UVCulturaUV Logo del portal

ART I PROPAGANDA
Cartells de la Universitat de València

Vicente Vila Gimeno, El analfabetismo ciega el espíritu. SOLDADO INSTRUYETE . 1936 - 1939. Gráficas Valencia (intervingut UGT i CNT). Col·lecció Universitat de València.

6a Exposició pertanyent al projecte Thesaurus, programa de difusió del patrimoni universitari.

 

 

 

 

 

Art i Propaganda. Cartells de la Universitat de València presenta una àmplia selecció dels millors affiches de guerra que formen l'esplèndida col·lecció de cartells republicans que conserva la Universitat de València. Aquestes obres gràfiques, juntament amb uns interessants dissenys publicitaris de les acaballes del segle xix, han estat rescatades d'un oblit prolongat gràcies a la tasca de catalogació del patrimoni universitari que el projecte Thesaurus duu a terme.  

 

El cartell bèl·lic, com a instrument artístic i propagandístic, capaç d'arribar a un ampli públic i d'anar al davant de la renovació de la plàstica segons els postulats i les demandes d'una societat immergida en una dinàmica revolucionària, va concentrar l'atenció d'un gran nombre d'artistes dels anys trenta. També esdevingué una de les empreses artístiques més important d'aquests anys de contesa, que va ser impulsada per diverses institucions,  organitzacions polítiques i centrals sindicals. La necessitat de llançar consignes, orientar i conscienciejar el ciutadà davant la situació excepcional que es va produir durant la Segona República, va fer que gran part de corporacions promoguessen l'edició de cartells.

 

Aquesta selecció d'obres demostra la vitalitat i maduresa del grafisme valencià i forà i de vegades posa en relleu les connexions que va tenir amb les tendències artístiques més avançades de cada etapa. El cartell polític, com també el comercial en el qual està plenament imbricat, combinà múltiples recursos i estilitzacions art decó, components d'origen expressionista, i una accentuada tendència al realisme que en la recerca de noves vies de més objectivitat conduí des del dibuix a la fotografia i al fotomuntatge.  

 

L'exposició s'articula mitjançant tres seccions principals: un conjunt de cartells que no contenen una referència explícita a València, realitzats en gran part per signatures de primer ordre en els àmbits del cartellisme i de la il·lustració gràfica espanyola dels anys trenta (Josep Morell, Bardasano, Oliver, Pedrero, Yes, Cluselles, Parrilla, Bagaría, Puyol, etc.). La segona secció està constituïda per cartells dels més destacats artistes valencians, on, juntament amb obres mestres del cartell bèl·lic, que pertanyen a Renau, Artur Ballester o Vicent Ballester, hi ha creacions notables d'Alcaraz Cortés, Josep Espert, Amérigo Salazar, Garcia Escribà, Vicent Canet, Lluís Dubon o Mauricio Amster. La mostra clou amb una secció breu dedicada a dissenys publicitaris i als cartells institucionals o diplomes promoguts per la mateixa institució acadèmica amb motiu del IV i el V Centenari de la seua fundació. I és, precisament, aquest estens arc cronològic el que dóna ocasió d'observar a grans trets l'evolució de tot un segle de cartells, que parteix del pictoriscisme de Sorolla o de l'Art Nouveau de Josep Mongrell, passa després pels millors artífexs dels cartells de guerra i arriba fins la més palpitant actualitat sota el guiatge de Xavier Mariscal.   

 

 

 

 

 

Vicente Ballester Marco, SANIDAD Y ASISTENCIA SOCIAL / EL PASADO / PARA ESTA OBRA ADQUIRID SELLOS DE ASISTENCIA SOCIAL, c. 1937
Lit. J. Aviñó - Val - Intervenido - UGT - CNT. Col·lecció Universitat de València