La ERI Lectura està d'enhorabona! En l'última convocatòria del Pla Nacional d'Investigació del Ministeri d'Economia i Competitivitat ens han aprovat tres projectes d'investigació liderats pels diferents grups de l'ERI Lectura, per al període 2018-2020. Es tracta d'una convocatòria de projectes de recerca d'excel•lència, i la concessió d'aquests projectes permetrà a la ERI Lectura continuar amb els seus avenços en l'estudi de la lectura, i de facilitar el transvasament d'aquests avenços a la societat.
El projecte "Desenvolupaments tecnològics i instruccionals per a l'aprenentatge i l'ensenyament de continguts declaratius complexos: avenços en eTextbook i l'ensenyament en línia" té com a objectius avaluar l'eficàcia de diverses tècniques de comprensió de textos quan l'estudiant té al davant el text i les preguntes ( com succeeix en les proves PISA), de diversos procediments de retroalimentació i de diversos procediments d'ensenyament per afavorir el canvi conceptual.
En el projecte "Desxifrant els mecanismes del lèxic mental: Des de l'aprenentatge ortogràfic fins a la integració semàntica" estudiarem els mecanismes subjacents del lèxic mental des dels processos d'aprenentatge ortogràfic en població escolar, fins als processos d'accés lèxic i lectura en població adulta mitjançant diferents tècniques experimentals (conductuals, seguiment de moviments oculars, correlats electrofisiològics, ressonància magnètica), incloent una aproximació novell a les diferències individuals.
Finalment, el projecte "Avançant en les habilitats d'alfabetització del segle XXI: comprensió, integració i avaluació d'informació multimodal" persegueix analitzar els processos d'autoregulació en la lectura multimodal, quan els estudiants d'educació Primària i Secundària fan ús de vídeos d'Internet i de textos per aprendre. També s'analitza, a partir de la tècnica de registre de moviments oculars, com els estudiants integren i avaluen críticament la informació multimodal.