Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Interior Facultat

Escola d'Estiu: Paraules perilloses sobre els migrants

Període de l'esdeveniment: De 11 de juny de 2018 a 14 de juny de 2018. Dilluns, dimarts, dimecres i dijous de 10:00 a 20:00.

Lloc de realització: Saló d'Actes de la Facultat de Psicologia, Avinguda Blasco Ibáñez

Descripció:

La qüestió de les migracions és particularment delicada, ja que inclou interessos econòmics i polítics de suma importància, alhora que desperta records i imaginaris de conflicte o de desigualtat entre els pobles. Com més complex i dens d'aspectes diversament interpretables és un tema, la terminologia relacionada amb això assumeix un valor central, perquè defineix els conceptes, distribueix els rols entre els actors humans i evoca imatges i sentiments determinats en l'opinió pública. Més que en qualsevol altra època passada, l'actual es caracteritza per la rapidesa dels canvis semàntics de les paraules i per la dificultat de verificar les innombrables informacions associades amb ells. Les paraules mai són “innocents”, atès que per excel·lència expressen el pensament i l'essència de l'ànima humana, revelant els judicis que els individus i els grups humans atribueixen als fenòmens i a les persones que estan involucrats en elles. En el camp de la mobilitat humana, el terme “migrant” s'ha convertit en l'emblema d'un procés de deterioració progressiva del seu significat per recolzar i justificar actituds, prejudicis, accions i polítiques en detriment d'una determinada categoria de persones. L'escola d'estiu de 2018 pretén llançar llum sobre el pes de les paraules i dels conceptes, que – conscientment o no – estan sent utilitzats despreocupadamente i de manera inadequada sobre el món de les migracions tant per l'opinió pública, com pels actors que la influencien, provocant conseqüències nefastes en la vida de milions de persones, i dificultant – de vegades de forma irremeiable – el diàleg, l'acolliment i la interacció positiva entre els diversos components que constitueixen les nostres societats.

Organitza:

Contacta: mastermigraciones@gmail.com