Logo de la Universitat de València Logo Departament de Filologia Espanyola Logo del portal

El grup ELITE-PAC «Escrituras Literarias: Patrimonio y Actualidad» (GIUV2013-064), coordinat per la professora Teresa Ferrer, està format per una sèrie d’investigadors de la Universitat de València que treballen sobre corpus literaris patrimonials (segles XVI, XVII i XIX) i sobre les pràctiques literàries en l’època moderna-contemporània i en la societat actual. El grup integra diversos grups d’excel·lència que porten endavant projectes I+D+i d’investigació, tant del Pla Nacional estatal com de l’autonòmic. El grup forma part també del microclúster «Cultura y Sociedad en la Era Digital» del Valencia Campus de Excelencia Internacional, dirigit pel professor Joan Oleza

Dins del camp de les investigacions patrimonials, el grup desenvolupa diversos projectes d’humanitats digitals aplicades al teatre clàssic dirigits per Joan Oleza, Teresa Ferrer Valls i Evangelina Rodríguez Cuadros. Els investigadors principals (IPs) d’aquests tres projectes, junt a altres nou IPs de diverses universitats espanyoles i els membres dels seus respectius equips van participar conjuntament en el macroprojecte TC/12 «Patrimonio Teatral Clásico español: textos e instrumentos de investigación». Aquest projecte, coordinat per Joan Oleza, i integrat per 150 investigadors de 52 universitats espanyoles i estrangeres, va obtenir el patrocini del programa Consolider (CSD2009-00033), i posteriorment ha donat lloc a una nova estructura d’investigació que ha aconseguit el patrocini en la convocatòria de Xarxes d’Excel·lència: TC/12R «Red del patrimonio teatral clásico español» (FFI2015-71441-REDC).

En aquests moments, els projectes que desenvolupen membres del grup ELITEPAC en l’àmbit dels estudis patrimonials son:

  • Projecte ARTELOPE «Base de datos, argumentos y textos del teatro clásico español». El projecte, dirigit per Joan Oleza ha construït una base de dades sobre la producció teatral de Lope de Vega i una biblioteca digital que, actualment, reuneix edicions digitals organitzades en tres col·leccions, la de las obres (154) de Lope de Vega, la de las obres canòniques (168) del teatre clàssic europeu (Emothe) i la de les obres canòniques (62) del teatre clàssic espanyol (Canon 60). Actualment aquest projecte ha donat lloc a dos més, un del pla estatal i un altre de l’autonòmic, dirigits ambdós pel professor Jesús Tronch Pérez, i en els quals participen el professor Joan Oleza i alguns dels membres del Departament de Filologia Espanyola.
  • Projecte ASODAT «Asociar los datos: Bases de datos integradas del teatro clásico español» (FFI2015-6597-C3-1-P). Es tracta d’un projecte coordinat per Teresa Ferrer Valls, que integra el grup DICAT, de la Universitat de València, el qual va dur a terme la base de dades Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español Reichenberger (2008) i que ara treballa en la base de dades CATCOM, que inclou notícies de representació procedents de documentació teatral d’entre 1540 i 1700. Aquest grup, del qual forma part també Josefa Badía, s’ha unit per aquest nou projecte amb altres grups que també treballen sobre documentació teatral i bases de dades, com són CLEMIT, dirigit per Héctor Urzáiz (Universidad de Valladolid), que reuneix censures teatrals; MANOS, dirigit por Margaret R. Greer (Duke University) i Alejandro García-Reidy (University of Siracuse), que se centra en l’anàlisi de còpies manuscrites, i Digital Música Poética, dirigit per Lola Josa (Universitat de Barcelona), que cataloga cançons vinculades al teatre clàssic espanyol. L’objectiu final d’aquesta coordinació és la creació d’una arquitectura que permeta optimitzar l’accés a la informació i facilitar-ne la seua consulta des d’una plataforma única.
  • Projecte LÉXICO, que porta a terme el «Diccionario crítico e histórico de la práctica escénica en el teatro de los Siglos de Oro», dirigit per Evangelina Rodríguez Cuadros, que configura una eina on-line que ofereix el significat, documentat amb textos, dels termes que constitueixen el lèxic específic que afecta a la teoria i posada en escena del teatre auri.
  • El projecte de reconstrucció virtual de La Olivera, el teatre, hui desaparegut, que va ser construït en dues fases (1582 i 1618) a la ciutat de València, i que va protagonitzar el procés de formació i desenvolupament de la Comèdia Nova. El projecte, dirigit pel professor Joan Oleza i desenvolupat en el marc del microclúster «Cultura i Societat en la era Digital» (Valencia Campus), en col·laboració amb el grup d’Acústica Virtual, en el qual participen experts de diverses àrees científiques i tecnològiques de les universitats de València i Politècnica de València, ha investigat la documentació que ha arribat fins a nosaltres, ha ubicat en el seu entorn urbà l’edifici teatral, ha traçat els plànols arquitectònics de l’edifici, i n’ha elaborat un model 3D. En aquests moments s’investiga en la estructuració de trajectes interiors, creació d’espectadors virtuals, i gravació de fragments teatrals interpretats per actors i actrius reals.
  • Teatro europeo de los siglos XVI y XVII: patrimonio y bases de datos (EMOTHE). FFI2016-80314-P. MINECO. Període 2016-2019. IP: Jesús Tronch (Universitat de València), en el qual col·laboren alguns membres del grup.
  • Entorno digital de investigación y traducción del primer teatro moderno inglés. GVAICO2016-094, Pla I+D de la Generalitat Valenciana. Investigador Principal: Jesús Tronch, en el qual col·laboren alguns membres del grup.

 

Al camp de la Literatura Contemporània, sota la direcció del professor Joan Oleza, el grup desenvolupa el projecte d’investigació «Max Aub y las confrontaciones de la memoria histórica», en el marc del programa Prometeo per a Grups d’Investigació d’Excel·lència de la Generalitat Valenciana (Prometeo 2016/133).  Els objectius d’aquest projecte, centrat en la investigació de les representacions literàries de les diferents memòries històriques de la Guerra Civil, en les seues confrontacions (de generacions, de gènere, de nacionalitat, d’èpoques), són els següents:

1.- Desenvolupar una sèrie d’estudis sobre els quatre eixos de treball dissenyats que vinculen tesis de doctorat en marxa, publicacions postdoctorals i treballs altament consolidats.

2.- Continuar la sèrie d’edicions crítiques impreses de les Obres Completes de Max Aub, empresa en el 2001 per l’equip d’investigació, i de la qual ja s’han publicat 12 volums.

3.- Emprendre la publicació en format digital dels volums de les edicions de les Obras Completes que es van publicar prèviament en format imprés, i que actualment estan exhaurides, fent l’actualització i revisió oportunes.

En el camp de las Escriptures Literàries, en l’actualitat el grup forma part d’una Xarxa de Memòria històrica i literatura ibèriques, que confronta els processos de memòria històrica en les diferents nacionalitats de la península ibèrica, a través de les seues representacions literàries i culturals.