UVCulturaUV Logo del portal

Enquesta d'usos, hàbits i demandes culturals

El Vicerectorat de Cultura i Igualtat informa del resultat l’Enquesta d’Usos, Hàbits i Demandes Culturals de l ’estudiantat de la Universitat de València

 

El Vicerectorat de Cultura i Igualtat està immers en un procés de reflexió a partir d’un treball d’avaluació constant de la seua activitat, dels objectius i dels resultats obtinguts. Amb aquesta finalitat s’encarrega un estudi que té com objectiu conéixer els usos, hàbits, demandes i valors culturals de l’estudiantat universitari. Es pretén generar informació sobre la participació de l’estudiantat a la vida cultural de la Universitat de València, aprofundint en l’ús que fan dels serveis culturals oferits, per a valorar en quins àmbits es pot actuar i on hi ha espai i recorregut per a la millora.

L’informe de resultats té la modesta expectativa de tenir una utilitat pràctica i ajudar a millorar les accions realitzades sobre un col·lectiu que supera els 58.000 efectius i la satisfacció dels quals és clau per al bon desenvolupament de la Institució en un entorn universitari altament competitiu i amb una situació de crisi econòmica on la racionalització dels recursos existents és un imperatiu pressupostari.

Per tal d’avaluar l’opinió i el grau de satisfacció de la població estudiantil matriculada en la Universitat de València en el curs 2012-2013 (58.390 persones), s’ha contat amb una mostra representativa de 32.100 persones. La participació de l’estudiantat ha sigut elevada, s’ha obtingut una taxa de resposta del 19% del total de la mostra de partida. És a dir, 6.104 individus han desitjat donar la seua opinió emplenant el qüestionari electrònic.  

Els resultats reflecteixen indubtables fortaleses de la institució, com és la amplia diversitat de l'oferta i la varietat d'espais físics on es realitza, que permet captar un públic variat i que valora la qualitat de l’oferta positivament. Algunes debilitats constatades serien, per una banda, la falta d’una major adequació entre els gustos i el consum cultural que fa habitualment la població universitària i l'oferta que es fa a nivell institucional. Per altra banda, les respostes posen de manifest que la difusió de la gran varietat de programació cultural que es fa des de la institució no sempre aconsegueix arribar al personal interessat, ja siga pel canal utilitzat o pel contingut de la informació publicada.

En quant als factors d’origen extern, caldria destacar com a amenaces, les agendes sobrecarregades de l’estudiantat, que dificulten el poder compaginar les distintes activitats laborals i formatives amb una participació en la vida cultural universitària. A més, la saturació de la informació que es rep a través de les xarxes socials i el correu electrònic dificulta l’accés a un públic potencialment interessat per l’oferta cultural de la Universitat. No obstant això, hi ha importants oportunitats que es poden aprofitar, com el fet que la població universitària té un consum cultural elevat fora de la universitat i sense dubte, la cultura atrau més cultura.

Des del vicerectorat de Cultura i Igualtat hi ha un compromís ferm de transparència, al qual pot contribuir la realització d'aquesta enquesta de manera periòdica i que es faça extensible a la resta de col·lectius universitaris, com serien el personal d’administració i serveis i el personal docent i investigador. Amb la periodicitat i extensió necessàries, aquesta enquesta ha de servir com una ferramenta d'avaluació i seguiment de la política cultural que desenvolupa la institució.

 

Informe Executiu Enquesta Usos 2013 [+]