Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

Xarrada ERI - Simone van der Maeden: "Pràctiques docents a l'aula de llengua i literatura: L'eficàcia de l'ús de dispositius digitals i el paper del format de lectura percebut pels alumnes"

  • 5 de desembre de 2023
Image de la noticia

15 de desembre de 2023. 12:00h. Sessió presencial. Idioma: Anglès.

Pràctiques docents a l'aula de llengua i literatura: L'eficàcia de l'ús de dispositius digitals i el paper del format de lectura percebut pels alumnes

Simone van der Maeden

Utrecht University, Netherlands

 

Actualment, els dispositius digitals s'introdueixen cada cop amb més freqüència a les aules de llengua i literatura en educació primària. Inicialment, la tecnologia a l'aula mostrava potencial per fomentar un enfocament centrat a l'alumne, facilitar l'adaptació dels materials didàctics a les necessitats individuals dels estudiants i millorar-ne la participació, la motivació i l'aprenentatge. Tot i això, investigacions més recents sobre l'eficàcia dels dispositius digitals a les aules de llengua i literatura han apuntat a una relació negativa entre l'ús diari de dispositius digitals i el rendiment en comprensió lectora, així com a un possible efecte d'inferioritat de la pantalla. La implementació de la tecnologia en les arts del llenguatge podria complicar encara més una pràctica docent ja de per si complexa, i continua sent una qüestió oberta com i per què els professors decideixen (no) fer ús dels dispositius digitals. Aquesta investigació pretén donar llum sobre com l'ús per part dels professors de materials en paper i dispositius digitals a les aules de llengua i literatura prediu la comprensió lectora. A més, explorem si la percepció dels professors sobre les preferències de format de lectura dels alumnes prediu l'ús de dispositius digitals a l'aula de llengua i literatura. Aquest estudi utilitza dades quantitatives de tasques de lectura estandarditzades i qüestionaris d'alumnes i professors, que es van recollir com a part del projecte LEPANTO. Les dades es van recollir entre alumnes de 4t (n = 563), 5è (n = 643) i 6è (n = 517) i els seus 87 professors. L'anàlisi de les dades està en curs, però s'espera que els resultats estiguen disponibles ben aviat i siguen compartits durant la presentació.

 

Bio

Simone van der Maeden és actualment estudiant del màster de recerca Educational Sciences: Learning in Interaction, a la Universitat d'Utrecht. Per a les pràctiques, va aprofitar l'oportunitat d'anar-se'n a l'estranger i es va incorporar al laboratori ERI Lectura. Sota la supervisió de Ladislao Salmerón, treballa en una part del projecte LEPANTO, que investiga les pràctiques docents a l'aula de llengua i literatura, i el format de lectura. Abans de començar els seus estudis de màster, Simone es va llicenciar en educació primària i durant un any i mig va treballar a temps complet com a professora de 5è curs. Aquest període d'experiència pràctica dóna forma als seus interessos de recerca, que es centren en formes sostenibles de millorar les pràctiques a l'aula, tant per a alumnes com per a professors, i a salvar la distància entre teoria i pràctica.