Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

.

Institut Interuniversitari López Piñero. Palau de Cerveró

.

Col·lecció cientificomèdica permanent en el Palau Cerveró

.

Dibuix de S. Ramón y Cajal

.

Biblioteca Historicomèdica "Vicent Peset Llorca"

.

Professors de la Facultat de Medicina de València (1922)

.

Cal·ligrafies de la malaltia

NOTICIA 53 de 100. NOVA ENTRADA DE “SABERS EN ACCIÓ”: "Aprendre a observar" d'Alfons Zarzoso (Museu d’Història de la Medicina de Catalunya) i Begoña Torres (Societat Catalana d’Història de la Medicina)

  • 27 de setembre de 2022
Kodak educació visual

Segon volum de “sabers en acció”: https://sabersenaccio.iec.cat/

Categoria "Cultures visuals"

La cultura visual de l’aula permet descobrir les pràctiques docents, els rols de docents i discents i la configuració de les disciplines científiques

 

“El posa també a aprendre dibuix, a què adquireixi el sentit de la forma, únic camí per arribar a adquirir el del fons. I el mètode d’ensenyament és enginyós com pocs. Li fa dibuixar ocellets de paper en totes les postures i projeccions, doncs els ocellets, a més de ser objectes amb volum, afecten formes geomètriques.”

Miguel de Unamuno, Amor y pedagogía (1902)

Amb la ploma carregada d’ironia d’Unamuno, Amor y pedagogía constitueix un exemple de “la mania pedagògica” que va caracteritzar el positivisme científic i la seva translació didàctica a finals del segle XIX i principis del segle XX. Els defensors d’aquella filosofia creien en una educació harmònica de la persona (predominantment, encara l’home) com a fórmula de progrés i, per això, defensaven que la seva formació integral havia de contenir un ensenyament combinat de ciències, arts plàstiques, música, educació física i higiene. Aquesta formació havia de tenir lloc tant a l’aula com durant la visita a museus o a les excursions a la natura. Les fletxes paròdiques d’Unamuno, a pesar de formar part d’aquell món, apunten a la mitificació de la ciència i, en concret, a la litúrgia dels seus mètodes d’ensenyament.

Per a continuar llegint:

https://sabersenaccio.iec.cat/aprendre-a-observar/