 
						
	
						
							PILAR TEJERO GIMENO
PDI-Titular d'Universitat
	
		Knowledge area: BASIC PSYCHOLOGY
Department: Basic Psychology
						
						
	(9638) 64670
	
	  
				
						Subjects taught and teaching methods
							
							Tutorials
							| 01/09/2025 - 31/08/2026 | 
| LUNES de 12:30 a 15:30 DESPATX F-320 DESPATX F-320 FACULTAT PSICOLOGIA I LOGOPÈDIA | 
| Observations | 
| Participate in the e-tutoring programme of the Universitat de València | 
						Academic training
							
							Journal Publications
									- 	
- 	
- 	
											Perea, M., Marcet, A., Jiménez, M., & Tejero, P. 
						
											(2015) 
						Los colores como claves perceptivas durante la lectura. Ciencia Cognitiva, 9, pp. 40 - 42 
						. ISSN: 1988-7884 	 
- 	
- 	
- 	
- 	
											Tejero, P.; Pastor, G. y Chóliz, M. 
						
											(2006) 
						On the concept and measurement of driver drowsiness, fatigue and inattention: Implications for countermeasures. International Journal of Vehicle Design, 42, pp. 67 - 86 
						. ISSN: 0143-3369 	 
- 	
											Pastor, G.; Tejero, P.; Chóliz, M. y Roca, J. 
						
											(2006) 
						Rear-view mirror use, driver alertness and road type: An empirical study using EEG measures. Transportation Research, 9, pp. 286 - 297 
						. ISSN: 0041-1647 	 
Other Achievements
	- Primer Premio Nacional de Licenciatura en Psicología del Ministerio de Educación y Ciencia (1992). (Merits associated with academic training). 
- Premio Extraordinario de Doctorado de la Universitat de València (1995). (Merits associated with predoctoral academic training). 
Participations in Conferences
	- Tejero, P.; Botella, P., Marcet, A.; Angele, B.; Perea, M. (2015). Do multi-colour texts help the reading process?. (Poster).  XII International Symposium of Psycholinguistics  . SPAIN 
- Perea, M.; Pi Ruano, M.; Tejero, P.; Angele, B. (2015). Can the advantage of spaced over unspaced sentences disappear with training?. (Poster).  XII International Symposium of Psycholinguistics  . SPAIN 
- Marcet, A.; Perea, M.; Tejero, P. (2015). Can colors help reading text in the digital world?. (Communication).  ELN INAUGURAL CONFERENCE, PRAGUE  . CZECH REPUBLIC 
- Javier Roca; Pilar Tejero (2015). Funcionamiento atencional en disléxicos adultos: análisis de procesos básicos (atención exógena) e impacto en tareas cotidianas (conducción). (Invited paper).  IV Jornadas ERI-Lectura  . Valencia . SPAIN 
- Tejero, P.; Insa, B.; Roca, J. (2017). Visual word recognition while driving -or bringing basic research on reading to the design of traffic signs. (Communication).  XIII International Symposium of Psycholinguistics  . Braga . PORTUGAL 
- Roca, J.; Tejero, P.; Insa, B. (2017). Visual demands of traffic signs in control drivers and drivers with reading impairment. (Communication).  5th International Conference on Driver Distraction and Inattention (DDI2017)  . Paris . FRANCE 
- Tejero, P.; Roca, J.; Insa, B. (2017). Do we read traffic signs while driving just as we read in the 'standard', steady conditions?. (Communication).  V Jornadas ERI-Lectura  . Valencia . SPAIN 
- Roca, J.; Tejero, P.; Insa, B. (2017). Reading in everyday life: Can we help adults with dyslexia read traffic signs while driving?. (Communication).  TextDIM Seminar  . Oslo . NORWAY 
- Tejero, P.; Roca, J.; Ávila, V.; Insa, B. (2016). Reading distance while approaching traffic signs: word length and frequency effects in drivers with and without dyslexia. (Poster).  Sixth International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP2016)  . Brisbane . AUSTRALIA 
Projects
	- Funcionamiento atencional en disléxicos adultos: análisis de procesos básicos (atención exógena) e impacto en tareas cotidianas (conducción) (Proyectos de Investigación del Plan Nacional de I+D+I). 2014 - 2017. Ministerio de Economía y Competitividad. . PI: Javier Roca Ruiz. 
- Evaluación de la legibilidad del texto y el reconocimiento de información pictográfica en paneles de mensaje variable en población vulnerable con dificultades en la lectura (). 2015 - 2016. Dirección general de tráfico (DGT). . PI: Javier Roca Ruiz. 
- CONVENIO DE COLABORACIÓN ENTRE I.P.S. VIAL S.L. Y LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA. ESTUDI GENERAL (). 2015. I.P.S. Vial. . PI: Javier Roca Ruiz. 
- Evaluación del uso de mensajes bimodales para facilitar la adquisición de la información del tráfico en conductores con y sin dificultades en la lectura (). 2017 - 2018. Dirección general de tráfico (DGT). . PI: Pilar Tejero Gimeno. 
- Internacionalización en casa en la Facultad de Psicología de la Universitat de València: Desarrollo de una guía de buenas prácticas en el aula (Proyectos de Investigación Educativa). 2017 - 2018. Universitat de València. . PI: Simó,S.;Cerdán,R.;Tordera, N.;Lucas,B.;Abengozar,M.C.; Tejero,P.; Cebolla,A.;Oliver,A.; Nacher, M.J.; Serrano, M.A.; Rosell, V.; Avila, V.; Dolz, L.; Suay, F.; Samper, P., Lorente, L.. 
- Subvenciones para mejorar la formación y empleabilidad de personal técnico y de gestión de la I+D+i (DOGV 8290, 09/05/2018) (). 2018 - 2021. Conselleria de Educación, investigación, Cultura y Deporte. Generalitat Valenciana.. ERI-LECTURA. PI: Pilar Tejero Gimeno. 
- Efecto de factores atencionales y lingüísticos en la adquisición de información de señales de tráfico: datos comportamentales y fisiológicos en conductores con y sin dislexia (). 2020 - 2025. Agencia Estatal de Investigación. . PI: Pilar Tejero Gimeno; Javier Roca Ruiz. 
- Atención y procesamiento de información en señales de tráfico en conductores con y sin dislexia (). 2021 - 2023. Generalitat Valenciana. Conselleria d´Innovació, Universitats, Ciència, i Societat Digital. . PI: Javier Roca Ruiz;Pilar Tejero Gimeno. 
Thesis, minor thesis and research reports
	- Cecilia Ruth Mendoza Barrenechea, (2017). Estudio preliminar: comorbilidad de TDAH en adultos con dislexia del desarrollo. (Working Master or third cycle of less than 12 credits). Universitat de València..  
- Cora Vicente Franco, (2017). Identificación de emociones en jugadores patológicos: Estudio preliminar para la intervención educativa. (Working Master or third cycle of less than 12 credits). Universitat de València..  
- Pi Ruano, Marina, (2024). Integration of multimodal information during driving: experimental analysis and evaluation of possible applications. (Doctoral Thesis with International Mention). UVEG..