S’analitzaran els recursos lèxics, gramaticals i pragmàtics utilitzats en la premsa escrita amb les finalitats retòriques de persuadir el lector, elaborar la representació discursiva sobre la salut i expressar la seua posició argumentativa en els debats sobre la salut. Es tractarà d’esbrinar si la premsa adopta una posició comercial que promou el consum de productes i serveis de benestar (com fa la publicitat), o bé una actitud crítica que adverteix dels perills d’aquest culte a la salut característic de la nostra època, analitzant les estratègies retòriques utilitzades per cadascuna d’aquestes dues representacions discursives. L’estudi inclou textos extrets de periòdics convencionals i gratuïts de tiratge nacional des del 1995 fins a l’actualitat, ja que considerem que al llarg d’aquest període s’han produït canvis socials i culturals importants en relació amb la salut. Entre les aplicacions possibles del projecte volem aportar idees per a l’anàlisi retòrica de textos periodístics i publicitaris, adreçades als ensenyaments primari i secundari, i a consumidors i persones interessades en general, amb la finalitat de proporcionar una eina per a la lectura crítica del discurs sobre la salut.
Díaz Rojo, José Antonio
Ministeri de Ciència i Innovació