Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Lectura-orientada-a-metas con textos múltiples en Educación Primaria. Evaluación de la capacidad del alumnado para buscar e integrar información relevante

  • 14 de maig de 2022
Maria Melero
Maria Melero

El proper divendres 20 de maig a les 13h tindrà lloc la xarrada “Lectura-orientada-a-metas con textos múltiples en Educación Primaria. Evaluación de la capacidad del alumnado para buscar e integrar información relevante” de la professora M. Ángeles Melero (Universitat de Cantàbria).

RESUM

La recerca que presentem té com a objectiu general explorar el rendiment de l'alumnat de 4t i 6è d'Ed. Primària en una tasca que exigeix ​​localitzar i integrar informació dispersa en cinc textos per donar resposta a dues preguntes clau.

Hi ha tres objectius específics. Primer, examinar les diferències en rendiment segons la tasca concreta. Una de les qüestions clau a resoldre requereix només seleccionar informació rellevant. L'altra qüestió exigeix ​​seleccionar informació rellevant i, a més, integrar-la. A més, en acabar de resoldre aquestes dues qüestions clau, l'alumnat fa una prova de comprensió dels continguts dels cinc textos, consistent en un test amb preguntes d'elecció-múltiple. El que és esperable és que comprendre siga més fàcil que seleccionar i seleccionar siga més fàcil que integrar. Segon, examinar les diferències en rendiment segons el curs. Esperem que 6è rendisca millor que 4t. Tercer, examinar l'impacte de variables individuals en el rendiment en les tres tasques: comprendre, seleccionar, i integrar. Prèviament a la realització de les tasques, els participants completaren tres proves. Una avalua els seus coneixements previs en els temes dels cinc textos. Una altra avalua el seu interès per aquests temes. En últim lloc, avaluem la seva capacitat de comprensió lectora general amb la prova PROLEC. Esperem que les tres variables individuals tinguen influència en el rendiment a les tres tasques. A més, el seu pes hauria de ser més gran com més difícil siga la tasca.

En aquest moment la investigació es troba en fase de recollida de dades, després d'haver fet un pilotatge per provar materials i procediments, per la qual cosa no podem oferir resultats.

 

BIO

M. Ángeles Melero és Professora Titular en l'àrea de Psicologia Evolutiva i de l'Educació i en els estudis de Grau de Magisteri i de Màster del Dpt. d'Educació de la Universitat de Cantàbria. La seua tesis doctoral va tractar sobre els processos cognitius i motivacionals de l'escriptura argumentativa. La seua línia actual de recerca es centra en l'estudi dels processos motivacionals que sustenten la lectura (en concret, actituds cap a la lectura) i, dins de l'àmbit cognitiu, en les habilitats de selecció i integració d'informació amb textos múltiples. Dins del camp de la innovació, participa en un projecte d'un col·legi públic de Cantàbria adreçat a seqüenciar els processos de lectura i escriptura des de 2 anys fins a 6è d'Ed. Primària.