Facultat de PsicologiaGrau en LogopèdiaUniversitat de València Logo del portal

Logopèdia, un grau vocacional que destaca per una ràpida i alta inserció de qualitat

  • Fundació General UV
  • 15 de febrer de 2022
 

De caràcter clarament vocacional, els estudis en Logopèdia sempre proporcionen una satisfacció afegida a qui exerceix la professió: “ajudar als altres”, sobretot per participar en el creixement de les persones des de la seua infantesa. Així ho sent, per exemple, Mar i Cel Fabregat, graduada en Logopèdia per la Universitat de València, i ens ho conta en el següent capítol de ‘Treballem. De la Universitat al món laboral’.

“Des del primer curs fins a l’últim, la carrera t’aporta coneixements fonamentals: passant per una base anatòmica, de coneixements de neurologia, de desenvolupament del llenguatge en diferents trastorns o patologies, fins a la intervenció en diferents àrees, com la parla, la veu, l’audició o dany cerebral, per exemple. Ací t’adones de tot el que pot arribar a abastar la logopèdia i la gran quantitat de gent a la qual podem ajudar”, explica, i reconeix que el grau és “vocacional”, per la qual cosa recomana estudiar-lo “si realment el senten”.

El reciclatge i la formació contínua és una altra de les característiques d’aquests estudis que destaca Mar i Cel, així com el treball en equip dels seus professionals, en constant coordinació amb diferents especialistes mèdics.

Mar i Cel recorda que va començar a treballar en finalitzar la carrera en el lloc on havia realitzat les pràctiques i, dos anys després, va obrir el seu propi Centre de Logopèdia a Paiporta (València).

La seua experiència il·lustra les anàlisis d’inserció del grau en Logopèdia, realitzades per UVocupació en el tercer Estudi d’Inserció Laboral de Graus de la Universitat de València (2019), del qual sobreïxen diversos aspectes.

D’una banda, en comparació amb el segon estudi (2017), la taxa d’ocupació de les persones graduades en Logopèdia ha augmentat en més de 10 punts, passant del 84,2% al 94,4% i superant així la barrera psicològica del 90%. En relació amb aquesta dada es troba el percentatge de persones egressades ocupades als sis mesos d’acabar la carrera, que s’incrementa en 11 punts entre 2017, amb un 68,6%, i 2019, amb un 79,6%.

D’altra banda, l’ajust de l’ocupació última o actual de les persones graduades en Logopèdia al nivell d’estudis i a la titulació se situa en el 77,8%, quasi 20 punts més que el valor de la Universitat, que és del 58,5%. Sobre aquesta dada, expliquen des de l’Àrea d’Estudis d’UVocupació: “La diferència és bastant significativa entre els egressats a un any d’acabar els estudis i els egressats a dos: a un any, l’ajust és del 52,6%, i a dos, és del 91,4%, és a dir, quasi 40 punts per damunt. Això significa que, a dos anys de finalitzar la carrera, la gran majoria ja exerceix un lloc de treball d’acord amb la seua titulació i que requereix estudis universitaris”.

Aquestes xifres descriuen eixides professionals de qualitat en el cas dels estudis de Logopèdia. A això se suma una altra dada d’interés: el percentatge de persones autoocupades, que és del 25,5%, situant-se aquesta titulació en la cinquena posició amb major percentatge de persones treballant per compte propi.

Altres factors de qualitat
Es distingeixen els estudis de Logopèdia també per treballar els seus egressats i egressades per compte alié ocupant llocs de tècnic o amb persones a càrrec en un 71,8% dels casos, així com disposar d’un contracte estable en el 41% de les ocasions (el valor global de la UV és del 30,1%).

De l’estudi d’UVocupació es desprén, per últim, que “pràcticament totes les persones graduades estan treballant de logopeda”, sent la sanitat i l’assistència social els sectors més habituals en els quals els egressats i les egressades desenvolupen la seua professió, però també l’educació i la investigació.

Llista d'enllaços: