Esteban Morcillo inaugura el congrés mundial ‘The Global Alliance For Justice Education’, organitzat per l’Institut de Drets Humans de la Universitat de València

El rector, acompanyat de José García Añón, Salvador Montesinos, María José Añón i Felipe González Morales.

L’Institut de Drets Humans de la Universitat de València acull del 11 al 15 de juliol el 6º Congrés Mundial The Global Alliance for Justice Education (EMOLUMENT), que se celebrarà sota la premissa “combatre la injustícia social a través de l'educació per a la justícia”. Simultàniament es celebrarará també el 9º Congrés Anual del International Journal of Clinical Legal Education (IJCLE), ja que els temes de les sessions estan interrelacionats.

En el congrés hi ha 285 delegats inscrits provinents d'Afganistan, Argentina, Austràlia, Bielorússia, Cambotja, Canadà, Xile, Xina, Colòmbia, Croàcia, República Txeca, Egipte, El Salvador, Etiòpia, Geòrgia, Haití, Hongria, Islàndia, Índia, Indonèsia, Iran, Irlanda, Itàlia, Jordània, Kenya, Kirguistán, Malàsia, Mèxic, Nigèria, Perú, Polònia, Qatar, Rússia, Sud-àfrica, Espanya, Tailàndia, Turquia, Uganda , Unió dels Emirats Àrabs, el Regne Unit, Estats Units i Vietnam.
El rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, ha inaugurat aquesta trobada, en el saló d'actes de la Biblioteca Gregori Mayans del Campus de Tarongers. El rector ha destacat que “és un honor donar la benvinguda a representants de més de 125 Universitats i 40 organitzacions de més de 40 països. La seua presència posa de manifest que arribar a la justícia per l'educació, s'establix com una tasca cada vegada més important en el món sencer, especialment en països en via de desenvolupament, implicant en l'educació legal no solament a acadèmics: advocats, jutges, organitzacions no governamentals, i a la societat en general”, ha dit.

En la seua intervenció, el rector ha apel·lat a la responsabilitat social de la Universitat. ”Com Universitat Pública som conscients de les nostres responsabilitats socials. Un dels nostres objectius ha de retornar a la societat la confiança i els recursos financers i humans que la societat ha dipositat sobre nosaltres. Hem de desenvolupar la funció social pròpia d'una Universitat pública”. El rector ha destacat, entre altres iniciatives de la Universitat de València, l'existència del Patronat Sud-Nord i diversos convenis de col•laboració de la Universitat.

Esteban Morcillo ha recordat als presents la importància de la combinació d'educació pràctica, els projectes orientats a justícia; la rellevància del Procés de Bolonya. El rector també ha fet referència al projecte VLC CAMPUS d'Excel·lència Internacional.

Junt al rector han participat també en la inauguració del congrés Salvador Montesinos, degà de la Facultat de Dret de la Universitat de València; Filip Czernicki, coordinador general de l'EMOLUMENT i president del Congrés; Kevin Kerrigan, degà associat de la Nortumbria University School of Law i president de la 9ªconferència IJCLE; i José García Añón, coordinador del congrés, professor i vicedegà de la Facultat de Dret i investigador de l'Institut de Drets Humans de la Universitat de València.

Kerrigan ha destacat que el moviment de les clíniques jurídiques tracta d'ensenyar l'aspecte pràctic del dret als estudiants a través de clients reals els casos dels quals estudien com si fossin advocats. Totes les universitats nord-americanes disposen de clíniques jurídiques. També el moviment està molt estès a Austràlia i Sud-àfrica, així com a Europa de l'Est. En Espanya només està implantat en quatre universitats: Carlos III de Madrid, Universitat de Barcelona, Universitat Rovira i Virgili de Tarragona i Universitat de València. En aquesta última, segons ha explicat García Añón, la clínica jurídica compte amb tres seccions: una dedicada a dret mediambiental; una altra a clínica penitenciària, en la qual els estudiants ajuden als reclusos de Picassent a redactar els seus escrits; i una tercera, que és la més àmplia dedicada als drets humans. En aquesta clínica jurídica es treballa en qüestions d'estrangeria, ajudant als estudiants extracomunitaris; es col•labora amb ONG plantejant recursos contra els Centres d'Internament d'Estrangers, les seves condicions i la vulneració dels drets que es porten a terme en els mateixos; i també es presta assistència a les associacions de discapacitats en qüestions de dret administratiu relacionades amb la Llei de la Dependència.

Czernicki ha assenyalat que l'Emolument va néixer en 1998 “amb l'objectiu d'aconseguir la justícia social a través de l'educació, no només a través del moviment de clíniques jurídiques, sinó també d'altres pràctiques que afavoreixen l'accés real a la justícia, mitjançant l'assessorament per part dels estudiants a associacions, presos i ONGs, així com fomentant el voluntariat”. Això ha produït, segons Czernicki, “un canvi en la qualitat de la formació jurídica i una major sensibilitat cap a les qüestions socials per part dels futurs advocats”.

L’educació jurídica clínica és un model de formació en Dret que sorgeix en Estats Units, basat en la connexió amb la realitat social i jurídica. En un primer moment les Law Clinics tracten de traslladar el model de les facultats de medicina ( la pràctica amb pacients) a l’àmbit jurídic (amb clients) i posteriorment vinculen el procés de formació del jurista amb el compromís amb causes socials i amb l’enfortiment de la deontologia professional. Es tracta d’una metodologia educativa molt interessant des de la perspectiva dels drets humans, ja que permet als alumnes obtenir una millor formació tècnic-jurídica amb una orientació més pràctica, promou la seua sensibilització, aprofundeix en la lluita per l’efectivitat dels drets i fomenta la col•laboració amb la societat civil. En els últims anys la Universitat de València ha engegat, com projecte d’innovació educativa la seua Clínica Jurídica, en la qual els estudiants presten assessorament jurídic, gratuït i sense ànim de lucre, sota la supervisió de professors i professionals vinculats a la Universitat. La Clínica Jurídica de la Universitat de València va ser creada pel professor José García Añón, vicedegà d’innovació educativa de la Facultat de Dret, investigador de l’Institut de Drets Humans i coordinador del Congrés GAJE. En l’actualitat està dirigida per la professora Pilar Bonet. GAJE és una aliança de persones compromeses a assolir la justícia mitjançant l’educació. No només considera l’educació clínica dels estudiants de dret com un component clau de l’educació per a la justícia, també treballa per a avançar en altres formes d’educació jurídica socialment pertinent, entre els advocats en exercici, jutges, organitzacions no governamentals i el públic en general.

El professor José García Añón recorda referent a això a Martin Luther King, quan deia que “la injustícia en qualsevol part és una amenaça a la justícia a tot arreu”. Per això, assenyala “aquesta Conferència serà una oportunitat per als professors i estudiants de Dret, els professionals del Dret, juristes i activistes socials d’adquirir noves idees, models i habilitats en l’educació per a promoure la justícia social. La Conferència tindrà també un paper clau en el disseny del futur pla d’acció d’GAJE en el Moviment Clínic Global”. Creat en l’any 2005, l’Institut de Drets Humans de la Universitat de València (IDH) té com objectius la difusió dels valors inherents als drets humans; la creació un marc de reflexió i diàleg entorn dels mateixos; el desenvolupament de la investigació sobre els drets humans; la promoció de la difusió d’obres científiques sobre els drets humans; i el foment de l’ensenyament dels drets humans. La sessió de clausura se celebrarà divendres que ve, 15 de juliol, en el Jardí Botànic i contarà amb la participació del jutge Baltasar Garzón.

Més informació sobre la Clínica Jurídica de la Universitat de València: HYPERLINK "https://www.uv.es/clinica/clinicajuridica/INICIO.html" https://www.uv.es/clinica/clinicajuridica/INICIO.html

Més informació sobre el Congrés GAJE: HYPERLINK "http://www.gaje.org/conferences/6th-worldwide-conference/" http://www.gaje.org/conferences/6th-worldwide-conference/

Més Informació sobre l’Institut de Drets Humans de la Universitat de València: HYPERLINK "http://www.uv.es/idh/cas/index.wiki" http://www.uv.es/idh/cas/index.wiki

Last update: 11 de july de 2011 12:57.