Logo de la Universitat de València Logo Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Logo del portal

La Universitat participa en l’aplicació de la intel·ligència artificial per a la gestió d’emergències sanitàries del 112

  • 16 de maig de 2019

Grups d’investigació de la Universitat de València juntament amb grups de la Universitat Politècnica de València, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències desenvolupen un projecte per a la incorporació de tecnologies basades en intel·ligència artificial per a l’ajuda en la classificació de la demanda sanitària.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Públical’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, la Universitat de València i la Universitat Politècnica de València han presentat aquest matí el projecte d’intel·ligència artificial al servei telefònic del 112.

A la presentació han participat la Consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló; el director general de l’Agència de seguretat i Respostes a les Emergències, José María Ángel; la directora general d'Assistència Sanitària, María Amparo García Layunta; la rectora de la Universitat de València, Mª Vicenta Mestre; i el rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora, que han presenciat en directe una demostració del funcionament de la nova tecnologia.

La rectora de la Universitat de València, Mª Vicenta Mestre, ha agraït la tasca feta “per tres raons: per haver desenvolupat un sistema orientat a la millora d’una tasca fonamental com és la classificació de la demanda sanitària, perquè aquesta comanda de la Generalitat evidencia una orientació de les polítiques públiques basada en la incorporació de tecnologia i la millora permanent dels serveis públics, i perquè mostra una aposta del govern pels serveis públics i, en particular, per la sanitat pública”.

L’atenció telefònica de la demanda sanitària de la població suposa un repte per a l’assignació i gestió dels recursos sanitaris ates què es reben peticions d’atenció de casos greus així com d’altres que no revesteixen cap gravetat i per tant no requereixen una atenció immediata.

Actualment, l’atenció d’aquesta demanda sanitària telefònica està sent gestionada pel  mateix personal del 112, que segueix els protocols establerts per la Conselleria de Sanitat Universal  i Salut Pública. D’entre tota la demanda telefònica que arriba al 112, un 60% és demanda sanitària i l’optimització en la gestió d’aquestes trucades és clau per a una correcta atenció als usuaris i usuàries.

Paral·lelament, cap dels sistemes extrahospitalaris existents conté un protocol que haja estat verificat científicament, quant a la seua eficàcia, per a la classificació de l’incident que l’alertant està descrivint en tot l’espectre de gravetat que es pot donar.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública juntament amb l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències realitzen una avaluació contínua dels protocols de classificació que ha permés la creació d’un projecte conjunt per al desenvolupament d’una eina que ajude als operadors del 112 en la tasca de classificació mitjançant la utilització de tècniques d’intel·ligència artificial.

Experts del Intelligent Data Analysis Laboratory de la Universitat de València i del Biomedical Data Science Lab de la Universitat Politècnica de València són els encarregats de posar en marxa aquestes innovadores tècniques per al desenvolupament d’aquesta eina que done suport i optimitze la classificació de la trucada sanitària.

Imatges: