Xerrada: Aproximació històrica a la commutació telefònica

Dia: 30 de novembre de 2017 (15:00 hores)

Lloc: Saló de Graus “Joan Pelechano”

Ponent: Pablo Soler Ferrán

En aquest seminari es realitzarà una breu síntesi de l'origen i desenvolupament històric de la commutació telefònica, des de les centrals manuals fins a les actuals centrals de commutació digital. S'incidirà en la importància de la preservació de la memòria de treballs ja desapareguts, com el dels mecànics i operadors de centrals electromecàniques de commutació, així com en el patrimoni històric-tecnològic associat a aquesta tecnologia. Es mostraran alguns vídeos del funcionament de centrals ja desmuntades, també informació original digitalitzada de cadascuna de les èpoques que van marcar l'evolució històrica de la commutació telefònica.

Pablo Soler Ferrán (1963) és llicenciat en Ciències Físiques i doctor en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid. Va realitzar la seua tesi doctoral sobre la història de la relativitat a Espanya. Investigador independent en l'àmbit de la història de la ciència i la tecnologia, ha treballat sobre la història de la física a Espanya, la història de les telecomunicacions i el patrimoni històric tecnològic, amb diverses publicacions en revistes especialitzades i en actes de congressos. Recentment ha publicat el llibre Inici de la ciència nuclear a Espanya (Societat Nuclear Espanyola, Madrid). És administrador del blog “Histories de la telefonia a Espanya” i col·laborador del Fòrum Històric de les Telecomunicacions. Ha desenvolupat la seua carrera professional durant 30 anys en el sector de les telecomunicacions, en concret en disseny d'antenes de radi, enginyeria de centrals telefòniques de commutació digital, operació i manteniment de xarxes intel·ligents, gestió de Xarxes IP, així com gestió de processos i control de qualitat. També ha sigut professor ajudant de la Universitat Internacional de la Rioja en adreça de Treballs de finalització de Màster Universitari.

Data d'actualització: 27 de novembre de 2017.