Logo de la Universitat de València Logo Universitat de València Logo del portal

Futura 37

Aquest número de Futura hauria d’haver arribat en paper al mes de maig, però el context de crisi sanitària i les dificultats que s’hi han derivat, han retardat la seua publicació que, finalment, ja podem oferir en PDF.  

El número 37 de Futura dedica el seu tema central a la creativitat en l’educació. Coordinat per Francesc J. Hernàndez, aporta reflexions i exemples d’iniciatives que, després de tot el que ha hagut d’enfrontar el món de l’educació en els últims mesos, poden ajudar a repensar com ho es poden millorar alguns processos. El monogràfic s’enceta amb un article de José Beltrán, Daniel Gabaldón i Ignacio Martínez, que argumenten per què la innovació educativa ha deixat de ser  desitjable per convertir-se en necessària, en un requisit. Anna Giulia Ingellis apropa el projecte europeu Free to choose, orientat a la creació d’eines innovadores per a la reducció de l’impacte dels estereotips de gènere en la transició de l’escola al treball. Per la seua banda, Francesc d’Assís Sañé escriu sobre els mems, una forma d’expressió genuïna i que, segons explica, emmarca una tendència artística de les generacions que ara estan per la vintena. Finalment, Rosa Isusi-Fagoaga s’interroga d’on ve la creativitat i les possibilitats per incrementar-la amb l’exemple dels festivals de música, i Adolf Murillo reivindica la investigació de la creació musical a l’Estat espanyol perquè aquesta també puga fer-se un lloc a les aules i revitalitzar l’àrea de música.   

L’entrevista a Xavier Martínez-Celorrio, professor de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Barcelona i membre del grup de recerca CRIT (Creativitat, Innovació i Transformació Urbana), es realitzà el passat mes de gener, després de la seua conferència en la XXIV Jornada d’Informació per a professionals de l’orientació, equips de direcció i professorat, que organitza el Sedi. Martínez-Celorrio, expert en desigualtats educatives, mobilitat social i polítiques de cohesió social, apuntava aleshores la necessitat de dur a terme una transició digital que no deixés ningú enrere, així com també algunes claus per actuar contra la segregació escolar i els riscos que es corren si no ens preparem, des de l’educació, per a un futur on les màquines assumiran els processos més rutinaris. 

La secció Diàlegs s’aproxima als graus en Òptica i Optometria i en Intel·ligència i Analítica de Negocis (BIA, per les sigles en anglés); a la Carpeta d’Experiències coneixerem el projecte Amoraescena, grup de teatre i literatura extraescolar de l’IES Ferrer i Guàrdia de València, i en Campus d’informació trobarem detalls dels nous dobles graus de la Universitat de València: Física+Matemàtiques i Física+Química, i del joc Valències: juga i formula (PUV, 2019). Tancant el número, Anabel Forte i Silvia Rueda aporten algunes idees sobre els entrebancs que dificulten l’atracció de les joves cap a les àrees STEM.  

Futura és una publicació de la Universitat de València especialitzada en educació, editada des del Servei d’Informació i Dinamització (Sedi), dirigida a professionals de l’orientació i l’ensenyament secundari.