El Col·legi Rector Peset inaugura la mostra pictòrica ‘Història Natural’ de l’artista Nuria Rodríguez

Una de les obres de la mostra.

La Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset acull, del 3 de febrer al 20 de març, l’exposició ‘Història Natural, la col·lecció infinita’, una mostra que compila l’últim treball pictòric de la col·lecció de Nuria Rodríguez, artista i professora. La mostra s’obri al públic hui, a les 20 hores.

L’exposició ‘Història Natural, la col·lecció infinita’ proposa a l’artista/col·leccionista com a un recol·lector d’imatges, objectes i curiositats que transforma i refà, un productor que cerca noves ubicacions en el seu mostrari per a dialogar constantment amb ells, intentant traçar un mètode de treball que li porte a les pintures. 

De fet, en l’exposició es presenta una taula de muntatge amb vitrines i caixes que mostren materials de treball i reconstrueixen l’espai de l’estudi a través de les pàgines de diversos àlbums classificats per dates, esbossos pintats i objectes oposats, al costat d’audiovisuals que exhibeixen aquest procés creatiu de treball per a mantindre una actitud de permanent curiositat enfront de la quotidianitat de les coses.

Aquestes trobades casuals i improvisades adquireixen, en alguns casos, una aparença que recorda a les làmines científiques de l’‘Encyclopèdie’ de Diderot i D’Alembert, els recorreguts textuals de la qual juguen amb els significats oberts de les imatges. Tal és el cas de les obres ‘La clave de los sueños’ i ‘Invierno 1573’.

Nuria Rodríguez explica que la pintura es va fent en alternar fases més intuïtives on la brotxada, la taca i el color adquireixen tot el protagonisme per a deixar pas a una fase més reflexiva on sorgeix el relat, la narració d’elements discordants entre si i que interroguen amb estranyesa l’espectador.

Aquest ‘atles de l’impossible’ proposa una reflexió sobre les maneres de veure, sobre com es guarden i ordenen coses per a relacionar-se amb el món i entendre-ho. Des que Plini el Vell intentà compilar tot el saber de la seua època en la seua ‘Història Natural’ fins a l’actualitat, són molts els mecanismes que han ajudat l’ésser humà a donar forma a l’arqueologia de la memòria: diccionaris, enciclopèdies, catàlegs, inventaris, mostraris, llistats…

Després de les seues últimes exposicions individuals en les galeries Cuatro de València (‘El desorden de las cosas [Pensar, mirar, pintar]’, abril-maig de 2014) i Estampa de Madrid (‘Historia Natural [tomo XXIII]’, octubre-novembre de 2015), Nuria Rodríguez arredoneix amb aquesta el seu projecte pictòric que, ara, s’enriqueix amb un muntatge ampliat on els quadres s’acumulen al costat d’objectes, imatges, llibres i també vídeos del procés en una experiència total, una sensació que obliga l’espectador a la contemplació minuciosa del tot i a fixar-se en els seus detalls com a pistes per a poder ordenar el món, classificar-ho i pensar-ho.

L’horari de visites és: de dimarts a dissabte, d’11 a 14 i de 18 a 20:30 hores; i diumenge, d’11 a 14 hores.

Sobre l’artista
Nuria Rodríguez és artista i docent. Professora titular en la Universitat Politècnica de València. Doctora en Belles Arts i titulada en Disseny Industrial per l’Escola Superior de Disseny de València.

Com a artista la seua tasca se centra en la pràctica de la pintura que entén com un procés d’assemblatge entre imatges preexistents de qualsevol naturalesa, que es reconstrueixen en escenaris i situacions fictícies, en les quals cada fragment importat “actua” com a ingredient escènic, contribuint en la seua interacció amb insòlites fusions i significats. Ha realitzat diverses exposicions individuals ‘Historia Natural [tomo XXIII]’ (2015), ‘El desorden de las cosas. [Pensar, mirar, pintar]’ (2014), ‘Álbum, Atlas, cuadernos de notas’ (2010). Participa en la mostra itinerant ‘La presencia y la figura’, organitzada pel Consorci de Museus, i en la mostra internacional ‘Trazos urbanos’. També ha exposat els seus projectes en altres mostres col·lectives i internacionals (Espanya, Argentina, França, Brasil, Itàlia, EUA, Mèxic i Taiwan).

Comissària de la primera mostra interactiva ‘Pensar con las manos. Isidro Ferrer & Pep Carrió’ en 2013 desenvolupada per Unit experimental, equip investigador multidisciplinari, especialitzat en Realitat augmentada aplicada a esdeveniments culturals del que és directora. La mostra es va presentar al Museo ABC del Dibujo y la Ilustración a Madrid i a la Facultat de Belles Arts de València.

Autora de l’assaig ‘Los textos de la mujer artista durante las primeras vanguardias (1900-1945)’ en l’editorial Institució Alfons el Magnànim que se centra en la recuperació de la memòria de la dona artista a través dels seus escrits. 

+INFO

 

Last update: 3 de february de 2016 08:00.

News release