Estada de María Pilar Alguacil en el Murphy Institute de Nova York

Nova York

María Pilar Alguacil Marí, catedràtica de Dret Financer i tributari en la Universitat de València, ha realitzat una estada en el Murphy Institute for Labor and Urban Studies/CUNY (City University of New York), convidada per la professora Rebecca Lurie, en el marc del Community and Worker Ownership Project, del que és directora, durant els dies 28 de març i 8 d'abril de 2018, on ha realitzat diverses activitats acadèmiques i impartit dos seminaris.

El primer seminari, realitzat el dia 2 d'abril, va versar sobre els diferents conceptes metodològics al voltant de l'Economia social i el cooperativisme , “Academic Study of Cooperative Economics”, tals com l'enfocament Non-profit, o Third Sector, així com altres conceptes emergents: Social enterprises, Collaborative economy, etc. Es va exposar així mateix la rellevància que la matèria relacionada amb l'Economia social té en els estudis universitaris a Espanya i Europa. El seminari va acabar amb un debat entre els assistents, que van expressar la situació en els seus centres acadèmics d'origen, i es va expressar la necessitat d'incrementar la formació universitària en cooperativisme.

El segon seminari va tenir com a tema “Laws and Taxation that can promote a Solidarity Economy”, i en ell es van analitzar les polítiques de la Unió europea en relació amb l'Economia social, les empreses socials i les cooperatives, en termes de reconeixement de la seua importància, i de les seues necessitats, entre les quals destaquen una suficient regulació legal, mesures d'ajuda financera, un tractament fiscal adequat, i una millor regulació per a facilitar el seu accés a la contractació pública. En el nivell europeu, es van tractar qüestions tals com el reconeixement per la Comissió que els serveis socials han de ser qualificats com a serveis d'interès econòmic general, o que la diferències entre les cooperatives i la resta d'empreses justifiquen un tractament fiscal diferenciat (sentència Paint Graphos), o la reforma de la directiva sobre contractació pública. Finalment, es va realitzar una panoràmica del tractament fiscal de les cooperatives en el conjunt dels països de la Unió europea. Tot açò intentant contrastar amb la situació legal i fiscal a EUA. Per a açò, es va comptar amb la inestimable ajuda del treball realitzat prèviament pel seu col·lega de la Universidad de San Sebastián, Sofia Arana Landín, que havia realitzat una anàlisi crítica d'aquesta situació en la seua estada durant diversos mesos en 2017.

Durant la seua estada en el Murphy Institute, la professora ha participat en la trobada fundacional de la cooperativa d'energia elèctrica NYC-CEC, i s'ha entrevistat  amb els assistents als seminaris. Així mateix, el dia 10 d'abril va tenir una reunió amb el personal del DCA (Department of Consumer Affairs of City of New York), per a intercanviar experiències i bones pràctiques en la promoció de cooperatives.

Data d'actualització: 11 d'abril de 2018.

Imatges: