Logo de la Universitat de València Logo Col·legi Major Rector Peset Logo del portal

Atrapats, infàncies explotades de Lucas Vallecillos

• 12 de desembre de 2023
Image de la noticia

Inauguració dimecres, 13 de desembre, 19h > Sala de la Muralla

“Atrapats, infàncies explotades” fotogràfies de Lucas Vallecillos al Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València.

La Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset ens mostra l’assaig fotogràfic que el fotoperiodista ha desenvolupat al voltant de la vulneració dels drets humans a la infància.

Lucas Vallecillos (Barcelona, 1970), ha desenvolupat aquest assaig fotogràfic al voltant de la situació que pateixen a Senegal els talibés, xiquets preferentment de les zones rurals de Senegal que són confiats pels seus familiars a les daares, escoles alcoràniques per a la seua educació religiosa.

Els talibés de les zones urbanes són els que pateixen les pitjors condicions, segons Cherip Diop, líder religiosos i lluitador per l’erradicació de l’explotació infantil a les daares “los padres no aportan ningún dinero en efectivo, y los marabouts, maestros coránicos de las daaras, en las ciudades no disponen de tierras para cultivar, y tampoco pueden exigir a los progenitores una aportación econòmica obligatòria porque socialment serían sancionados por la comunidad. Además, aunque el marabout no tanga recursos para alimentar a un niño no puede rechazar su ingresso en la daara. Este es el origen de la mendicidad”.

La situació en l’actualitat segons Amnistia Internacional en relació a la situació dels xiquets i xiquetes i els drets de la infància continua estancada, malgrat l'adopció pel govern d'un projecte de llei per a modernitzar l'educació alcorànica, el text proposat no havia sigut sotmès a votació parlamentària. La llei contribuiria a impedir la mendicitat forçada de xiquets i a protegir els drets de la infància en el sistema educatiu. El projecte de Codi de la Infància encara no havia sigut examinat pel govern.

Per la seua banda el Comitè per a l’Eliminació de la Discriminació Racial de Nacions Unides en les diferents sessions celebrades a l’agost de 2023, valora la tasca realitzada per l’Estat per a modernitzar les escoles alcoràniques i lluitar contra l’explotació infantil no obstant, hi ha’n aspectes que continuen preocupant, com els abusos, maltractament i l’explotació a la que son sotmesos els xiquets i xiquetes. Així com el fet que el projecte de llei per a incloure les daares en el sistema educatiu no haja estat aprovat.

La mostra està conformada per 23 fotografies que reflexen la realitat quotidiana d’aquests xiquets i xiquetes.

Llicenciat en Geografia per la Universitat de Barcelona, i postgrau en fotoperiodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona, Lucas Vallecillos és fotògraf professional des de l’any 2000, i està especialitzat en el reportatge de caràcter documental. Participa com a professor del Postgrau en Fotoperiodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Al llarg de la seva trajectòria ha realitzat un incalculable nombre de reportatges, que han aparegut en mitjans com National Geographic, GEO, Lonely Planet magazine, El País, El Periódico, El Mundo, Ashahi Shimbun, Altair, La Repubblica, The Guardian, The New York Times, The Wall Street Journal, i molts altres mitjans nacionals i internacionals. Ha rebut els premis de periodisme José Padrón Machín i el Pica d´Estats.

L’exposició al Col·legi Major Rector Peset serà inaugurada el proper 13 de novembre a les 19h per Lucas Vallecillos, fotoperiodista i Carles Xavier López, director del Col·legi Major Rector Peset.

Inauguració: dimecres 13 de novembre a les 19h.

L’exposició estarà oberta al públic del 13 de novembre de 2023 al 4 de febrer de 2024, de dimarts a diumenge, d’11.00 a 19.00 h, a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València (plaça del Forn de Sant Nicolau, 4. València).

Més informació: www.uv.es/cmrpeset / CulturaCMRPeset@uv.es / 96 316 6000