Logo de la Universitat de València Logo Escola de Doctorat Logo del portal

Programa de Doctorat en Drets Humans, Democràcia i Justícia Internacional

Els estudiants que no tinguen formació específica en drets humans (perfils d'ingrés addicionals) han de cursar fins un màxim de 15 ECTS en complements formatius. Els complements de formació que cal realitzar, els indica la Comissió Acadèmica entre els mòduls del màster en Drets Humans, Democràcia i Justícia Internacional tenint en compte la línia de recerca del programa per la qual el sol•licitant haja manifestat interès, i també la seua formació prèvia.

41083 Perspectives històriques, teòriques i metodològiques. (15 ECTS)
El contingut d'aquest mòdul s’orienta a proporcionar a l'estudiant eines conceptuals més complexes que les que va aprendre en els estudis de grau i màster. Comprendre que els drets humans són una realitat unitària i alhora heterogènia, oferir una reflexió crítica i global que supere el caràcter sectorial o el punt de vista intern de moltes de les assignatures del grau.
Són objectius d'aquest mòdul:
- Aprendre en profunditat la història dels drets humans i els processos i situacions en què es violen.
- Relacionar els drets humans amb les condicions, els mitjans i les situacions històriques i socials en què es van originar i es van desenvolupar, amb la finalitat de construir una fonamentació històrica del concepte.
- Disposar dels elements necessaris per dur a terme una crítica a les teories dels drets humans i il•lustrar els pressupostos de tota mena que afecten els drets humans.
- Estudiar i entendre els drets humans com a punt de connexió entre el dret i la moral, i com a peça clau del sistema de legitimitat del dret i de l'estat.
- Conèixer i utilitzar l'argumentació jurídica aplicada als drets humans.
- Analitzar i articular una argumentació basada en la ponderació de drets.
L’avaluació del mòdul és contínua a través dels exercicis, les dinàmiques i les lectures que cada setmana l’estudiant ha de realitzar abans de la classe i a l'aula.
Examen escrit que avalua cadascuna de les parts temàtiques del mòdul.
El 70% de la qualificació correspon a la nota obtinguda en la prova global (examen final). El 30% de la qualificació correspondrà a la nota obtinguda en l'avaluació contínua (assistència i participació) i en les activitats avaluables: els exercicis d'aula, el lliurament de qüestionaris setmanals, la preparació de pràctiques i la intervenció a classe.

41084 Garanties jurídiques dels drets humans. (15 ECTS)
Aquest mòdul incideix en la protecció i garantia dels drets fonamentals, en el principi d'igualtat i no-discriminació, en la protecció internacional i regional dels drets humans i en el dret internacional humanitari i els conflictes armats.
L'objectiu és que l'alumne aprofundisca el coneixement i la comprensió dels mecanismes de protecció jurisdiccional nacional i internacional dels drets humans, que practique l'articulació dels diferents mecanismes de protecció jurídica de drets humans i que adquirisca diverses tècniques d'aplicació del principi d'igualtat com a
principi transversal.
Són objectius d'aquest mòdul:
- Propiciar l'aprenentatge de l'alumne en matèria d'igualtat i no-discriminació.
- Transmetre el concepte de transversalitat com a característica dels drets fonamentals i del principi d'igualtat.
- Instruir de manera pràctica l'estudiant en aquelles decisions jurisdiccionals més rellevants en matèria de drets humans.
- Analitzar aquells supòsits en què conflueixen dos o més circumstàncies que situen alguns individus en una especial posició de vulnerabilitat, i per tant de múltiple discriminació.
- Aprofundir el coneixement i la comprensió dels sistemes universal i regionals de protecció dels drets humans.
- Desenvolupar les facultats necessàries per dur a terme una recerca en aquest àmbit jurídic.
- Fomentar la capacitat de valoració i anàlisi crítica dels conceptes fonamentals, les disposicions dels diferents instruments internacionals rellevants i els mecanismes internacionals de protecció dels drets humans.
- Conèixer la regulació laboral sobre tutela dels drets fonamentals i de la igualtat.
- Comprendre els problemes d'aplicació pràctica d'aquesta tutela i els límits d'una tutela merament reactiva i sancionadora. Que l'alumne entenga el paper essencial d'una tutela proactiva i incentivadora i els mitjans que hi ha per assolir-la: plans d'igualtat, protocols d'actuació, sistemes de queixes interns.
- Reflexionar sobre el paper de la negociació col•lectiva i els sindicats en aquesta tutela i les tensions que sobre aquesta, i especialment sobre la protecció social, produeix la situació econòmica.
- Reflexionar sobre els problemes que plantegen les vies processals i els mecanismes a través dels quals actuen: problemes de prova, reconeixement d'indemnitzacions, declaracions de nul•litat, etc.
- Aconseguir una visió global i integral de la tutela dels drets fonamentals en el procés civil, primera fase pels tribunals ordinaris i, posteriorment, mitjançant el recurs d'empara davant el Tribunal Constitucional.
- Analitzar les vies processals i de procediment a seguir per sol•licitar la tutela dels drets fonamentals.
- Conèixer els principis fonamentals del poder punitiu.
L'avaluació de l'aprenentatge es fa pel sistema d'avaluació continuada, per a la qual coa s’assigna un percentatge d'un 50% de la nota a l'assistència i participació a classe. En aquest sentit, es considerarà la contribució de cada estudiant al debat que se suscite després de l'exposició de cada tema, i es valorarà la preparació que n’haja fet mitjançant les lectures facilitades. L'altre 50% de la qualificació final és resultat de la realització d'una prova final sobre els continguts del mòdul. En aquest cas es valorarà:
- L'exposició del tema triat i la capacitat de respondre els dubtes i les preguntes que es plantegen en la prova.
- L'estructura, la sistematització, l'anàlisi i les argumentacions jurídiques donades en les respostes.
- La capacitat de relacionar continguts.

43231 Multiculturalisme, globalització i ciutadania. (10 ECTS).
Aquest mòdul aborda de manera transversal algunes de les qüestions que posen en tensió els drets humans en un món globalitzat, amb societats multiculturals que plantegen continus reptes. Els quatre eixos temàtics sobre els quals s'assenta aquest mòdul, concretats en diferents sessions, tenen com a fil conductor l'anàlisi crítica del multiculturalisme, la globalització i la ciutadania, des de la qual ens acostem a l'estudi:
-Del fonament de la igualtat i el reconeixement.
-Del respecte a la vida privada en un món globalitzat.
-De les violències sobre les dones: perspectiva des del dret penal.
-Del dret del treball en l'època de la globalització: la discriminació laboral (I) i (II).
Són objectius d'aquest mòdul:
-Estudiar i entendre el significat i l’abast dels fonaments de la igualtat i el reconeixement, disposant dels elements necessaris per dur a terme una reflexió i crítica sobre les teories dels drets humans i la seua aplicació pràctica.
-Analitzar críticament els drets que tenen com a denominador comú la protecció i el respecte de la privadesa, el dret "a ser deixat en pau" o el dret “a no ser molestat", i la seua rellevància en un món globalitzat.
-Conèixer el tractament del gènere en el dret penal i la protecció penal enfront de la violència de gènere, en connexió amb les garanties dels drets humans.
L'avaluació de l'aprenentatge es fa de la manera següent:
-L’assistència a les classes és requisit indispensable per ser avaluat i s’ha d’assistir a un mínim del 80% de les sessions. Per sota d'aquest mínim, i excepte causes justificades, l'alumnat no serà avaluat i figurarà a l’acta com no presentat.
-Avaluació conjunta de cada matèria resultat de la puntuació mitjana de les diferents proves (treballs o exercicis) que exigisca el professorat. Per superar les matèries, cal obtenir un mínim d'aprovat en cada una de les proves i respecte al contingut de totes.
-Avaluació contínua, sense perjudici que al llarg de les sessions es puguen exigir proves, exercicis o resolució de qüestions específiques.

43232 Justícia Internacional i Drets Humans. (10 ECTS).
Aquest mòdul aglutina diferents qüestions vinculades a l'anàlisi dels drets humans en el context de la globalització jurídica. En primer lloc, s'aborda de manera problemàtica el procés de transformació del dret internacional en un dret cosmopolita. Qüestions com la tensió entre sobirania i drets humans o els reptes jurídics, polítics i morals que plantegen els processos de massives violacions de drets humans, són objecte ineludible d'estudi i reflexió. En segon lloc, es presenta una visió dels problemes derivats de la impunitat dels crims més execrables contra la humanitat al llarg de la història i s'estudia l'evolució de la creació de la justícia penal internacional fins a l'Estatut de Roma de 1997. Finalment, s'analitzen qüestions relacionades amb el dret internacional humanitari i els conflictes armats, incidint en aquells que tenen una especial importància en l'actualitat.
Els objectius bàsics que pretenem que aconseguisca l'estudiantat mitjançant aquest mòdul són:
-La capacitat d’analitzar els efectes de la globalització jurídica en la protecció i defensa dels drets humans.
-La capacitat d’engegar els diferents mecanismes existents davant violacions greus i sistemàtiques dels drets humans en l'ordre internacional.
-La consciència de la rellevància dels drets humans per a l'enfortiment de la societat democràtica.
-La capacitat de reflexionar des de l'òptica dels drets humans sobre els diferents fenòmens internacionals i transnacionals.
Per ser avaluat cal haver assistit a les sessions previstes. Els professors tindran en compte la participació activa de l'alumne en les diferents sessions, així com els treballs, els casos i les pràctiques exigits.
Per a la valoració final es tindrà en compte en conjunt el treball realitzat per l'estudiant en el mòdul.

43230 Biopolítica i biodret. (10 ECTS).
En aquest mòdul es tracten qüestions actuals davant les quals la titularitat o la garantia dels drets humans és controvertida a partir de les concepcions politicojurídiques del cos humà. Els drets humans en aquesta matèria s'enfronten als reptes de les noves tecnologies, al racisme, al sexisme, a l’especisme o a totes aquelles discriminacions justificades entorn de la discapacitat.
La matèria cobreix diferents disciplines i enfocaments, i pot abordar diferents problemes i autors, des de Foucault, Agamben i Arendt, en la versió més crua de la reglamentació sobre la vida i el cos humà, el poder i la disciplina, fins als debats feministes sobre l'autonomia de les dones, passant per les discriminacions que sofreixen les persones a causa de construccions i exclusions socials i juridicopolítiques basades en el cos: racisme, discapacitat..., o els límits als drets i al gaudi de drets justificats per aquesta sèrie de discursos marcats per la matèria.
L’assistència a les classes és requisit indispensable per ser avaluat i s’ha d’assistir a un mínim del 80% de les sessions. Per sota d'aquest mínim, i excepte causes justificades, l'alumnat no serà avaluat i figurarà a l’acta com no presentat.
Avaluació conjunta de cada matèria resultat de la puntuació mitjana de les diferents proves (treballs o exercicis) que exigisca el professorat. Per superar les matèries, cal obtenir un mínim d'aprovat en cada una de les proves i respecte al contingut de totes.
Avaluació contínua, sense perjudici que al llarg de les sessions es puguen exigir proves, exercicis o resolució de qüestions específiques.
La formació complementària, l’han de cursar els alumnes matriculats a temps complet durant el primer quadrimestre; els alumnes matriculats a temps parcial, l’han de cursar durant els dos primers quadrimestres del programa de doctorat.