càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

La Càtedra Ètica Empresarial IECO-UV debat a Harvard sobre les deficiències i els nous reptes que planteja l'ètica i la confiança en les organitzacions

  • 15 d’abril de 2019
La Càtedra Ètica Empresarial IECO-UV debat a Harvard sobre les deficiències i els nous reptes que planteja l'ètica i la confiança en les organitzacions

La Càtedra Ètica Empresarial IECO-UV defensa a Harvard la necessitat de potenciar una visió positiva dels professionals que dirigeixen les empreses. Proposa difondre l'exemple de persones que governen les organitzacions amb lideratge ètic. Mostrar el treball dels qui promouen el desenvolupament humà integral dels seus treballadors.

Aquest Seté Col·loqui Internacional IECO-RCC ha tingut lloc el passat 4 d'abril sota el títol de “Ethics and Trust Matter in Business: A tribute to the Legacy of Michael Hoffman” i ha volgut ser un homenatge a W. Michael Hoffman, que ens va deixar fa uns mesos, pioner mundial en temes d'ètica empresarial. Amb el seu exemple i treball durant més de 4o anys, ha deixat un llegat que toca a les noves generacions preservar, ampliar i enfortir.

Destacats acadèmics i professionals de l'àrea de Boston, es van reunir per a mantindre un diàleg entorn de la importància de l'ètica empresarial davant les mostres de corrupció de les quals han sigut testimoni les organitzacions des de començaments del segle XXI. L'activitat ha sigut també ocasió perquè, tant ponents com assistents, recordaren la contribució de l'acabat de morir professor Hoffman. Mike, com li anomenaven els seus amics, era membre del consell Assessor del IECO. Tota la seua vida ha estat compromesa amb l'avanç en el camp de l'ètica empresarial. En paraules del propi professor Hoffman: “Quan els negocis es guien per una ètica sòlida, les societats es beneficien a nivell global, el món és més segur i les persones poden sentir que comparteixen la dignitat d'una vida ben viscuda”.

Aquesta iniciativa va ser concebuda fa sis anys pel professor Manuel Guillén, Fundador i Director del IECO i de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO-UV. Manuel és actualment Representant de la Universitat de València en el Real Col·legi Complutense a Harvard. Des de 2016, l'esdeveniment ha sigut coorganitzat i donat suport pel Abigail Adams Institute, sent el seu Director, Danilo Petranovich, el moderador dels Col·loquis. Enguany, ha comptat a més amb la participació de Fidel García-Guzmán, CEO en Guzmán Global S.L, tercera empresa que s'ha incorporat recentment com a Patró de la Càtedra IECO-UV. L'objectiu d'aquests Col·loquis internacionals anuals és promoure la reflexió interdisciplinària sobre temes relacionats amb l'ètica empresarial i la confiança en les organitzacions.

En aquesta 7a edició s'ha dialogat sobre l'estat actual de l'ensenyament i la pràctica d'ètica en les organitzacions, així com les deficiències i nous reptes que es plantegen en els pròxims anys. Els ponents han reflexionat i dialogat sobre com educar i motivar a les noves generacions perquè actuen amb lideratge ètic.

La sessió ha començat amb unes emotives paraules del Professor Manuel Guillén qui, en record del seu amic i col·lega W. Michael Hoffman. A continuació, Danilo Petranovich, el moderador del Col·loqui ha plantejat la qüestió a tractar enguany: com canviar la motivació de les persones per a contribuir a l'ètica en els negocis, i combatre així la corrupció que es puga donar en les organitzacions. Els cinc ponents han donat resposta a aquestes inquietuds amb intervencions molt enriquidores.

Dawn-Marie Driscoll, membre del Consell Assessor del Hoffman Center for Business Ethics de la Universitat de Bentley ha començat la seua intervenció fent referència a la figura de Michael Hoffman, a qui va definir com un home de gran integritat i pioner en el camp de l'ètica en els negocis. A continuació, ha volgut centrar-se en la figura dels quadres directius de les organitzacions, reflexionant sobre l'excessiva protecció que a vegades envolta a les persones de la junta directiva, la qual cosa constitueix a vegades un obstacle per a promoure una conducta ètica. Segons Driscoll, es tendeix a embolicar als directors en un paper de bambolles, allunyat de la realitat de l'empresa. És necessari que els membres dels òrgans de govern s'impliquen, posen els seus cors i les seues ments en el que de debò ocorre en les organitzacions. I, sobretot, no tinguen por a dissentir, i a preguntar amb un sa esperit crític, destapant tot allò que s'ha fet malament en la companyia, i aprendre així dels errors del passat.

Per part seua, James T. Hackett, MBA per Harvard, CEO i professor d'Ètica en Rice University (Texas), ha defensat que, per als directius del segle XXI, la tasca de ser un líder ètic s'ha tornat realment complicada. El ponent, amb una dilatada experiència en la direcció de grans corporacions, ha afirmat que per a actuar de forma ètica enfront de certes situacions s'ha de tindre una “profunda comprensió de la filosofia moral” i haver desenvolupat un fort “codi moral”. Alguna cosa que en moltes ocasions comportarà l'haver de dir “no” a l'opinió popular, als teus empleats i fins i tot als teus directors. El professor i alt directiu Hackett ha subratllat la necessitat de la formació en ètica, en qualitats morals personals, més enllà d'un enfocament comportamental de la direcció. I de la importància d'ensenyar aspectes com el de la intel·ligència emocional i el pensament moral de forma integrada.

En la seua interessant intervenció, Fidel García-Guzmán, CEO en Guzmán Global S.L ha sostingut que l'enfocament a curt termini en la manera d'actuar de les empreses té un gran impacte en les decisions de negoci i en l'ètica que les sustenta. El ponent ha afirmat a més que, al contrari que les grans corporacions, els negocis familiars tenen una visió a llarg termini, i semblen millors models a seguir quan es tracta de pràctiques ètiques. A més, en les empreses familiars és més fàcil alinear els interessos dels diferents grups implicats. En definitiva, el CEO de Guzmán Global, empresa valenciana, ha subratllat la importància de comptar amb un clar propòsit en cada empresa. Aqueix propòsit, quan inclou la dimensió ètica, permet actuar amb visió de llarg termini, mirant pel bé comú de les futures generacions, i considerant els interessos de tots els implicats.

En quart lloc, William Bowman, MBA per Harvard, CEO i professor de Lideratge i emprenedoria en la Busch School of Business (Washington), ha centrat el seu discurs en la importància de crear un ambient de treball basat en les virtuts humanes. El ponent ha defensat que existeixen almenys dos enfocaments per a construir una organització ètica: el de crear procediments que busquen encoratjar els comportaments bons desitjats, i el de fomentar una cultura íntegra que potencie el canvi desitjat per a l'organització, però des de l'interior de cada persona. En aquest sentit, virtuts humanes com la diligència, l'optimisme, la paciència, l'honestedat i la perseverança són les que, segons ha afirmat el professor, significaran realment un avantatge competitiu per a l'empresa. Bowman ha afirmat que les empreses que afavoreixen el desenvolupament de les virtuts humanes dels seus membres es beneficien culturalment de l'aportació i el creixement personal de tots, alhora que generen millors resultats, no sent aquest el principal objectiu.

Finalment, però no menys brillant, ha tingut lloc la intervenció de la professora Donna Hicks, del Weatherhead Center for International Affairs de la Universitat d'Harvard. La seua presentació s'ha centrat en la idea central que “no hi ha ètica sense dignitat” i que “tots naixem amb dignitat inherent, però no naixem sabent com actuar sobre ella”. La Dra. Hicks ha sostingut que, després d'haver treballat en el món corporatiu, tractant d'aplicar un ‘Model de Dignitat’ per a crear una cultura d'ètica i confiança, té clar que molts líders volen crear una cultura de dignitat en les seues empreses, però no saben com fer-ho. Hicks defensa que hi ha una gran ignorància entorn del relacionat amb la dignitat humana, per la qual cosa la ponent ha insistit en la importància de l'educació en aquest camp.

Més informació en aquest enllaç.