Logo del portal
Projecte LEPANTO - Lectura en pantalla a les aules de primària i secundària: Estudis multimètode

La lectura en pantalla s'ha introduït a les aules amb més rapidesa que el nostre coneixement sobre els seus efectes en la comprensió lectora o sobre les millors pràctiques pel foment de la mateixa. Encara que en el passat ja existien senyals d'alarma sobre les dificultats imposades per la lectura en pantalla, no ha estat fins a la publicació de meta-anàlisi recents que s'ha identificat l'efecte de superioritat del paper: textos expositius idèntics es comprenen una mica millor en paper que en digital.

Objectiu principal:

Aquest projecte té com a objectiu analitzar quines són les repercussions del fenomen a l'aula d'educació Primària i Secundària, a partir d'una aproximació multimètode.

Objectius específics:

- Avaluar l'efecte general de l'ús de dispositius digitals com a eines instruccionals a classes de Llengua i Literatura en població escolar a partir de l'explotació de bases de dades internacionals sobre comprensió lectora: NAEPS, PIRLS i PISA.

- Identificar les pràctiques educatives orientades a minimitzar els problemes de comprensió en pantalla ia maximitzar-ne els possibles beneficis, a partir d'entrevistes amb el professorat.

- Analitzar els efectes de la lectura a la pantalla, a l'aula ia casa, en el desenvolupament de les habilitats de comprensió al llarg del darrer cicle d'educació primària, mitjançant un estudi longitudinal.

Com ho fem?

Per a la realització del projecte es compta amb el compromís explícit de col·laboració de nombrosos centres educatius, el Centre de formació del professorat de la Comunitat Valenciana i l'editorial especialitzada en programes educatius VOCA, cosa que garanteix la minimització dels riscos en la seva implementació, així com la consecució de l'impacte científic i social.

Desenvolupa el projecte

Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura