Logo de la Universitat de València Logo Universitat de València Logo del portal

Image de la noticia

Al llarg de tot el curs, els mentors i mentores d’Entreiguals desenvolupen una important tasca: acompanyar l’estudiantat de nou ingrés o ‘incoming’ en la seua incorporació a la Universitat de València. El programa, impulsat pel Servei d’Informació i Dinamització (Sedi), ha pres un especial significat enguany pels reptes que implica aquest curs atípic.

Des de la Facultat de Física, Maria Jesús Hernández, coordinadora de primer curs i del programa Entreiguals en aquest centre, destaca la importància d’aquesta tasca amb el nou alumnat “que pot vindre perdut, en una nova situació, que no sap com funciona la Universitat” i que gràcies a la mentoria “troba a gent amb certa experiència que el pot acompanyar, entre iguals, no som els professors”. Hernández, que es defineix com una entusiasta de la iniciativa, també apunta la utilitat “per als mentors i mentores que es formen en una sèrie d’habilitats i de coneixements de la Universitat” així com per a la Facultat i l’equip directiu, “ja que a través dels mentors i mentores es poden detectar problemes i estar disponibles per a millorar”.

Els més de 700 mentors i mentores d’Entreiguals d’enguany s’han preparat amb una formació sobre què és la mentoria, els recursos i serveis de la Universitat de València, recursos per a la docència, les accions i programes adreçats a l’estudiantat, habilitats socials i de comunicació eficaç i valors per a la relació d’ajuda. A més, cada centre completa la formació dels seus mentors i mentores abordant les especificitats d’organització, d’acollida i d’acompanyament, tasques que realitzen els equips de coordinació i de tutoria de cada escola o facultat.

El curs 2020-2021 està marcat per un context sanitari difícil per a l’experiència acadèmica i universitària, que ha modificat no sols que la docència siga híbrida o no presencial sinó la manera d’estar als campus. Sobre aquest repte, Hernández explica que el treball amb els mentors i mentores va començar el maig passat, des del primer moment, per tal d’ajudar a transmetre “que hi ha una persona que es preocupa per tu, per aquest nou alumne i les seues necessitats, dubtes i temors”.

Els mentors i mentores estan motivats i són conscients del seu paper. És important “tenir una persona que puga ajudar, no sols retransmetent-te informació, sinó aconsellant-se sobre com organitzar-te per estudiar, aprofitar els recursos de la Universitat, etc.” assegura Paula Bañuls, estudiant de Física i mentora de Física+Matemàtiques. “Participe en Entreiguals perquè jo també vaig ser mentoritzada i va ser una experiència molt bona. Ara com a mentora, el que vull és ajudar a integrar-vos, fer-la més accessible i donar a conèixer les instal·lacions i el que ofereix la Universitat”, apunta Inma Susarte, estudiant de Logopèdia. “Molts estudiants tenien dubtes sobre la presencialitat, sobre si anaven a poder fer laboratoris, aules d’informàtica” destaca Alba Eroles, estudiant de Física i mentora del doble grau Física+Matemàtiques. I una preocupació i un repte es repeteix, segons Alejandro Moltó, mentor del doble grau de Física+Química: “que puga ser un any productiu” i que el nou alumnat “tinga un any igual d’emocionant que ens va resultar a nosaltres”.

El programa Entreiguals és una proposta oberta a tot l’estudiantat de grau de la Universitat de València que organitza el Servei d’Informació i Dinamització per nové any consecutiu. L’objectiu de la mentoria és promoure la integració acadèmica, personal i social del nou estudiantat tant en el seu centre com en la Universitat. Aconseguir que qui entra per primera vegada conega la dinàmica i el funcionament de la institució d’una manera senzilla, a través dels seus iguals, a més de potenciar la seua participació i promoure processos d’autonomia i d’autogestió. Amb la incorporació de la Facultat de Magisteri el curs passat, totes les escoles i facultats de la Universitat de València participen en el programa de mentoria Entreiguals.