Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

.

Institut Interuniversitari López Piñero. Palau de Cerveró

.

Col·lecció cientificomèdica permanent en el Palau Cerveró

.

Dibuix de S. Ramón y Cajal

.

Biblioteca Historicomèdica "Vicent Peset Llorca"

.

Professors de la Facultat de Medicina de València (1922)

.

Cal·ligrafies de la malaltia

Seminari: “La genòmica a través de les espècies: microorganismes, animals i humans”

Seminari impartit per Miguel García-Sancho, universitat d'Edimburg

 

 

Enllaç a la sessió: 

https://eu.bbcollab.com/guest/08fc11e92a224228b0e382e61984976e

 

En este seminario ilustraré cómo la genómica ha sido tradicionalmente asociada a un periodo corto de tiempo que se corresponde con la última fase del Proyecto Genoma Humano (1996-2001). Este periodo se caracteriza por la producción en masa de secuencias de ADN destinadas a resolver problemas biomédicos. Nuestra percepción puede ampliarse si trascendemos este episodio concreto y abordamos otras manifestaciones históricas de la genómica en organismos humanos y no humanos.

 

Así analizaré comunidades de biólogos con intereses muy diversos – entre ellos la genética humana y animal, la inmunología y la fermentación – que convergieron en torno al cartografiado y la secuenciación de los genomas de la levadura (Saccharomyces cerevisiae), la especie humana (Homo sapiens) y el cerdo (Sus scrofa) entre los años 80 y la década de 2010. Reconstruyendo y diferenciando sus trayectorias podemos comprobar que la genómica no siempre estuvo asociada con la producción indiscriminada y a gran escala de datos: en ocasiones, esta producción estaba más acotada y orientada a resolver problemas médicos, agrícolas o industriales.

 

Esto me llevará a concluir que las capacidades y limitaciones de cada genoma para resolver problemas concretos están íntimamente ligados a los objetivos, motivaciones e historia de las comunidades que los produjeron y difieren de una especie a otra. Mi presentación está basada en el libro A history of genomics across communities, species and projects, que publicaré próximamente con James Lowe en la editorial Palgrave Macmillan.

 

BIO 

 

Miguel García-Sancho és professor i investigador al Departament d'Estudis de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació de la Universitat d'Edimburg. Després de finalitzar el seu doctorat en l'Imperial College de Londres va treballar en el Centre d'Història de la Ciència de la Universitat de Manchester i en l'Institut de Filosofia del CSIC. La seua àrea d'especialització és la història de la biomedicina contemporània amb especial interès en la transició entre biologia molecular i noves formes de producció de coneixement a la fi del segle XX, com la biotecnologia, la bioinformática i la genòmica. Acaba de concloure el projecte Medical Translation in the History of Modern Genomics,  finançat pel Consell Europeu d'Investigació. Anteriorment va estudiar la història de la genètica animal, la biotecnologia agrícola i la clonació de l'ovella Dolly. El seu llibre Biology, Computing and the History of Molecular Sequencing: From Proteins to DNA  va ser publicat per Palgrave-Macmillan en 2012 (edició de butxaca en 2015). Abans d'exercir com a investigador va treballar com a periodista, i està interessat en la comunicació i divulgació científiques.