
Organitzem tallers tècnics gratuïts sobre R, SIG, gestió ambiental i restauració minera que reforcen competències pràctiques, milloren l'ocupabilitat i amplien la formació amb activitats obertes a professionals
Este divendres 6 de març va finalitzar el taller d'Introducció al programari estadístic R que ve impartint la nostra companya Patricia Carracedo (docent de la UPV) des de fa més de set edicions. Com és habitual, Patricia va organitzar este taller en dos sessions de quatre hores cada una, i es va centrar més en la part cartogràfica i de mapificació que en l'anàlisi estadística habitual que oferix este conegut programa. Sens dubte, un aspecte que ressalta el grau d'implicació i adaptació que realitzen els nostres docents a la formació que oferim.
Este taller forma part de l'oferta complementària que regularment organitzem des del màster, i que es desenrotlla de manera gratuïta per al nostre alumnat. De fet, se certifica a part, sempre que s'assistisca al total d'hores de duració de cada un dels tallers. Un fet que, sens dubte, àmplia i millora l'ocupabilitat dels nostres estudiants.
En total, són cinc els tallers que desenrotllem al llarg del curs, i que servixen per a anivellar i assentar determinats aspectes tècnics que durant el màster es requerixen per a poder seguir adequadament el ritme de treball que imposen les pràctiques, principal sistema d'avaluació (recordem que els exàmens són una opció testimonial / residual en el nostre títol).
Així, al costat d'este taller d'introducció al programa R, durant este curs 25-26 hem oferit els següents seminaris metodològics: i) Introducció al ARCGIS PRO (12 hores), impartit pel nostre company del Dpt. de Geografia, el prof. David de la Osada; ii) Introducció al QGIS (8 hores), de la mà d'Elisa Bermeno, tècnica de l'Institut Cartogràfic de València (ICV); iii) Gestió Ambiental de l'Empresa (8 hores), a càrrec de Manuel Alejandro Vicente Mazzuz, tècnic en la consultora mediambiental “Quality & Adviser”; i, iv) un Taller de Restauració de Mines i Pedreres (8 hores), per part d'Ibán Hurtado i Ana Isabel Aparicio, els dos tècnics en VAERSA amb una dilatada experiència en projectes forestals.
Este taller de restauració de mines i pedreres, d'altra banda, es presenta este curs com una novetat, atés que fins ara mai s'havien treballat continguts d'este tipus, ni en la docència reglada ni de manera complementària. No obstant això, és un tema que casa perfectament amb els aspectes teoricopràctics treballats en el mòdul optatiu “Restauració del medi natural i anàlisi de les alteracions climàtiques”, coordinat per la prof. María José Estrela i que s'integra en l'Itinerari A del màster, denominat: Mètodes i tècniques d'anàlisis del medi físic.
En concret, el taller s'ha organitzat en dos sessions, una primera de tall més teòric i treballada en aula, i una segona de caràcter eminentment pràctic, mentres ha suposat una eixida de camp desenrotllada en les antigues explotacions de La Lámpara (TTMM de Titaguas) i El Cabezo-Bis (TTMM d'Alpuente), els dos a la província de València, per a la qual hem comptat amb l'autorització del Servici d'Ordenació i Gestió Forestal, de la Direcció General de Medi Natural i Animal, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori.
Esta eixida de camp, i en particular el treball formatiu desenrotllat en les dos explotacions visitades, connecta directament amb el projecte LIFE TECMINE que gestionen Ibán i Isabel. LIFE és el Programa europeu per al Medi Ambient i Acció pel Clima, per al període 2014-2020. El projecte TECMINE s'ha dissenyat, en el marc d'esta línia, com una acció demostrativa, ja que pretén provar i avaluar la viabilitat i idoneïtat de diferents tècniques de restauració en àrees mineres de l'àmbit mediterrani.
Tant el taller de restauració com el taller d'introducció al programa R han sigut finançats íntegrament, i per primera vegada, pel Servici de Política Lingüística de la Universitat de València, sota la línia “Ajuda per a activitats en valencià” i destinades als organismes de la Universitat de València que tenen una orgànica pròpia de pressupost. Lògicament, ambos s'han impartit en esta llengua, incorporant els següents continguts: en el cas del taller d'introducció a R, després d'una introducció, s'ha treballat el mannex i la manipulació de dades amb R, l'extensió BlueSky Statistics, i l'elaboració de cartografia temàtica. En el cas del taller de restauració de mines, en la sessió teòrica es van treballar questions de geomorfologia i formació de sòl, lligueuas a aspectes sobre gestió forestal, incendis, etc. Per a preparar estos materials, s'ha comptat igualment amb la traducció i l'assessorament lingüístic del SPL.
Este tipus de tallers complementaris s'organitzen durant el curs presencial o regular, és a dir, des de més o menys el 13 d'octubre fins pràcticament el 13 de març, habitualment els divendres en els quals no hi ha programades eixides de camp (aspecte que és bastant freqüent en el nostre màster, donada l'orientació pràctica amb el qual està dissenyat). L'aula F04 de la Facultat de Geografia i Història és l'empleada per al seu desenvolupament, atés que està equipada amb equips informàtics que incorporen tots els softwares necessaris (tant els gratuïts com els de pagament, en este cas, el ARGIS PRO, atés que tots els nostres estudiants compten amb un accés gratuït a este en tindre conveniat amb ESRI una llicència de campus), a més d'equips de projecció d'avantguarda, com a los monitors interactius per a la docència universitària TRAULUX.
Per primera vegada, també, es tracta d'una oferta de tallers formatius oberta als col·legiats del Col·legi Oficial de Geògrafs de la Comunitat Valenciana, emprant el conveni de col·laboració que hi ha firmat entre este i el Dpt. de Geografia, i que habilita a l'ús de les instal·lacions i equipaments docents de la Facultat de Geografia i Història a participants externs a l'àmbit acadèmic-universitari, però interessats a actualitzar els seus coneixements i reciclar les seues competències per a poder competir amb garanties en el mercat laboral actual.
I igualment, són uns tallers disponibles per als estudiants del Grau de Geografia i Medi Ambient i del Grau en Ciències Ambientals de la Universitat de València, tant del curs en el qual estos tallers es desenrotllen, com de cursos precedents i que pogueren ja haver finalitzat la seua formació de grau.
Images:
