UVCulturaUV Logo del portal

PREMI COL·LECCIÓ CAÑADA BLANCH, 7a edició.
L'altra condició

Exposició virtual

 

 

EXPOSICIÓ VIRTUAL. ENLLAÇ D'ACCÉS [+]

CATÀLEG. ENLLAÇ D'ACCÉS [+]

 

 

 

Obra guanyadora. Carlos Sáez, ARM, 2019
Obra guanyadora Premi Col·lecció Cañada Blanch 2020
Carlos Sáez, ARM, 2019. Braç mecànic i resina. Dimensions variables
 

 

 

 

 

 

Presentació

 

L’exposició  on line “L’altra condició” constitueix la presentació i l’expressió pública del Premi Col·lecció Cañada Blanch que, amb aquesta convocatòria, arriba ja a la setena edició consecutiva. Estem convençuts que la col·laboració i el suport entre institucions públiques i privades és una de les millors fórmules per a possibilitar i enfortir les apostes que es plantegen en el sector de la gestió i difusió cultural. En aquest cas, aquesta convocatòria anual és possible gràcies a l’acord de la Universitat de València i la Fundació Cañada Blanch —institucions partícips i compromeses en les diferents expressions de la cultura contemporània— i l’Associació de Galeries d’Art Contemporani de la Comunitat Valenciana (LaVac), entitat constituïda actualment per divuit galeries d’art contemporani que, malgrat les dificultats del sector, continuen generant, any rere any, un ampli panorama artístic per mitjà de les seues respectives programacions, apostes i artistes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proposta expositiva

 

Quan percebem la realitat com un joc de representacions, no estem tan sols evidenciant que entenem el món en la seua heterogeneïtat més o menys lúdica, sinó que plantegem que la subjectivitat envaeix la mirada, llançada, per dir-ho així, sobre les coses, els objectes, sobre el nostre entorn en general. Però, a més, també entenem que aqueixa realitat no és independent d’allò que és subjectiu, ja que, si fora d'aqueixa manera, estaríem parlant d'una existència espectral, fantasmagòrica. Per tant, és a través de la nostra estructura sensible, com a subjectes, que tenim coneixement del món.

 

L'operació descrita anteriorment, que correspon al paradigma kantià, torna reiteradament a la primera línia del pensament i la reflexió si, com és el cas, l'art ens situa davant la realitat, presenciant-la formant-ne part, aprehenent-la sensorialment en la línia del que el filòsof de Königsberg va denominar les “formes a priori” de la nostra sensibilitat: l'espai i el temps. A la segona, se li va dedicar l'itinerari creatiu conformat en la sisena edició del Premi Col·leció Cañada Blanch (2019), un camí de temps pausat, inserit en la necessitat d'una crítica irrenunciable a les nostres accelerades maneres de vida postmodernes. Va ser, en gran manera, un qüestionament que va tractar de proporcionar arguments i sentits a partir de les alternatives que l'art ofereix i anticipa.

 

Ara, des d'aquesta nova edició del Premi, que reprèn les concordances entre l'Associació de Galeries d'Art Contemporani de la Comunitat Valenciana (LaVAC), la Fundació Cañada Blanch i la Universitat Politècnica de València, amb la coordinació i l’impuls del Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, i que es desenvoluparà en el context d'unes circumstàncies sanitàries globals a les quals està havent de fer front l'espècie humana, plantegem una aproximació a la noció d'espai, aqueixa altra condició de possibilitat per al coneixement que, avui, experimentant-la potser més en la seua determinació quotidiana que en l'amplitud del seu classicisme teòric, s’ha esdevingut sobtadament en les nostres societats i conductes personals.

 

En aquell sentit, reescrivint des de l'art la dualitat kantiana exposada en la seua estètica transcendental, i acompanyant el present ja habitual, freqüent, diari, corrent, no únicament emparellem el que seran les dues últimes edicions del Premi, sinó que també, tan sols mirant al nostre voltant, l'espai havia de ser l'altra condició, necessària, que com a intuïció formarà part de tota creació artística i recepció intel·lectual i sensible. L'espai condicionarà, llavors, tot el que a la sensibilitat mateixa li siga donat. I l'art l'expressarà tenint-lo, si així es vol, com un lloc gravitacional sempre relatiu, on se situen diferents maneres d'aqueix espai, diferents interrogants d'aqueixa altra condició de possibilitat, amb la configuració, sota aquesta interpretació, d’una pluralitat d'enfocaments: l'espai de representació de la mateixa obra d'art, el de la galeria d'art com a continent, el de la Nau com a referent, el virtual com a entorn efectiu per a l'exhibició de les obres seleccionades, el del catàleg com a publicació re-presentativa, i, finalment, un espai de reclusió o confinament transformat en fructífer internament de gaudi, és a dir, indissolublement vinculat a la consciència de viure l'art en virtut de la seua inserció en tot procés exploratori, revolucionari, cognitiu i íntim.

 

Ricard Silvestre

Comissari

Universitat de València - Estudi General

 

 

El jurat estarà format per:

 

•     José María Lasalle (escritor)

•     Luisa Espino, (crítica d'art)

•     Manel Costa, (Membre del Patronat de la Fundació Cañada Blanch)

•     Juan Viña (President de la Fundació Cañada Blanch)

•     Paula Sánchez (Directora de la Fundació Cañada Blanch)

•     Norberto Piqueras (responsable d'exposicions Centre Cultural La Nau de la Universitat de València) 

•     Alba Braza, (crítica d'art) 

 

 

Galeries participants (17):

 
Luis Adelantado
 
The Blink Project
 
SET Espai d’Art
 
Galeria Punto
 
Canem Galeria
 
Rosa Santos
 
Galeria Cuatro
 
IB ISABEL BILBAO  Galería de Arte
 
Galeria Benlliure
 
Galeria Vangar
 
Espai Tactel
 
Alba Cabrera Art Contemporani
 
Shiras Galeria
 
Galeria Thema
 
La Merceria
 
Espai Nivi Coll Blanch
 
Aural