Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

L’objectiu del projecte és analitzar comparativament la publicitat espanyola i la portuguesa dels aliments amb al·legacions de salut, des del punt de vista retòric, semiòtic i actitudinal.
Descripció

L’objectiu d’aquest projecte interdisciplinari és analitzar comparativament la publicitat espanyola i la portuguesa dels aliments amb al·legacions de salut, des del punt de vista retòric, semiòtic i actitudinal, després de la promulgació del reglament de la Unió Europea sobre publicitat alimentària que va entrar en vigor el 2007. Es tracta d’estudiar les característiques dels missatges publicitaris espanyols i portuguesos sobre aliments que es proclamen saludables sotmesos a la nova legislació, a més d’analitzar la percepció social que en tenen els consumidors. Els missatges amb què es promocionen els productes alimentaris amb preteses finalitats saludables s’han convertit en un dels gèneres publicitaris més influents de la societat del culte a la salut i a la bellesa actual, des del punt de vista econòmic, social i ideològic. La salut s’ha convertit així en un reclam molt eficaç i persuasiu per vendre tot tipus de productes, particularment els aliments, per això l’especial interès científic i acadèmic d’un estudi que aborde de forma integral, multidisciplinària i interdisciplinària aquesta publicitat alimentària.

A partir de la segona meitat del segle XX s’ha produït en les societats occidentals un increment del nivell de vida i una major preocupació per la salut i el cos. En aquest context, els hàbits alimentaris han passat a ocupar un lloc rellevant en la cerca del benestar físic i mental. Aquesta preocupació social és aprofitada per la indústria alimentària per llançar al mercat una oferta de productes que satisfaça els interessos i els gustos dels consumidors. La promoció d’aquests nous productes alimentaris (com els aliments funcionals) va acompanyada d’una publicitat basada en arguments de salut, les anomenades «al·legacions de salut», que són missatges que prometen beneficis per a la salut o indiquen les qualitats nutricionals dels aliments. La importància social i econòmica d’aquests missatges amb reclams de salut és tal que a la Unió Europea existeix una legislació que regula la publicitat d’aquests productes alimentaris, el reglament (CE) 1924/2006 del Parlament europeu i del Consell, de 20 de desembre de 2006 relatiu a les declaracions nutricionals i de propietats saludables en els aliments.

Investigadors principals no UV

Díaz Rojo, José Antonio; Medeiros, Carla

Data d'inici
2010 Gener
Data de finalització
2011 Gener
Entitats finançadores:

CSIC - Fundação para a Ciência e a Tecnologia