Logo de la Universitat de València Logo Institut d'Investigació en Psicologia del RRHH, del Desenvolupament Organitzacional i de la Qualitat de Vida Laboral [IDOCAL] Logo del portal

Publicacions

Publicacions

  • González-Anta, B., Orengo, V., Zornoza, A., Peñarroja, V., & Gamero, N. (2021). Sustainable Virtual Teams : Promoting Well-Being through Affect Management Training and Openness to Experience Configurations. Sustainability13(6), 3491. . https://doi.org/10.3390/su13063491
  • Holtz, K., Orengo Castella, V., Zornoza Abad, A., & González-Anta, B. (2020). Virtual team functioning: Modeling the affective and cognitive effects of an emotional management intervention. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 24(3), 153-167. http://dx.doi.org/10.1037/gdn0000141
  • González-Anta, B., Orengo, V., Zornoza, A., Gamero, N., & Peñarroja, V. (2020). Collaboration and Performance in Virtual Teams with Faultlines: An Emotional Management Intervention. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 20(4), 1237-1246. https://doi.org/10.17652/rpot/2020.4.08
  •  Peñarroja, V., González-Anta, B., Orengo, V., Zornoza, A. & Gamero, N. (2020). Reducing relationship conflict in virtual teams with diversity faultlines: The effect of an online affect management intervention on the rate of growth of team resilience. Social Science Computer Review. 1-17. https://doi.org/10.1177/0894439320907575.
  • González-Anta, B., Orengo, V., Zornoza, A., Peñarroja, V., & Martínez-Tur, V. (2019). Understanding the Sense of Community and Continuance Intention in Virtual Communities: The Role of Commitment and Type of Community. Social Science Computer Review. https://doi.org/10.1177/0894439319859590
  • Peñarroja, V., Sánchez, J., Gamero, N., Orengo, V., & Zornoza, A. M. (2019). The influence of organisational facilitating conditions and technology acceptance factors on the effectiveness of virtual communities of practice. Behaviour & Information Technology, 1-13.
  • Sánchez, J., Zornoza Abad, A., Orengo, V., Peñarroja, V., & Chamakiotis, P. (2018). Feedback as intervention for team learning in virtual teams: the role of team cohesion and personality. Proceedings of HCC13" This Changes Everything".
  • Peñarroja, V., Orengo, V., & Zornoza, A. (2017). Reducing perceived social loafing in virtual teams: The effect of team feedback with guided reflexivity. Journal of Applied Social Psychology, 47(8), 424-435.
  • Zornoza, A; Orengo, V; Peñarroja, V; Peiró, J.M. (2017) El trabajo en equipos virtuales: el papel del feedback y la reflexión guiada. En: Arrospide, JJ; Martinez Taboada, C; Morales, J.F. (Coords.). Innovación, transparencia y comunicación en grupos y organizaciones.  Influencia de las aportaciones teóricas y metodológicas de Sabino Ayestarán. Ed. Sanz y Torres, SL. ISBN 978-84-16466-57-3.
  • Peñarroja, V., Orengo, V., Zornoza, A. Sánchez, J. & Ripoll, P. (2015). How team feedback and team trust influence information processing and learning in virtual teams. Computers in Human Behavior, 48 9-16.
  • Martínez-Moreno, E., Zornoza, A., Orengo, V. & Thompson, L.F. (2015). The Effects of Team Self-Guided Training on Conflict Management in Virtual Teams. Group Decision and Negotiation, 24(5), 905-923.
  • Picazo, C., Gamero, N., Zornoza, A., & Peiró, J. M. (2015). Testing relations between group cohesion and satisfaction in project teams: A cross-level and cross-lagged approach. European Journal of Work and Organizational Psychology, 24 (2), 297-307 DOI: 10.1080/1359432X.2014.894979 SSCI 2014: 2.090.
  • Bresó, I., Orengo, V., Gracia, F. & Peiró, J.M. (2014). Efectos diferidos y concurrentes del clima de grupo sobre los cambios en el aprendizaje de equipo: El rol modulador de la presión temporal y la sobrecarga de trabajo. Universitas Psychologica, 13 (2), 585-599.
  • Peñarroja, V., Orengo, V., Zornoza, A. & Hernández, A. (2013). The Effects of virtuality level on task-related collaborative behaviors: The mediating role of team trust. Computers in Human Behavior, 29 (3), 967-974.
  • Lira, E.M., Ripoll, P., Peiró, J.M., Zornoza, A.M (2013). The role of information and communication technologies in the relationship between group potency and group maintenance outcomes: a longitudinal study. Behaviour & Information Technology.
  • Martínez-Moreno, E., Orengo, V. & Zornoza, A (2012). El papel del entrenamiento auto-guiado en la relación entre el conflicto de tarea y la innovación en los equipos virtuales. Psicothema, 24, 29-34.
  • Orengo, V., Peiró, J. M., & Zornoza, A. (2011). Equipos de trabajo en las organizaciones. Aportaciones recientes de la investigación y sus implicaciones para la práctica profesional [Work teams in organizations. Recent Research contributions and implications for professional practice]. Papeles del Psicólogo, 32(1).
  • González-Navarro, P.; Orengo,V., Zornoza, A.,Ripoll, P. & Peiró, J.M. (2010). Group interaction styles in a virtual contexto: The effects on group outcomes. Computers in Human Behavior, 26, 1472-1480. 
  • Argaña, M; Zornoza, A, & Orengo, V. (2010). Los equipos virtuales: ¿una nueva forma de organizar el trabajo?. En Franco, S; Vázquez, A.(Eds). Trabajo y gobierno de las organizaciones: campo de producción y contradicciones. Psicología y Organización del Trabajo, XI. Área de Psicología del Trabajo y sus Organizaciones. Facultad de Psicología, Udelar y Psicolibros Universitario-Conytriun. ISBN 978-9974-8260-0-7.
  • Costa, R., Serrano, M.A., Zornoza, A. & Fernández-Montaejo, A (2010). Computer mediated communication and time pressure induce higher cardiovascular responses in the preparatory and execution phases of cooperative tasks. Psicothema. 22(4), pp. 697 - 702.
  • Zornoza, A., Orengo, V. & Peñarroja, V. (2009). Relational capital in virtual teams: The role played by trust. Social Science Information, 48, 2, 257-281.
  • Gamero, N., Peiró, J.M., Zornoza, A. & Picazo, C. (2009). Roles of participation and feedback in group potency. Psychological Report, 105, 293-313. DOI: 0.2466/PR0.105.1.293-313.

 

Congresos

  • González-Anta, B., Peñarroja, V., Zornoza, A., Orengo, V., Alves, M. & Dimas, I. (2020). Conflicting views in online student groups: boosting trust through affect management training and the mediating role of task and process conflict. European Continuous Conference on Collaborative Conflict (E4C). Online. 9 Diciembre-2020
  • González-Anta, B.; Orengo, V. & Zornoza A. Improving team engagement of virtual teams: The role of emotional management and the influence of team personality composition. X Scientific conference on HR psychology research.
    University of Valencia ( Valencia, Spain), 8-10 septiembre., 2020
  • González-Anta, B.; Gamero, N.; Orengo, V.; Zornoza, A. (2019). Emotional composition and Team Emotional Intelligence in Virtual Teams: Their influence on members’ well-being. IX scientific conference on HR psychology research.Valencia, España.11-12 & 20 Septiembre 2019.
  • Dimas, I., Alves, M., Renato Lourenço, P., Rebelo, T., Zornoza, A., Orengo, V., & Moscon., B. (2019). EAWOP Small Group Meeting on “Teamworking Virtually: Business as usual?”.  Lisbon, Portugal. 22-24 Julio 2019.
  • Gamero, N., Orengo, V., González-Anta, B., Zornoza., A., Dimas, I. & Alves, M. (2019). Virtual team emotional composition and team emotional intelligence: Their influence on members’ affective states and satisfaction with the team. EAWOP Small Group Meeting on “Teamworking Virtually: Business as usual?”. Lisbon, Portugal. 22-24 Julio 2019.
  • Peñarroja, V.; Orengo, V.; González-Anta, J.B.; Zornoza, A (2019). The effect of an emotional management intervention on team resilience and relationship conflict in virtual teams with diversity faultlines (2019). 19th Eawop Congress. Turín, Italia. 29 mayo-1 junio 2019.
  • Zornoza, A. Sanchez, J.; Orengo, V.; Gonzalez-anta, B.; Gamero, N. (2019). Team Emotional Management training enhances team performance through collaboration capability in fragmented virtual teams (2019). 19th Eawop Congress. Turín, Italia. 29 mayo-1 junio 2019. 
  • González-Anta, B. Orengo, V., y Zornoza, A. Liderando Comunidades Virtuales de Práctica: El papel del facilitador en el sentido de comunidad de sus miembros (2018). Jornadas Internacionales sobre investigación en bienestar Psicológico. Universitat de Valencia. 29 noviembre; 5 y 11 diciembre 2018. Valencia.
  • González de Anta, JB.; Orengo,V.; Zornoza, A. (2018). Bienestar y rendimiento en entornos de trabajo colaborativo virtual. VIII scientific conference on hr psychology research.Universitat de Valencia. 18-20 Septiembre 2018.  Valencia.
  • González-Anta, J.B.; Pérez-Fuente, I,; Zornoza, A,; Orengo, V. (2018). Factores explicativos de la intención de continuar en comunidades virtuales de práctica. I congreso Internacional de Organizaciones Saludables (COPOS). 8-10 Noviembre 2018. Huesca
  • González-Anta, J.B,; Orengo, V,; Zornoza, A. (2018). Factores antecedentes del sentido de comunidad Virtual en contextos organizacionales. III Congreso Internacional de la SCEPS. 4-6 Octubre 2018. Cuenca.
  • Orengo Castellá, V (2018). El trabajo colaborativo en contextos virtuales: equipos y comunidades. Ponencia en el II Congreso Internacional de Psicología del Trabajo y RRHH. 1-3 Marzo 2018. Valencia.
  • Valencia, M, González Anta, J.B, Gamero Vázquez, N.; Sánchez, J, Zornoza Abad, A (2017). Las comunidades virtuales de aprendizaje como metodología de innovación educativa: el papel del dinamizador. Comunicación oral presentada en el III Congreso de Psicología. Oviedo.Julio 3-7 de 2017
  • González Anta, J.B.; Valencia, M., Orengo, V., Peñarroja, V. y Tormo, G (2017). Identificando factores que promueven comunidades virtuales sostenibles. Compromiso, Sentido y tipo de comunidad. Comunicación oral presentada en el III Congreso de Psicología. Oviedo.Julio 3-7 de 2017
  • Valencia, M., Orengo Castella, V., Zornoza Abad, A., Gamero Vázquez, N., González Anta, J.B. (2017) Diseño de una medida sobre gestión de emociones en equipos virtuales. Comunicación oral presentada en el III Congreso de Psicología. Oviedo.Julio 3-7 de 2017.
  • Zornoza, A; Sánchez, J; Gamero, N; Peñarroja, V; Martínez-Tur, V (2017). The role of organizational support and acceptance of technology in sustaining Virtual Communities of Practice: a field study. Oral presentation. EAWOP Congress, 17-20 Mayo 2017. Dublin.
  • González, J. B, Orengo, V., Peñarroja, V., Gamero, N., Tormo, G., (2017) Uncovering virtual communities: Consequents of the sense of virtual community and the role played by type of virtual community . Poster presentation. EAWOP Congress, 17-20 Mayo 2017. Dublin.
  • Martínez-Tur, V., Maniezki, A., Moliner, C., Estreder, Y., Gracia, E., & Orengo V. (2017).  "The cross-level link from inter-group justice to user satisfaction: A study in organizations for individuals with intellectual disability. Oral presentation. EAWOP Congress, 17-20 Mayo 2017. Dublin.
  • Gamero, N; Orengo, V.; Sánchez, J; Zornoza, A.; Moliner, C. (2016). Development and validation of the barriers to knowledge sharing scale. Poster presentado en 18th General Meeting pf the European Association of Social Psychology. 5-8 Julio. Granada.
  • Gracia, F., Bresó, I., Orengo, V. y Peiró, J.M. (2015). Testing a model of antecedents and consequences of team learning in high reliability organizations. Comunicación presentada al 17th European Association of Work and Organizacional Psychology (EAWOP Conference), Oslo, 20-23 de Mayo.
  • Hauth, T., Sánchez, J.,  Zornoza, A., & Siqueira, M (2015). Moderation Effect of Psychological Capital in Intragroup Conflict Transformation and Escalation. A Longitudinal Study. Comunicación presentada al 17th European Association of Work and Organizacional Psychology (EAWOP Conference), Oslo, 20-23 de Mayo.
  • Mamede, R., Renato, P. & Orengo, V. (2015). The Group Development Scale for Sport Teams (EDG-D): Study of its psychometric qualities. Comunicación presentada al 17th European Association of Work and Organizacional Psychology (EAWOP Conference), Oslo, 20-23 de Mayo.
  • Sánchez, J.; Zornoza, A.; Orengo, V.  & Villacampa, P.  (2015). Collaboration in virtual communities: leadership and structure. Comunicación presentada al 17th European Association of Work and Organizacional Psychology (EAWOP Conference), Oslo, 20-23 de Mayo.
  • Soler, M.; Peñarroja, V.; Orengo, V.  & Venelli, L. (2015).  Is team engagement always positive for team outcomes?. Comunicación presentada al 17th European Association of Work and Organizacional Psychology (EAWOP Conference), Oslo, 20-23 de Mayo.
  • Villacampa, P., Orengo, V., Peiró, J.M., y do Carmo, M. (2015). ¿Cómo el Conflicto Intra-Grupal influye sobre el Engagement en el trabajo de equipo? El rol modulador de la convergencia en el compromiso afectivo del equipo. Comunicación presentada al XXXV Congreso Interamericano de Psicología, PUCP-Lima, Perú ( 12 al 16 de Julio).

 

Tesis Doctorals

  • Finalitzades

    • Sánchez Gómez, Jesús: Directores Prof. Ana Zornoza Abad y Virginia Orengo Castellá. Título "Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales". Calificación: sobresaliente cum laude. Universidad de Valencia, 2016.
    • Martínez Moreno, Edurne. Directoras: Prof. Pilar González Navarro y Ana Zornoza Abad. Título: Análisis y gestión del conflicto intragrupal en equipos virtuales: Un estudio longitudinal. Calificación: sobresaliente cum laude. Universidad de Valencia, 2012.
    • Peñarroja Cabañero, Vicente. Directoras: Prof. Virginia Orengo Castellá y Ana Zornoza Abad. Título: La confianza en equipos virtuales. Calificación: sobresaliente cum laude. Universidad de Valencia, 2011.
    • Lira, Eva María. Directores: José M. Peiró y Pilar Ripoll. El rol de la potencia de grupo en el funcionamiento de los equipos de trabajo virtuales. Calificación: Sobresaliente cum laude. Un estudio longitudinal, 2011.

 

 

  • En curs

    • González-Anta, Juan Baltasar. Directoras: Ana Zornoza Abad y Virginia Orengo Castellà. El efecto de la creación de subgrupos y su estructura sobre los resultados de bienestar y rendimiento de equipos virtuales de trabajo. En desarrollo