GeneralitatCIDECSICUV Logo del portal

Image de la noticia
GAIA contribuirà a un ús sostenible dels recursos hídrics especialment en el sector agrícola

El Projecte GAIA, titulat ‘Optimització de la Governança de l'Aigua en Agricultura mitjançant Intel·ligència Artificial’ s'inicia oficialment el dilluns 2 de març de 2026. El projecte de dos anys, finançat pel CSIC dins del seu Programa CoCrea, està orientat a la lluita contra el canvi climàtic, utilitzant intel·ligència artificial per a optimitzar l'ús de l'aigua en l'agricultura mitjançant una aplicació mòbil dirigida a comunitats de regants i gestors del recurs hídric. 
GAIA aborda un dels desafiaments més importants de l'agricultura de regadiu, que consistix en la governança adequada dels recursos hídrics destinats a tal fi amb l'objectiu d'assegurar la sostenibilitat del sector i optimitzar la producció dels cultius sota dotacions d'aigua de reg deficitàries a nivell de comunitat de regants. Per a això, GAIA proposa una metodologia basada en la combinació de tècniques d'Intel·ligència Artificial, teledetecció pròxima i remota, i metodologies d'optimització. Específicament, s'aplicaran mètodes d'Intel·ligència Artificial per a la classificació de cultius de regadiu basats en mètodes de reconeixement de patrons mitjançant Machine i Deep Learning sobre imatges multiespectrals i tèrmiques obtingudes a través de sensors a bord de satèl·lits i vehicles aeris no tripulats. Basant-se en esta classificació de cultius, GAIA calcularà els requeriments hídrics anuals teòrics i avaluarà la governança dels recursos hídrics realitzada a nivell de comunitat de regants, proporcionant a més escenaris optimitzats alternatius de governança d'aigua de reg en agricultura. 
GAIA considera crítica també la generació i transmissió de resultats protegibles i/o comercialitzables i per això, desenrotllarà una aplicació per a telèfon intel·ligent (GAIA-App), basada en Intel·ligència Artificial, d'ajuda a la governança de l'aigua en agricultura destinada a agrupacions d'agricultors, comunitats de regants i gestors d'aigua; i promourà estratègies efectives per a difondre i explotar el coneixement de GAIA. 
A més, GAIA contempla la realització d'activitats per a l'intercanvi de coneixement amb els usuaris finals, amb l'objectiu de capacitar a agricultors i tècnics sobre la utilització de GAIA-App. D'esta manera, GAIA promourà la protecció dels recursos naturals mitjançant la gestió òptima de l'aigua de reg, la qual cosa es traduirà en un augment de la resiliència socioeconòmica del sector primari davant les principals dificultats que enfronta.
 “Els resultats de GAIA contribuiran a la promoció de les infraestructures, habilitats i tecnologies necessàries per a un ús sostenible dels recursos hídrics, tant a nivell econòmic com mediambiental i social, especialment en el sector agrícola”, explica Juan Miguel Ramírez, investigador del Centre d'Investigacions sobre Desertificació (CIDE, CSIC-UV-GVA) i Coordinador de GAIA.
Al costat del Centre d'Investigacions sobre Desertificació, en el projecte GAIA participa l'empresa ASDRON, qui aporta la seua experiència en operacions aèries de teledetecció i el seu coneixement tècnic en el processament d'imatges multiespectrals i tèrmiques. ASDRON contribuïx a GAIA garantint una transferència tecnològica efectiva entre investigació i pràctica agrícola.
GAIA és un projecte finançat en la tercera edició del programa CSIC CoCREA, una iniciativa que impulsa la col·laboració públic-privada entre el CSIC i empreses per a donar resposta a reptes industrials estratègics.
El programa CSIC CoCREA, integrat en el hub d'innovació oberta CSIC Convergix, té com a objectiu promoure projectes de cocreación i codesenrotllament entre investigadors del CSIC i empreses, amb alt potencial d'aplicació industrial i generació de propietat industrial. En esta edició, el programa posa el focus en el desenrotllament de solucions basades en intel·ligència artificial i tecnologies quàntiques i el desenrotllament de materials avançats amb alt valor afegit i menor impacte ambiental.

CIDE Comunicació