Logo de la Universitat de València Logo Departament Medicina Preventiva i Salut Pública, Ciències de l'Alimentació, Toxicologia i Medicina Legal Logo del portal

Anàlisi de les característiques físico-químiques dels aliments

a) Caracterització d'aliments per a establir comparances entre ells.

b) Comprovar si es produeixen modificacions al realitzar diferents tractaments i/o canvis en la seua elaboració.

Determinació de minerals en aliments i aigües

a) Establir el contingut mineral en aliments i aigües.

C

Determinació de color (paràmetres L*, a, b, a/b i chroma) en aliments sòlids i líquids

a) Determinació dels canvis de color produïts pels diferents tractaments i en l'emmagatzematge durant la vida útil dels aliments.

b) Correlació amb els diferents components que intervenen en el color dels aliments.

Determinació del poder antioxidant dels aliments

a) Determinació del poder antioxidant total i de compostos fenòlics (tanins, antocians, polifenols). Variació durant la maduració, el processat i l'emmagatzematge.

b) En particular, valoració del contingut en compostos amb elevada activitat antioxidant (p. ex. resveratrol) i que són de gran interès per a la salut.

E

Estudi de la qualitat nutricional a l'utilitzar diferents tractaments per a la conservació d'aliments i durant l'emmagatzematge

a) Selecció de compostos termolàbils i sensibles a l'oxigen, pH, etc., per a comprovar com afecta la calor (pasteurització, esterilització UHT) i altres tecnologies alternatives no tèrmiques com altes pressions i polsos elèctrics d'alta intensitat en la conservació dels aliments.

b) Establir la cinètica de degradació per a poder establir la vida útil del producte.

c) Determinació de diacetil en el processat de cítrics: permet detectar el desenvolupament de microorganismes en el processat de cítrics abans que els canvis organolèptics, químics o microbiològics apareguen.

d) Determinació de productes formats en les reaccions de pardejament (per exemple furfurals), i indicadors de la deterioració dels greixos (per exemple peròxids).

F

Determinació del contingut vitamínic: vitamines hidrosolubles (C, B1, B2, B6), liposolubles (A, D, I) i carotenoides

a) Conèixer el valor vitamínic dels aliments

b) Establir les variacions que es produeixen, especialment els isòmers cis/trans dels carotenoides durant el processat per diferents tecnologies i l'emmagatzematge a diferents temperatures dels aliments

Recopilació, avaluació, tractament i anàlisi de dades d'interès nutricional

a) Elaboració de fitxes nutricionals (càlculs d'energia i de nutrients) d'aliments, plats i menús.

b) Redacció d'informes tècnics sobre situació alimentària d'un centre determinat.

c) Elaboració de material d'ajuda i consulta.

d) Organització de cursos i sessions formatives de diversa durada per a grups homogenis i heterogenis.