAU SAMPIO, MARIA DOLORES
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Ver ficha
  • CARRATALA SIMON, FRANCISCO ADOLFO
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a de Departament
Ver ficha
  • LOPEZ GARCIA, GUILLERMO
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Ver ficha
  • VALERA ORDAZ, LIDIA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
Ver ficha
  • IRANZO CABRERA, MARIA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Ver ficha
  • CALVO MIGUEL, DAFNE
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Ver ficha
  • TARULLO -, MARIA RAQUEL
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Ver ficha
  • MARTINEZ GALLEGO, FRANCISCO ANDRES
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Ver ficha
Estructuras asociadas
Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación
PLAYLIST