El rector presenta la campanya 'Prevenció de consum d'alcohol durant l'embaràs i la lactància'

D'esquerra a dreta, Esteban Morcillo, Manuel Cervera i Sofía Tomás.

El rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, i el conseller de Sanitat, Manuel Cervera, han presentat aquest dijous la campanya 'Prevenció de consum d'alcohol durant l'embaràs i la lactància', realitzada per la Direcció General de Drogodependències amb el Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca de la Universitat de València, al Saló d'Actes de la Conselleria de Sanitat. En l'acte també han estat presents la directora general de Drogodependències de la Conselleria de Sanitat, Sofia Tomás, i el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació i director del Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP), Francisco Alcantud Marín. La campanya, que té per objectiu la prevenció del consum d'alcohol durant l'embaràs i la lactància, tracta de conscienciar a les mares dels riscos del consum d'alcohol en aquest període.

La  campanya  està dirigida  als  profesionals, perquè detecten i recomanen el no consum d'alcohol a les dones embarassades durant el període de gestació i lactància. La campanya consta de tríptics i un DVD on s'explica el perill del consum d'alcohol durant l'embaràs, i també com ajudar a un xiquet amb Trastorns de l'Espectre Alcohòlic  Fetal (TEAF), per tal de prevenir-lo.

Esteban Morcillo ha recordat la  seua doble faceta de rector i metge, i ha apel·lat a aquesta doble condició per a mostrar la  seua satisfacció per la realització d'aquesta iniciativa. “La Universitat de València té més de cinc segles d'història, i al llarg d'aquest temps ha demostrat el seu compromís amb la societat que la va fundar llavors i que la sustenta hui”. Per al rector, “aquest tipus de projectes posen de manifest que aquest compromís social segueix en vigor. La Universitat de València posa tot el seu potencial per a generar coneixement al servei de la societat. Per això és tan important la presència de la Universitat, dels seus investigadors, dels seus experts, en aquest projecte”, ha afirmat.

El rector ha recordat, a més, que les Ciències de la Salut són un dels eixos fonamentals del projecte  VLC/Campus que recentment ha obtingut l'Excel·lència Internacional atorgada pel Ministeri d'Educació.

Per la seua banda, el conseller ha recordat que el consum d'alcohol durant l'embaràs augmenta el risc d'avortament, retard en el creixement intrauterí i de malformacions congènites. Manuel Cervera ha apel·lat a la “tolerància zero amb el consum d'alcohol en l'embaràs i la lactància, ja que es desconeix la quantitat d'alcohol que causa dany en el fetus”.

Els efectes directes produïts sobre l'embrió o el fetus en desenvolupament pel consum matern d'alcohol durant la gestació es coneixen sota la denominació genèrica de Trastorns de l'Espectre Alcohòlic  Fetal (TEAF). Els xiquets afectats pel consum d'alcohol durant l'etapa de gestació es caracteritzen per un quadre molt variat de símptomes que van des d'aspectes físics fins a aspectes psicològics i socials. Entre els més greus, la Síndrome Alcohòlica Fetal (SAF) presenta malformacions facials i causa generalment retard mental. No obstant això, la investigació ha demostrat que molts xiquets afectats pel consum d'alcohol de la mare no presenten les característiques del SAF i sí una gran varietat de problemes neurològics, d'atenció o d'aprenentatge que porten a plantejar altres categories diagnòstiques que s'engloben dintre del TEAF.

Encara que moltes dones redueixen o suprimeixen el consum d'alcohol durant la gestació, s'estima que fins el 25%-50% de les dones embarassades en la Unió Europea continua consumint durant aquest període. Alguns estudis basats en la detecció d'alcohol en nounats indiquen que podria existir una prevalença de consum d'alcohol en dones gestants major del que s'estima a través dels mètodes convencionals.

Els experts que han elaborat aquesta campanya coincideixen a assenyalar que tant el TEAF com el SAF són evitables elaborant un protocol de prevenció dirigit a les mares per a intentar modificar de forma comprensiva la forma de vida d'aquestes dones i identificar els factors que impossibiliten l'abstinència en molts casos. “Per a una intervenció eficaç és necessària la detecció i diagnòstic precoç encara que això puga significar, com és el cas dels trastorns de l'espectre alcohòlic  fetal, un problema en la família quan el consum d'alcohol per part de la mare no ha estat públic. Una de les qüestions més difícils en relació amb els TEAF es troba en el diagnòstic de les formes menys evidents del trastorn on no existeixen marcadors físics manifestats. Com a tal, la majoria d'aquests casos no es detecten fins que s'evidencien els trastorns del desenvolupament al començar l'escolaritat obligatòria”, afirmen.

S'estima que fins el 25%-50% de les dones embarassades en la Unió Europea continuen consumint durant aquest període. De fet, durant els últims anys s'ha constatat un increment en el consum d'alcohol, així com en l'edat d'inici d'aquest consum. Les enquestes mostren que l'alcohol és la substància psicoactiva més consumida a Espanya. Les dades en població general (15 a 64 anys) indiquen que, tant el consum d'alcohol, en termes generals, com la prevalença de borratxeres s'han mantingut en xifres elevades però estables durant el període 1997-2007, llevat d'un recent i lleuger ascens de la prevalença anual d'intoxicacions etíliques en el grup de dones joves (15 a 34 anys).

Els experts ressalten la tendència ascendent de les prevalences de consum d'alcohol en dones. En termes generals, els barons segueixen mostrant majors prevalences de consum i consumeixen més intensament quan ho fan, per aquestes diferències han disminuït especialment en relació amb les dones joves. Les dades són rellevants: el 2007, vora el 25% de dones de 15 a 34 anys va admetre haver-se emborratxat en l'últim any, i el 2008 va haver més proporció de dones entre 14 i 18 anys que van admetre haver-se emborratxat alguna vegada en la seua vida o durant l'any anterior a la realització de l'enquesta, que de barons.

“La transcendència d'aquestes dades és evident tant pel fet diferencial que suposa el consum d'alcohol en dones quant als efectes i conseqüències derivades del mateix (majors alcoholèmies que els barons a igual quantitat d'alcohol ingerida, major tendència al dany hepàtic, possible relació causal amb neoplàsies de mama i trastorns reproductius, etcètera) com per constituir el grup de població en edat gestacional”, indiquen.

El Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP) funciona des del 2008, en virtut a l'acord de col·laboració entre la Universitat de València i la Conselleria de Benestar. El centre, gestionat per la Fundació General de la Universitat, és de caràcter gratuït i té com a objectiu l'atenció, en règim ambulatori, de les necessitats de xiquetsn i xiquetes que presenten trastorns en el seu desenvolupament o tenen risc de patir-los des d'un punt de vista integral, considerant els aspectes biopsicosocials amb la finalitat de potenciar la seua capacitat de desenvolupament i de benestar possibilitant la seua integració en el mitjà familiar, escolar i social, així com la seua autonomia personal.

Last update: 3 de february de 2011 13:00.