foto Enric Antoni Burgos Ramirez
ENRIC ANTONI BURGOS RAMIREZ
PDI-Associat/Da Universitari/A
Biography

Enric Burgos holds bachelor’s degrees in Philosophy (1998) and in Audiovisual Communication (2002) from the Universitat de València and a PhD in Communication Science from the Universitat Jaume I (2017). His doctoral thesis investigates modern scepticism through the study of Lars von Trier’s The Idiots (1998) and the creative project in which the film is framed. He was an Associate Professor in the Department of Audiovisual Communication, Documentation and History of Art at the Universitat Politècnica de València (2007-2020) and in the Department of Philosophy and Sociology at the Universitat Jaume I (2010-2023). He has been part of the Department of Language Theories and Communication Sciences at the Universitat de València since 2020.

He has participated in four innovative teaching projects and two international research projects: "Audiovisual Expression, Non-Fiction Film and Cultural Background" (Tra Vinh University & Vietnamese Association of Community Colleges, Vietnam, 2010) and "Transmídia Trânsito Carioca" (Colégio Pedro II - Rio de Janeiro, Brazil, 2015). He is currently a member of the team of the R+D+i Project "Disinformation flows, polarization and crisis of media intermediation". His research interests include deviations from the hegemonic model in cinema and television series, the role of music in audiovisuals, the reciprocal exploration of moving image and philosophy or the look of contemporary audiovisual production towards animalism and veg(etari)anism. Among his latest publications are:

 

Papers:

Burgos, E. (2024). Dentro, fuera. En torno a la poliédrica reflexividad de «El prodigio» ("The Wonder", S. Lelio, 2022), Área abierta, 24(1), 51-63. https://doi.org/10.5209/arab.91221

Burgos, E. (2024). De Cowspiracy a Seaspiracy: Estrategias discursivas del documental veganista contemporáneo, Communication & Society, 37(1), 115-131. https://doi.org/10.15581/003.37.1.115-131

Burgos, E. (2024). (In)Visibilizaciones del cuerpo y la subjetividad en el cine: cuerpo filmado, cuerpo filmante, cuerpo del espectador. Boletín de estudios de filosofía y cultura Manuel Mindán, XVII, 317-328.

Burgos, E. (2023). La (imposible) cuadratura del círculo. Pi, fe en el caos (Pi, Darren Aronofsky, 1998) y los límites del conocimiento científico. Fotocinema. Revista Científica De Cine Y Fotografía, (27), 219–244. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.16415

Burgos, E. (2023). ¿Hacia otra concepción social de la ciencia? A propósito de la cobertura televisiva de la pandemia en España. Comunicación y Hombre, 19, 211-222. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2023.19.731.211-222

Burgos, E. (2022). Daoism as a Cure for the Excesses of Western Modern Science in Pi (D. Aronofsky, 1998). Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image, 14, 41-56. https://doi.org/10.34619/wokp-g1sh

Burgos, Enric (2021). La reivindicación de la corporeidad como transgresión en Los idiotas. Área Abierta, 21(1), 77-92. https://dx.doi.org/10.5209/arab.72848

Burgos, Enric (2021). We Will Not Recover from Scepticism unless We Aim to the Existential: Emotional Engagement and Popular Music in The Leftovers. Cinema: Journal of Philosophy and the Moving Image, 13, 41-60. http://hdl.handle.net/10234/197897

Burgos, Enric (2020). Stanley Cavell y el círculo escéptico del medio cinematográfico. Revista De Filosofía, 37(95), 123-138. http://hdl.handle.net/10234/194628

Burgos, Enric (2018). Pi, fe en el caos o cómo suenan las fisuras del orden. Cuadernos de Etnomusicología, 11, 189-202. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7911300

Burgos, Enric (2018). Hacia otras geografías fílmicas. De lo audiovisual como fuente y como recurso didáctico. Giramundo. Revista de Geografia do Colégio Pedro II, 3 (6), 19-29.

Burgos, Enric (2015). Rescuing the Last Grains of Truth: On Metacinematic Elements in The Idiots. L’Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 20, 101-108. http://hdl.handle.net/10234/159358

 

Books:

Burgos, Enric (2021). Guía para ver y analizar Los idiotas. Nau Llibres.

 

Chapters:

Burgos, Enric (2021). Una videodansa es defineix pel seu èmfasi en el cos: Dogma Dance i la seua defensa de la hibridesa de la videodansa. In B. Payri (ed.), Videodance Studies. Analysis and Evolution of Videodance (pp. 59-74). Editorial Universitat Politècnica de València.

Burgos, Enric (2016). Sombras y luces de la interculturalidad en el cine. Sobre la dificultad de afrontar el diálogo intercultural entre modelos cinematográficos. In S. París & I. Comins (eds.), La interculturalidad en diálogo: estudios filosóficos (pp. 207-216). Thémata Editorial.

Burgos, Enric (2015). Explorando otra manera cinematográfica de abordar el perfeccionismo moral de Stanley Cavell. In C. Ortega, A. Richart, V. Páramo & C. Ruiz (eds.), El mejoramiento humano: avances, investigaciones y reflexiones éticas y políticas (pp. 362-370). Comares.

Burgos, Enric (2015). En torno a la aportación filosófica de un cine no domesticado. In REF, Los retos de la filosofía en el siglo XXI, Vol. 3 (pp. 37-48). Publicacions de la Universitat de València (PUV).

Burgos Enric (2014). De la ciencia al arte. Fotografía, cinematógrafo e historia. In B. De las Heras (ed.), El fotógrafo como testigo de la historia. Su retrato en la pantalla (pp.37-67). Ocho y medio.

Subjects taught and teaching methods
Tutorials
First semester
Monday de 12:00 a 14:00. DESPATX 25 5ª PLANTA FFT I C
Second semester
Friday de 14:00 a 16:00. DESPATX 25 5ª PLANTA FFT I C
Observations
You participate in the electronic tutoring program of the Universitat de València