PILAR TEJERO GIMENO
PDI-Titular d'Universitat
Knowledge area: BASIC PSYCHOLOGY
Department: Basic Psychology
(9638) 64670
Subjects taught and teaching methods
Tutorials
16/09/2024 - 20/12/2024 |
LUNES de 14:30 a 17:30 DESPATX F-320 Planta 3 FACULTAT PSICOLOGIA I LOGOPÈDIA |
27/01/2025 - 16/05/2025 |
LUNES de 12:30 a 15:30 DESPATX F-320 Planta 3 FACULTAT PSICOLOGIA I LOGOPÈDIA |
Observations |
Participate in the e-tutoring programme of the Universitat de València |
Academic training
Journal Publications
-
-
-
Perea, M., Marcet, A., Jiménez, M., & Tejero, P.
(2015)
Los colores como claves perceptivas durante la lectura. Ciencia Cognitiva, 9, pp. 40 - 42
. ISSN: 1988-7884
-
-
-
-
Tejero, P.; Pastor, G. y Chóliz, M.
(2006)
On the concept and measurement of driver drowsiness, fatigue and inattention: Implications for countermeasures. International Journal of Vehicle Design, 42, pp. 67 - 86
. ISSN: 0143-3369
-
Pastor, G.; Tejero, P.; Chóliz, M. y Roca, J.
(2006)
Rear-view mirror use, driver alertness and road type: An empirical study using EEG measures. Transportation Research, 9, pp. 286 - 297
. ISSN: 0041-1647
Other Achievements
Primer Premio Nacional de Licenciatura en Psicología del Ministerio de Educación y Ciencia (1992). (Merits associated with academic training).
Premio Extraordinario de Doctorado de la Universitat de València (1995). (Merits associated with predoctoral academic training).
Participations in Conferences
Tejero, P.; Botella, P., Marcet, A.; Angele, B.; Perea, M. (2015). Do multi-colour texts help the reading process?. (Poster). XII International Symposium of Psycholinguistics . SPAIN
Perea, M.; Pi Ruano, M.; Tejero, P.; Angele, B. (2015). Can the advantage of spaced over unspaced sentences disappear with training?. (Poster). XII International Symposium of Psycholinguistics . SPAIN
Marcet, A.; Perea, M.; Tejero, P. (2015). Can colors help reading text in the digital world?. (Communication). ELN INAUGURAL CONFERENCE, PRAGUE . CZECH REPUBLIC
Javier Roca; Pilar Tejero (2015). Funcionamiento atencional en disléxicos adultos: análisis de procesos básicos (atención exógena) e impacto en tareas cotidianas (conducción). (Invited paper). IV Jornadas ERI-Lectura . Valencia . SPAIN
Tejero, P.; Insa, B.; Roca, J. (2017). Visual word recognition while driving -or bringing basic research on reading to the design of traffic signs. (Communication). XIII International Symposium of Psycholinguistics . Braga . PORTUGAL
Roca, J.; Tejero, P.; Insa, B. (2017). Visual demands of traffic signs in control drivers and drivers with reading impairment. (Communication). 5th International Conference on Driver Distraction and Inattention (DDI2017) . Paris . FRANCE
Tejero, P.; Roca, J.; Insa, B. (2017). Do we read traffic signs while driving just as we read in the 'standard', steady conditions?. (Communication). V Jornadas ERI-Lectura . Valencia . SPAIN
Roca, J.; Tejero, P.; Insa, B. (2017). Reading in everyday life: Can we help adults with dyslexia read traffic signs while driving?. (Communication). TextDIM Seminar . Oslo . NORWAY
Tejero, P.; Roca, J.; Ávila, V.; Insa, B. (2016). Reading distance while approaching traffic signs: word length and frequency effects in drivers with and without dyslexia. (Poster). Sixth International Conference on Traffic and Transport Psychology (ICTTP2016) . Brisbane . AUSTRALIA
Projects
Funcionamiento atencional en disléxicos adultos: análisis de procesos básicos (atención exógena) e impacto en tareas cotidianas (conducción) (Proyectos de Investigación del Plan Nacional de I+D+I). 2014 - 2017. Ministerio de Economía y Competitividad. . PI: Javier Roca Ruiz.
Evaluación de la legibilidad del texto y el reconocimiento de información pictográfica en paneles de mensaje variable en población vulnerable con dificultades en la lectura (). 2015 - 2016. Dirección general de tráfico (DGT). . PI: Javier Roca Ruiz.
CONVENIO DE COLABORACIÓN ENTRE I.P.S. VIAL S.L. Y LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA. ESTUDI GENERAL (). 2015. I.P.S. Vial. . PI: Javier Roca Ruiz.
Evaluación del uso de mensajes bimodales para facilitar la adquisición de la información del tráfico en conductores con y sin dificultades en la lectura (). 2017 - 2018. Dirección general de tráfico (DGT). . PI: Pilar Tejero Gimeno.
Internacionalización en casa en la Facultad de Psicología de la Universitat de València: Desarrollo de una guía de buenas prácticas en el aula (Proyectos de Investigación Educativa). 2017 - 2018. Universitat de València. . PI: Simó,S.;Cerdán,R.;Tordera, N.;Lucas,B.;Abengozar,M.C.; Tejero,P.; Cebolla,A.;Oliver,A.; Nacher, M.J.; Serrano, M.A.; Rosell, V.; Avila, V.; Dolz, L.; Suay, F.; Samper, P., Lorente, L..
Subvenciones para mejorar la formación y empleabilidad de personal técnico y de gestión de la I+D+i (DOGV 8290, 09/05/2018) (). 2018 - 2021. Conselleria de Educación, investigación, Cultura y Deporte. Generalitat Valenciana.. ERI-LECTURA. PI: Pilar Tejero Gimeno.
Efecto de factores atencionales y lingüísticos en la adquisición de información de señales de tráfico: datos comportamentales y fisiológicos en conductores con y sin dislexia (). 2020 - 2025. Agencia Estatal de Investigación. . PI: Pilar Tejero Gimeno; Javier Roca Ruiz.
Atención y procesamiento de información en señales de tráfico en conductores con y sin dislexia (). 2021 - 2023. Generalitat Valenciana. Conselleria d´Innovació, Universitats, Ciència, i Societat Digital. . PI: Javier Roca Ruiz;Pilar Tejero Gimeno.
Thesis, minor thesis and research reports
Cecilia Ruth Mendoza Barrenechea, (2017). Estudio preliminar: comorbilidad de TDAH en adultos con dislexia del desarrollo. (Working Master or third cycle of less than 12 credits). Universitat de València..
Cora Vicente Franco, (2017). Identificación de emociones en jugadores patológicos: Estudio preliminar para la intervención educativa. (Working Master or third cycle of less than 12 credits). Universitat de València..