La Càtedra UNESCO-UV Educació Global en el Mediterrani: Estudis per a la Pau, la Interculturalitat i la Sostenibilitat celebra el "II Congrés internacional d'Educació global en el Mediterrani: horitzons pedagògics per a la igualtat i la justícia social" els dies 23, 24 i 25 d'Octubre de 2024 en l'Aula Magna Facultat Filosofia i Ciències de l'Educació de la Universitat de València.
En el nostre món globalitzat sembla ser que el valor fonamental és el de la llibertat. Després de la caiguda del Mur de Berlín (1989) i amb l'expansió de l'economia de lliure mercat, podem constatar l'ascens del liberalisme com a ideologia dominant no sols en el món occidental, tal com augurava Kohlberg (1980), sinó d'un mode o un altre també a escala planetària. Però on queden valors tan decisius com la igualtat i la solidaritat? Pot realment articular-se socialment, políticament i educativament un concepte de llibertat al marge d'aquests valors?
En el seu recent llibre Capital i ideologia, Thomas Piketty (2021) es dedica precisament a investigar la qüestió de la desigualtat en el món actual. Afirma Piketty que la desigualtat moderna es caracteritza per un “conjunt de pràctiques discriminatòries entre estatus socials i orígens ètnic-religiosos que són exercides amb una violència mal descrita en el conte de fades meritocràtic” (p. 12). Pensem en les persones sense llar, o procedents de barris (o de països) de la fam, la violència o la pobresa; o en les persones que s'ofeguen en la mar, en el nostre Mediterrani... De manera que, continua l'autor, necessitem un nou horitzó universalista i igualitari que enfronte adequadament els reptes que planteja la desigualtat, el canvi climàtic i els moviments migratoris. En cas contrari, tot fa preveure l'auge de moviments identitaris, l'avanç de les identitats assassines de les quals va parlar Maalouf (2012) i dels discursos de l'odi, així com l'expansió de l'autoritarisme i els atacs a la mateixa democràcia liberal en el que ja es coneix com a postdemocràcia (Gozálvez, Buxarrais i Pérez, 2023).
Aquest és el leitmotiv de la nostra trobada: reflexionar en comú per a anar creant i forjant un nou horitzó universalista i igualitari a l'altura del nostre temps, repensar una vegada i una altra el significat i els límits de la igualtat, endinsar-nos en el valor de la solidaritat i la justícia social com a assoliments ètics de la humanitat als quals de cap manera cal renunciar... I tot amb la mirada posada en l'educació global que, des del Mediterrani, es dirigeix al planeta i els seus problemes, obrint rutes d'acció i motius per a l'esperança desitjable i raonable.
Sobre la Càtedra
La Càtedra UNESCO-UV Global Education sorgeix a partir de la proposta de la Università di Messina (Itàlia), i en col·laboració amb el Centre Gandhi (Itàlia) i Operazione Colomba (Itàlia), amb l'objectiu d'incorporar a altres universitats de l'àrea del Mediterrani i d'establir xarxes de col·laboració entre l'àmbit universitari i diferents organitzacions de la societat civil (centres d'ensenyament secundari, ONGDs i associacions de rellevància nacional i internacional com UNICEF, Save The Children, ACNUR...).