càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

 

  1. Denominació de la proposta
  2. Àmbit d'actuació
  3. Entitat
  4. Categoria de participació
  5. Descripció
  6. Resum i destinataris
  7. Període d'execució i caràcter del projecte
  8. Finançament
  9. Informació addicional

 

 

 

1. Denominació de la proposta

  • ​Premi (nacional i internacional) per a reconèixer i estimular la recerca entre els estudiants universitaris.

2. Àmbit d'actuació

  • Internacional.

3. Entitat

  • Abertis Infraestructuras, S. A.

4. Categoria de participació

  • Bones pràctiques en el desenvolupament d'activitats de divulgació i difusió cultural, acadèmica, científica i tecnològica.

5. Descripció

  • La Càtedra Abertis estableix els Premis Abertis de recerca sobre Gestió d'infraestructures del transport (en les categories de tesi doctoral i tesina) i sobre Seguretat Viària al millor estudi o treball de recerca inèdit defensat o presentat durant l'any natural. Els guanyadors de l'edició nacional competeixen pel Premi Internacional Abertis.

6. Resum i Destinataris

  • Abertis, un dels principals grups internacionals en gestió d'infraestructures per a la mobilitat i les comunicacions, i la Fundació Abertis, entitat sense ànim de lucre que té per objecte, amb caràcter general, el desenvolupament, foment i promoció de tot tipus d'activitats relacionades amb l'estudi i recerca sobre la participació del sector privat en el creixement econòmic i social derivat de la gestió d'infraestructures, han creat la Càtedra de Gestió d'Infraestructures de Transport en la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i en la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) per a potenciar i concentrar la formació integral en la gestió de les infraestructures del transport així com la recerca, desenvolupament i innovació en la planificació i en les operacions del transport, els costos d'inversió, manteniment i gestió de les infraestructures de transport, la demanda de transport i el seu comportament, el negoci de les concessions, la política tarifària de preus, l'aplicació de les TIC al transport i altres aspectes científics, socials, culturals, econòmics, tecnològics i de comunicació del transport. També hi ha càtedres Abertis a França, Puerto Rico, Brasil i Xile. La Càtedra Abertis de gestió d'infraestructures de transport a Espanya compta amb dues seus per motius històrics. La Càtedra Abertis-UPC té la seua seu en l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona i està dirigida pel Catedràtic de Transport, Prof. Francesc Robusté des del 2003. La Càtedra Abertis–UPM té la seua seu en l'Escola Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de la UPM i està dirigida pel Catedràtic de Transport, Prof. José Manuel Vassallo des del 2017. Amb la finalitat de potenciar l'interés dels universitaris espanyols, incloent estudiants de titulacions reglades de grau, de màster i doctorat, la Càtedra Abertis estableix els Premis Abertis de recerca sobre Gestió d'infraestructures del transport (en les categories de tesi doctoral i tesina) i sobre Seguretat Viària al millor estudi o treball de recerca inèdit defensat o presentat durant l'any natural 2017 sobre la temàtica pertinent. Juntament amb la xarxa de càtedres internacionals de gestió d'infraestructures del transport que el grup Abertis manté amb les universitats i els centres d'excel·lència més representatius dels països en els quals el grup Abertis té activitat, es convoquen al mateix temps els Premis internacionals Abertis de recerca sobre Gestió d'infraestructures del transport i sobre Seguretat Viària que s'atorgaran als millors treballs de recerca (segons la seua categoria i temàtica) seleccionats d'entre els guanyadors dels premis nacionals convocats per les Càtedres Abertis en els diferents països.

7. Període d'execució i caràcter del projecte

 

Programa Activitat Projecte

   

 

8. Finançament

 

Fons Propis Fons Externs Altres

   

 

9. Informació addicional

 

Nom Descripció Tipus de Recurs

Memòria d’activitats

 
Memòria d’activitats 2017 PDF
Premi Abertis Abertis, Fundació Abertis i la Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC) són les entitats promotores de la Càtedra Abertis-PUC PDF
Premi Abertis Abertis és un grup internacional, líder europeu i operador líder a nivell mundial en la gestió de la infraestructura per a la mobilitat i telecomunicacions PDF
Premi Abertis Abertis i Fundació Abertis: Entitats promotores de la Càtedra Abertis-UPRM 2016 PDF
Premi Abertis d'investigació Premi Abertis de seguritat viària PDF
Càtedra Abertis Acta de la reunió del Jurat constituït per a atorgar el XIV Premi Abertis d'Investigació sobre Gestió d'Infraestructures del Transport corresponent a l'any 2016 a Espanya PDF
Càtedra Abertis 6th International Research Award on Transportation Infrastructure Management PDF
Càtedra Abertis Candidats al XV premi internacional Abertis d'investigació en gestió d'infraestructures del transport (convocatòria de 2017) PDF

 

Solució a un problema (20%)

  • Quan es va crear la Càtedra Abertis-UPC l'any 2003, es va establir que una de les activitats de la mateixa seria la d'atorgar anualment el Premi Abertis de Recerca en Transport. Es premiaven tant a tesis doctorals com a un altre tipus de treball (tesines, treball final de grau o màster, article) relacionat amb la gestió d'infraestructures de Transport. Així es va fer fins que l'any 2009 els membres del Jurat es van adonar que històricament s'havien premiat més a les tesis doctorals que a les tesines. Bàsicament perquè el treball i esforç personal de l'investigador en el cas d'una tesi doctoral és major (implica una mitjana de tres-quatre anys). En el cas de les tesines, es fan en finalitzar els estudis de grau o màster, per tant, malgrat l'esforç dels estudiants, els treballs no estaven tan elaborats malgrat ser d'alta qualitat. En aqueix moment, es decideix fer la distinció de dos premis. L'any 2017, coincidint amb els interessos de l'empresa Abertis d'incrementar els esforços en la prevenció d'accidents de trànsit i la millora de la Seguretat Viària, es planteja la possibilitat d'obrir una altra nova candidatura per al Premi Abertis. En les bases del Premi Abertis està arreplegada tota la normativa i els requisits que els candidats han de complir per a optar al premi. Les bases es publiciten a nivell acadèmic entre professors de Transport de les diferents universitats espanyoles. Inicialment es feia per correu ordinari, actualment es fa per correu electrònic. Les bases es publiquen en la pàgina web de les càtedres. A través d'aquesta pràctica s'intenta donar solució als següents reptes:
    • Afavoriment de la interacció de coneixement transversal i interdisciplinari (al premi es presenten Enginyers de Camins, Industrials, Informàtics, Economistes, Psicòlegs)
    • Generació de coneixement
    • Intercanvie d'estudiants i professors
    • Posada de coneixement al servei de l'empresa
    • Ajuda a la difusió del coneixement
    • Repercussió pública dels premis amb difusió en premsa. Cada vegada són més coneguts en l'àmbit universitari i cada vegada es reben més candidatures
    • Inicialment s'atorgava un sol premi a nivell nacional. Amb la incorporació de França a les Càtedres es van internacionalitzar el premi i les càtedres. Posteriorment s'han sumat Puerto Rico, Xile i Brasil.

 

Resultats reeixits (20%)

  • El Premi Abertis a Espanya ja va per la quinzena edició, a França per la setena, a Puerto Rico, cinc edicions, Xile quatre edicions i a Brasil tres edicions. En les primeres edicions es rebia una mitjana de vuit treballs, però actualment s'estan rebent de l'ordre de vint treballs en cada edició. Això vol dir que el Premi Abertis és cada vegada més reconegut entre els estudiants.

Innovació (10%)

  • L'objectiu que es persegueix amb el lliurament de premis, a més del reconeixement de la labor investigadora, és el d'innovar, perquè els treballs premiats ofereixen solucions a problemes reals, de temes actuals i transversals i aplicables 100% a la pràctica de la gestió d'infraestructures de Transport i Seguretat Viària. El departament d'Estudis d'Abertis s'ha beneficiat de les recerques premiades. Alguns dels estudiants de Camins fan els seus treballs finals de carrera o màster tutelats per empleats de Abertis. A aquests estudiants se'ls facilita les dades que els siguen necessàries per a poder realitzar el seu treball de recerca.

Sostenibilitat (20%)

  • La pràctica es pot mantenir dins de la institució, de fet, s'ha vingut mantenint des del 2003, en cada renovació del conveni s'ha inclòs la publicació i lliurament del Premi Abertis de Recerca en Transport. A Espanya el premi va per la quinzena edició i, a manera de resum, en aquests anys s'han presentat en total 230 candidats, s'han lliurat 30 premis entre guanyadors, finalistes i esments especials, s'han repartit 183 500 Euros, el 40% dels premis van a parar a tesis doctorals, el ràtio de dones candidates és del 34 % i de les candidatures rebudes, el 12% obté algun tipus de premi o reconeixement. Les universitats més premiades històricament han sigut la Universitat Politècnica de Catalunya BarcelonaTech, la Universitat Politècnica de Madrid i la Universitat Politècnica de València.

Replicabilitat (20%)

  • El mateix sistema s'ha aplicat en la resta de càtedres a mesura que s'han anat creant. Les bases del premi s'han anat adaptant a les normatives logístiques de cada país i els imports del premi a les monedes nacionals. La coordinació es duu a terme per part de la Càtedra Abertis de la UPC per proximitat geogràfica amb la seu d'Abertis a Barcelona i perquè disposa d'una persona de staff tècnic que porta els temes administratius de la càtedra. Cada càtedra és autònoma.

Sistema d'Avaluació (10%)

  • Els treballs són avaluats per un Jurat paritari compost per membres de l'empresa Abertis i per membres de les dues universitats (en el cas d'Espanya), UPM i UPC. La decisió del jurat és inapel·lable. Fins al dia de hui no s'ha rebut cap reclamació referent als candidats. El Premi Abertis Internacional és fallat pels directors de totes les càtedres. El guanyador o guanyadors es trien d'entre els guanyadors dels premis nacionals de cada país tenint en compte els mateixos criteris que s'usen per a fallar el premi nacional. En el cas de les tesis doctorals es valora la producció científica en forma d'articles com a indicador que els mateixos han passat per uns filtres de qualitat amb estandars internacionals, tenint en compte en particular la component d'anàlisi i modelització, els resultats específics obtinguts, així com l'aplicabilitat pràctica de la recerca.