ENRIC ANTONI BURGOS RAMIREZ
PDI-Ajudant Doctor/A
Knowledge area: AUDIOVISUAL COMMUNICATION AND ADVERTISING
Department: Language Theory and Communication Sciences
Biography
Enric Burgos holds bachelor’s degrees in Philosophy (1998) and in Audiovisual Communication (2002) from the Universitat de València and a PhD in Communication Science from the Universitat Jaume I (2017). His doctoral thesis investigates modern scepticism through the study of Lars von Trier’s The Idiots (1998) and the creative project in which the film is framed. He was an Associate Professor in the Department of Audiovisual Communication, Documentation and History of Art at the Universitat Politècnica de València (2007-2020) and in the Department of Philosophy and Sociology at the Universitat Jaume I (2010-2023). He has been part of the Department of Language Theories and Communication Sciences at the Universitat de València since 2020.
He has participated in four innovative teaching projects and two international research projects: "Audiovisual Expression, Non-Fiction Film and Cultural Background" (Tra Vinh University & Vietnamese Association of Community Colleges, Vietnam, 2010) and "Transmídia Trânsito Carioca" (Colégio Pedro II - Rio de Janeiro, Brazil, 2015). He is currently a member of the team of the R+D+i Project "Disinformation flows, polarization and crisis of media intermediation". His research interests include deviations from the hegemonic model in cinema and television series, the role of music in audiovisuals, the reciprocal exploration of moving image and philosophy or the look of contemporary audiovisual production towards animalism and veg(etari)anism.
Subjects taught and teaching methods
Tutorials
01/09/2024 - 26/01/2025 |
MARTES de 10:00 a 13:00 DESPATX Planta 5 FACULTAT FILOLOGIA, TRADUCCIÓ I COMUNICACIÓ |
27/01/2025 - 31/07/2025 |
MARTES de 10:00 a 13:00 DESPATX Planta 5 FACULTAT FILOLOGIA, TRADUCCIÓ I COMUNICACIÓ |
Observations |
Participate in the e-tutoring programme of the Universitat de València |
Journal Publications
-
-
Enric Burgos
(2024)
The Thaumatrope as a Textual Operator in Sleepy Hollow and The Wonder. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 38, pp. 141 - 154
. ISSN: 1885-3730
-
-
Enric Burgos
(2021)
We Will Not Recover from Scepticism unless We Aim to the Existential: Emotional Engagement and Popular Music in The Leftovers. Cinema, 13, pp. 41 - 60
. ISSN: 1647-8991
-
Enric Burgos
(2015)
Rescuing the Last Grains of Truth: On Metacinematic Elements in The Idiots. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, 20, pp. 101 - 108
. ISSN: 1885-3730
-
Enric Burgos
(2022)
Daoism as a Cure for the Excesses of Western Modern Science in Pi (D. Aronofsky, 1998). Cinema, 14, pp. 41 - 56
. ISSN: 1647-8991
-
-
-
Enric Burgos
(2023)
¿Hacia otra concepción social de la ciencia? A propósito de la cobertura televisiva de la pandemia en España. Comunicación y Hombre. Revista Científica de Ciencias de la Comunicación y Humanidades, 19, pp. 211 - 222
. ISSN: 1885-365X
-
Enric Burgos
(2020)
Stanley Cavell y el círculo escéptico del medio cinematográfico. Revista de Filosofia, 37, pp. 123 - 138
. ISSN: 0798-1171
-
Enric Burgos
(2018)
Pi, fe en el caos o cómo suenan las fisuras del orden. Cuadernos de etnomusicología, 11, pp. 189 - 202
. ISSN: 2014-4660
-
Enric Burgos
(2018)
Hacia otras geografías fílmicas. De lo audiovisual como fuente y como recurso didáctico. Giramundo, pp. 19 - 29
. ISSN: 2358-4467
-
Enric Burgos
(2024)
(In)Visibilizaciones del cuerpo y la subjetividad en el cine: cuerpo filmado, cuerpo filmante, cuerpo del espectador. Boletín de estudios de filosofía y cultura Manuel Mindán, XVII, pp. 317 - 328
. ISSN: 1699-5244
-
Other publications
Enric Burgos (2021). Guía para ver y analizar Los idiotas Guía para ver y analizar Los idiotas . (pp. 1 - 160) .
Enric Burgos (2015). Explorando otra manera cinematográfica de abordar el perfeccionismo moral de Stanley Cavell El mejoramiento humano: avances, investigaciones y reflexiones éticas y políticas . (pp. 362 - 370) .
Enric Burgos (2021). Una videodansa es defineix pel seu èmfasi en el cos: Dogma Dance i la seua defensa de la hibridesa de la videodansa Videodance studies. analysis and evolution of videodance . (pp. 59 - 74) .
Enric Burgos (2016). Sombras y luces de la interculturalidad en el cine. Sobre la dificultad de afrontar el diálogo intercultural entre modelos cinematográficos La interculturalidad en diálogo: estudios filosóficos . (pp. 207 - 216) .
Enric Burgos (2020). De Godard a Von Trier. Digitalización y agonía del espíritu cinematográfico del 68 Imágenes de las revoluciones de 1968 . (pp. 96 - 103) .