Logo de la Universitat de València Logo del portal

• IHMC

Aquest projecte és continuació del projecte La sanitat espanyola en el context internacional. Conferències sanitàries, Societat de Nacions i organismes internacionals, 1851-1975 (HUM2006–06098), finançat pel MICINN per cinc anys entre 2006 i 2011, i complementa el projecte Sanitat internacional i transferència de coneixement científic. Europa, 1900-1975 (HAR2011-23233), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat per al període 2012-2014.

La seua orientació historiogràfica s'enquadra en els estudis sobre circulació del coneixement, tant des de la perspectiva centre-perifèria com els quals analitzen la transferència de sabers i pràctiques científiques des dels llocs de producció fins al seu ús social, i estudien els factors científics i socials que els condicionen. El projecte analitza aspectes específics del saber experimental sobre la salut prenent com a referència la interacció, d'una banda, entre l'esfera internacional europea i la societat espanyola, i, d'altra banda, la transferència des dels llocs de producció (laboratoris, instituts d'investigació, comissions d'experts, hospitals), fins a la seua aplicació social i els seus usos polítics i ciutadans. El projecte investiga com a qüestions específiques les següents:

• 1) la producció i difusió de vacunes (especialment la vacuna antivariòlica);
  • 2) els estudis experimentals sobre fam i nutrició;
  • 3) el paper dels organismes internacionals en la lluita contra la fam i les malalties infeccioses; i
  • 4) la transmissió de coneixement i la internacionalització de les pràctiques sanitàries.

Aquestes qüestions segueixen una orientació metodològica i historiogràfica comuna i ben integrada que pren en compte els següents aspectes:

• a) la perspectiva professional: la funció de l'expert i la seua importància, així com la creació de comunitats professionals, grups d'experts i circulació de persones;
  • b) la perspectiva institucional: la relació entre institucions i organismes nacionals i internacionals, la creació de laboratoris, instituts, dispensaris, campanyes, cossos d'inspecció, metges escolars, infermeres visitadores, etc.;
  • c) les dinàmiques de circulació del saber a través de persones, conferències, publicacions i xarxes d'experts, i la transferència entre institucionals locals, nacionals i internacionals;
  • d) els usos polítics del saber sobre la salut.

Data d'inici : gener / 2012.

Data de finalització: desembre / 2016.

Investigadors principals: Barona Vilar, Josep Lluís.

Investigadors participants: Báguena Cervellera, María José.

Entitat finançadores: Generalitat Valenciana. Programa Prometeo para grupos de excelencia.

Imatges: